چند روز قبل مطلبی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این‌که یک خانواده در شهرستان سیرجان برای ازدواج دختربچه ١٠ساله خود با یک مرد ٢٣ساله اقدام کرده‌اند.

دختر ١٠ ساله سیرجانی در سیرجان ازدواج نمی‌کند

سلامت نیوز:چند روز قبل مطلبی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این‌که یک خانواده در شهرستان سیرجان برای ازدواج دختربچه ١٠ساله خود با یک مرد ٢٣ساله اقدام کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،بلافاصله طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس و عضو فراکسیون زنان اعلام کرد که «در گفت‌وگویی که با مشاور زنان استانداری کرمان داشتم و با پیگیری‌های فرماندار سیرجان و اقدام دادستان، ازدواج دختربچه ۱۰ساله با مرد ۲۳ساله متوقف شد. خوشبختانه از این مورد با رسانه‌ای‌‌شدن جلوگیری شد، اما بدون ممنوعیت قانونی کودک‌همسری، همچنان با موارد دیگر مواجه خواهیم بود.»

با این وجود دیروز در فضای مجازی اعلام شد که فردی به نام «عنایت‌الله راضی»، دادرس شعبه اول دادگاه سیرجان حکم به ثبت ازدواج این دختربچه ١٠ساله داده است.

خبری که دستاویز توییت یکی از خبرنگاران شد بر این مبنا که «دختری که با حکم دادستان ازدواجش متوقف شده بود، دادرس شعبه اول دادگاه کیفری سیرجان ظرف چندساعت و بدون اعلام نظر کارشناسی پزشکی قانونی برای این دختر، حکم رشد صادر کرده و کار تمام شده.»

در همین ارتباط «شهروند» با «محمد محمودآبادی»، سرپرست فرمانداری سیرجان تماس گرفت و جزییات این مسأله را از زبان او جویا شد. ناگفته نماند که محمودآبادی هفته گذشته  گفته بود که «باید مطمئن شویم که این دختر امنیت خواهد داشت و بار دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد و باید ضمانت‌های لازم را نسبت به سرپرستی دختر بگیریم.»


خبر ازدواج کذب محض است
محمد محمودآبادی با تکذیب این شایعه گفت که «زمانی که مطالبی درخصوص ازدواج این دختربچه در فضای مجازی منتشر شد، موضوع را پیگیری کردم و همان موقع حکم توقف ازدواج صادر شد.»

سرپرست فرمانداری سیرجان اظهار کرد که «از صبح دیروز که شایعه صدور حکم قضائی برای ازدواج این دختربچه ١٠ساله در فضای مجازی منتشر شد، بار دیگر موضوع را پیگیری کرده و قاطعانه اعلام می‌کنم که تا این لحظه هیچ عقدی تحت این عنوان در سیرجان صادر نشده است.»

محمودآبادی در ادامه افزود: «دادستان سیرجان نیز به صورت رسمی دستور قضائی صادر کرده است که این ازدواج نباید صورت گیرد. بنابراین تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند در حوزه استحفاظیه سیرجان این عقد را ثبت کنند و تا زمانی که در سیرجان حضور داشته باشم، مانع از این کار خواهم شد.» او درخصوص حکمی که ادعا می‌شود برای ازدواج این دختربچه صادر شده نیز، گفت:

«خانواده این دختر اقداماتی انجام دادند و حتی می‌خواستند که شناسنامه وی را عکس‌دار کنند. با دستور دادستان حتی از عکس‌دارشدن شناسنامه نیز جلوگیری شده و به تمام دفاتر ثبت عقد و ازدواج نیز ابلاغ شده که تحت هیچ شرایطی نباید عقد این دختربچه ثبت شود.»

فرماندار سیرجان اظهار کرد که «بر اساس اطلاعاتی که داریم، تنها یکی از قضات حکم بر «دلالت رشد» این بچه داده است و معلوم نیست که این حکم چه مستنداتی دارد و آیا از پزشکی قانونی استعلام شده یا خیر.» محمودآبادی تأکید کرد:

«به ‌هرحال صدور حکم بر دلالت رشد نیز موجب ثبت عقد ازدواج این دختربچه نمی‌شود. این دختربچه ازدواج نکرده و تا زمانی که به سن قانونی نرسد، هم عقد ازدواج وی تحت هیچ شرایطی ثبت نخواهد شد و اجازه آن را نخواهیم داد.» وی در پایان گفت: «ادارات شهرستان سیرجان در این زمینه هم‌نظر هستند و دادستان نیز با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.»


از نظر شرعی ممکن از نظر قانونی نه
محمودآبادی با اشاره به علت بروز چنین اتفاقاتی و هچنین وضع خانوادگی این دختر سیرجانی گفت که «این مسأله تنها مربوط به سیرجان یا کرمان نیست، بلکه اگر بخواهیم از منظر آسیب‌شناسی مسأله را بررسی کنیم، می‌بینیم مشکلات اقتصادی، فقر گسترده و همچنین فقر فرهنگی عامل بروز اتفاقاتی از این دست است.

در این مورد هم خانواده سرپرست نداشت. پدر مدتی است که فوت شده و مادر هم بشدت مریض است و از نظر اقتصادی هم مشکلات بسیاری داشته‌اند و گویا مادر می‌خواسته دخترش پیش از مرگش سرپرستی داشته باشد و برای همین به ازدواج دختر با پسر ٢٣ساله رضایت داده.» به گفته او، از نظر شرعی ازدواج دختر در ٩سالگی ممکن است، اما از نظر قانونی دختر باید ١٣‌سال را تمام کرده و پسر هم ١٥ساله باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha