«برخی از ساکنین شهرهای جنوبی کشور، معتقدند که میزان دمایی را که سازمان هواشناسی در مورد شهرهای آنها اعلام می کند، از دمای واقعی شهر، کمتر است.»

آیا هواشناسی، در مورد دمای خوزستان دروغ می گوید؟

سلامت نیوز: «برخی از ساکنین شهرهای جنوبی کشور، معتقدند که میزان دمایی را که سازمان هواشناسی در مورد شهرهای آنها اعلام می کند، از دمای واقعی شهر، کمتر است.»
        

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، «برخی از ساکنین شهرهای جنوبی کشور، معتقدند که میزان دمایی را که سازمان هواشناسی در مورد شهرهای آنها اعلام می کند، از دمای واقعی شهر، کمتر است.»

 «احد وظیفه»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور  در واکنش به این ادعا،  در خصوص دمای اعلامی سازمان متبوعش گفت: دمایی که در هواشناسی اعلام می‌شود، دمایی است که دقیقا در سطح ۲ متری از ارتفاع زمین و درون یک جعبه اسکرین یا دماسنج اندازه گیری می‌شود. انتها این جعبه در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین قرار دارد. جعبه‌ای که دماسنج در آن نگه داری می‌شود، به صورت کرکره‌ای است که هوا بتواند داخلش جریان پیدا کند.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: این پرده‌ کرکره‌ مانند به گونه‌ای گذاشته شده که هم هوا درون جعبه جریان داشته باشد و هم آفتاب به آن نتابد، رنگ این پرده سفید و ضخامت چوب ۱۰ سانتی متر است. دما دقیقا در این شرایط اندازه گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در همه دنیا دما در دوحالت اندازه گیری می‌شود، دما پیشینه و دمای کمینه، اضافه کرد:  به طور مثال برای اندازه گیری هوا تهران برای اینکه دمای بیشینه و کمینه را در نظر بگیریم، ابتدا صبح دماسنج کمترین دما را ثبت می کند و بعد در ظهر بیشترین دما ثبت می شود.

وظیفه در ادامه توضیح داد: دماسنج بیشینه با دما سنج کمینه متفاوت است، دماسنج بیشینه جیوه‌ای است، اما دماسنج کمینه الکلی است. برای اینکه الکل در دمای پایین یخ نمی‌زند و دماسنج جیوه‌ای در دمای بالا تبخیر نمی‌شود. روش اندازه گیری، ادوات به کار گرفته شده و محفظه اندازه گیری طبق استاندارد جهانی است.

وی در رد دماسنج‌های داخل ماشین گفت:غالبا هموطنان از دماسنج ماشین که در کنار آینه بغل قرار گرفته است، اندازه دما را می‌خوانند که این دما از نظر ما استاندارد نیست. اگر دماسنج در دست داشته باشید و در گرما حرکت کنید طبیعتا دما متفاوت است یا اینکه دماسنج نیم متر از سطح زمین بالاتر باشد دما به علت گرمایش سطح زمین خیلی فرق خواهد کرد، ما باید در ارتفاع دو متری و در شرایطی که توضیح دادم اندازه گیری را انجام دهیم.

مدیر کل سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: در مورد مسئله خوزستان اندازه گیری دما طبق استاندارد جهانی است. دمایی که دماسنج ثبت می‌کند با دمایی که ما حس می‌کنیم متفاوت است اصطلاحا به آن دمای احساسی می‌گویند.

وی در تعریف دمای احساسی گفت:مثلا اگر دما ۵۰ درجه باشد و رطوبت خیلی ضعیف باشد، همان دمایی را احساس خواهیم کرد که دماسنج نشان می‌دهد، ولی اگر رطوبت ۶۰ یا ۷۰ درصد داشته باشیم در این صورت با افزایش رطوبت، احساس دما بیشتری خواهیم داشت. وقتی دما بالا است، ولی رطوبت کم است بدن شما با تعرق دما را پایین می‌آورد و شما گرما کمتری احساس می‌کنید، ولی اگر رطوبت هوا بالا باشد بدن شما نمی‌تواند تعرق کند در واقع عرق شما تبخیر نخواهد شد و روی بدن شما می‌ماند. در نتیجه دما بالایی احساس خواهید کرد. بالعکس اگر در هوای سرد دما پایین باشد و باد نوزد شما احساس سرما نخواهید کرد، ولی اگر در همان دما باد بوزد شما احساس سرما بیشتری خواهید کرد، چون باد گرما را از بدن شما دور می‌کند، مدام گرما از دست می‌دهید و احساس سرما بیشتری دارید.

احد وظیفه در پایان گفت:در همه جای دنیا اندازه گیری دما طبق استاندارد جهانی انجام می‌شود، اندازه گیری داخل سایه یا آفتاب نداریم. دماسنجی که در قطب شمال یا استوا اندازه گیری می‌کند باید یکسان باشد، چون این داده‌ها تبادل جهانی می‌شود. اگر در اروپا گرما ۵۰ درجه اتفاق بیافتد به علت شرایط اقلیمی تعطیلی انجام می‌شود، ولی در اهواز اگر دما هوا ۵۰ درجه باشد احتمال تعطیلی خیلی کم است، چون مردم عادت کرده اند.. اگر مردم قطب را به ایران بیاوریم نهایتا تا دمای ۳۰ درجه طاقت می‌آورند و همین طور اگر ما در قطب برویم هر روز در خانه خواهیم بود، ولی مردم قطب در دمای ۴۰ درجه زیر صفر هم طاقت خواهند آورد. انسان به مرور به محیط خود عادت خواهد کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha