چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

طی سال‌های آینده و با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و فناوری انتظار می‌رود که بسیاری از شهرهای جهان هوشمند شود که این خود می‌تواند سرآغاز فصل تازه‌ای از زندگی مردم باشد.

وقت هوشمند سازی شهرها فرارسید

سلامت نیوز: طی سال‌های آینده و با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و فناوری انتظار می‌رود که بسیاری از شهرهای جهان هوشمند شود که این خود می‌تواند سرآغاز فصل تازه‌ای از زندگی مردم باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،بنا به اظهارنظر کارشناسان هوشمندسازی شهرها خود می‌تواند عاملی برای افزایش کیفیت زندگی مردم جامعه باشد. همچنین در سایه تقویم هم می‌توان انتظار داشت ترافیک آلودگی هوا و یا مواردی از این دست نیست تا حد زیادی کاهش یابد که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق شهرنشینی و کاهش مشکلات پیش‌روی آن داشته باشد.

توسعه اقتصادی با هوشمندسازی شهرها

به‌طور کلی باید در نظر داشت که توسعه اقتصادی یکی از مهمترین مزایای هوشمندسازی شهرها محسوب می‌شود، چراکه به‌واسطه تحقق این مهم می‌توان انتظار داشت که استفاده بهینه‌ای از منابع طبیعی و نیروی انسانی صورت بگیرد؛ سرمایه‌گذاری‌ای که خود می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی داشته باشد.

به عبارت ساده‌تر با افزایش رشد جمعیت در سال‌های آتی دیگر نمی‌توان از منابع طبیعی سرمایه‌گذاری و یا مواردی از این دست به‌صورت بهینه و کامل استفاده کرد که این خود می‌تواند عاملی برای رکود و یا عدم توسعه‌یافتگی اقتصاد باشد، این در حالی است که در صورت تحقق‌یافتن شهرهای هوشمند این مشکل به‌طور کامل مرتفع خواهد شد. به عبارت ساده‌تر هوشمندسازی شهر خود می‌تواند عاملی برای صرفه‌جویی مالی و در نهایت رشد اقتصادی شود.

حرکت به‌سوی هوشمندسازی شهر

شهردار تهران گفت: ما راهی جز حرکت به‌سوی هوشمندسازی نداریم و امیدوارم با کمک همه بخش‌ها به این هدف برسیم. پیروز حناچی افزود: شعار «تهران‌ شهری برای همه است» که می‌تواند محقق شود و لازمه این کار مدیریت خردمندانه شفاف، هوشمند و تجلی‌پذیر است و چارچوب کلی این برنامه اکنون بر اساس شهر خلاق پایه‌ریزی شده ا ست.

وی اظهارکرد: ما باید طور دیگری به مدیریت شهری نگاه کنیم و برای خلاق‌شدن باید به‌طور مستمر به توسعه زیرساخت‌های شهری نگاه شود. حناچی ادامه داد: تحول ساختاری و تغییر فرآیندها پاشنه آشیل جدی در این هدف است.

به گفته وی تحول زیرساختی در استفاده از خدمات استفاده از خدمات نوظهور باید مورد توجه مدیران ارشد شهرداری قرار گیرد و تهران در 20سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه کرده است.

شهردار تهران ادامه داد: ما 15سال پیش نمی‌توانستیم هیچ اطلاعاتی را روی موبایل رد و بدل کنیم و امروز این فناوری محقق شده است و باید از آن استفاده بهینه کرد. حناچی اظهار کرد: تهران هوشمند شش بُعد اقتصاد هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، حکمفرمایی هوشمند، محیط هوشمند و زیرساخت‌های هوشمند را دربر دارد.

وی ادامه داد: در گذشته گفته می‌شد اگر افراد با دنیای دیجیتال به‌روز نشوند فاصله زیادی از دنیا می‌گیرند و امروز شاهد این ماجرا هستیم. به گفته شهردار تهران امروز 311هزار واحد تجاری در سطح تهران فعالیت دارند و اگر این اصناف نتوانند خود را با فناوری روز وفق دهند از دنیای تجارت عقب می‌مانند. وی افزود: امروز تهران مشکلات فراوانی را در حوزه مدیریتی مثل مدیریت آب در پیش‌روی دارند و ترافیک و کمبود فضای پارک نیز از دیگر مشکلات این بخش است.

حناچی اظهار کرد: عدم وصول مطالبات و کمبود منابع پایدار از دیگر موانع پیش‌روی مدیریت شهری است. وی افزود: موضوع بافت‌های فرسوده نیز نیازمند تمهیدات است و تهران شهری است که همیشه زلزله در کمین آن است و باید به مساله بافت‌های فرسوده پرداخته شود.

حناچی ادامه داد: تخریب فضای سبز یکی دیگر از مشکلات مدیریت شهری است و باید بتوانیم با کمک مردم این مانع را برطرف کنیم. وی با بیان اینکه شهر هوشمند می‌تواند بسیاری از این موانع شهری را برطرف کند، اظهار کرد:‌ ما باید برای مدیریت شهری منابع اقتصادی جدیدی تعریف کنیم. وی افزود:

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در شهرداری فروش دارایی و املاک، صدور مجوزها، کارمزد حق امتیاز، جذب حمایت‌های مالی از محورهای اصلی تامین منابع مالی شهرداری است و در حال حاضر از حداکثر 2 تا 3 تای این محورها استفاده می‌شود. شهردار تهران ادامه داد: در چشم‌انداز تهران هوشمند ما باید به اهداف تسهیل رفت‌وآمد، زندگی سلامت، زیرساخت‌های یکپارچه و اقتصاد کارآمد و پویا برسیم.

حناچی افزود: ما باید با استفاده از نیروهای جوان و خلاق شهرداری به این هدف دست یابیم. به گفته شهردار تهران، هوشمندسازی تهران یک فرآیند میان‌مدت و یا حتی بلندمدت است که بر اساس تجربیات کشورهای دنیا برای هوشمندسازی باید پنج مرحله بلوغ را پشت سر گذاشت که برنامه‌ریزی، ترویج آگاه‌سازی، هوشمندسازی در یک بخش پایلوت و توسعه بخش هوشمندسازی در یک یا چند مکان شهری است و توسعه یکپارچه‌سازی از این مراحل است.

رقابت‌های سنگین میان غول‌های تکنولوژی

همان‌گونه که می‌دانیم امروز برای دستیابی به شهرهای هوشمند و همچنین تامین زیرساخت‌های لازم برای آن شاهد ایجاد رقابت‌های سنگین میان غول‌های تکنولوژی مانند نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو هستیم چراکه برای تحقق شهر هوشمند نیاز به تامین زیرساخت‌های بسیار مانند حمل‌ونقل الکترونیک و مواردی از این دست است.

صرفه‌جویی در زمان

یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی شهرها را می‌توان صرفه‌جویی در زمان بر عدم اتلاف وقت شهروندان عنوان کرد، چراکه به‌واسطه هوشمندسازی شهرها دیگر مردم زمان خود را در ترافیک و یا پشت ماشین‌های حمل زباله تلف می‌کنند که این خود می‌تواند عاملی برای پیشرفت و توسعه زندگی شهری باشد و همچنین پیش‌بینی می‌شود در سایه تحقق این مهم خشونت و استرس نیز تا حد زیادی کاهش یابد‌.

پرواضح است که کاهش فساد اداری را می‌توان از دیگر مزایای هوشمندسازی شهرها عنوان کرد، چراکه به‌واسطه انجام این کار دیگر افراد به‌راحتی نمی‌توانند اقدام به باندبازی و همچنین سوءاستفاده‌های مالی کنند که این نامه خود نقش بسزایی در کاهش فساد اداری خواهد داشت.

بدیهی است یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی شهرها را می‌توان افزایش میزان مشارکت عمومی مردم عنوان کرد، چراکه تحقیقات نشان می‌دهد هوشمندسازی خود می‌تواند عاملی برای افزایش اعتماد مردم و همچنین بالارفتن نرخ مشارکت‌های اجتماعی باشد.

افزایش شفاف‌سازی

شایان ذکر است که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که به‌واسطه تحقق هوشمندسازی شهرها می‌توان انتظار داشت که شفاف‌سازی در دستگاه‌های دولتی و یا خصوصی نیز به‌طرز قابل تامل افزایش یابد که این خود می‌تواند منجر به افزایش اعتماد عمومی مردم و همچنین افزایش مشارکت‌های اجتماعی نیز شود به‌گونه‌ای که برخی از صاحب‌نظران نیز معتقد هستند شفاف‌سازی خود می‌تواند ارتباط میان دولت و مردم را تا حد زیادی بهبود بخشد.

جالب است بدانیم که طبق تحقیقات به عمل آمده کاهش میزان جرائم را نیز می‌توان در زمره دیگر مزایای هوشمندسازی شهر‌ها دانست، چراکه به‌واسطه هوشمندسازی دیگر فعالیت‌های انسان‌ها نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش ارتکاب به جرم نیز باشد حتی در اینجا باید یادآور شد که افزایش جرائم اینترنتی خود می‌تواند یکی ازاصلی‌ترین معایب هوشمندسازی شهر‌ها باشد که البته برای کاهش این مهم باید زیرساخت‌های مناسب تأمین شود و همچنین با ارائه آموزش‌های لازم می‌توان به‌راحتی مانع از بروز این مشکل نیز شد.

از طرف دیگر باید یادآور شد که تحقق پارکینگ هوشمند نیز از دیگر مزایای رواج شهرهای هوشمند محسوب می‌شود، چراکه امروزه متاسفانه در سایه افزایش بی‌رویه تعداد خودروهای موجود در سطح شهرها پارکینگ خود به معضلی اصلی تبدیل شده است. بنابراین انتظار می‌رود با هوشمندسازی این مشکل نیز تا حد زیادی مرتفع شود.

در پایان خاطرنشان کرد که برای دستیابی به هوشمندسازی شهرها در کشور نیازمند دستیابی به تکنولوژی‌های روز دنیا و همچنین تامین زیرساخت‌های لازم هستیم که این اتفاق متاسفانه تا امروز چندان در کشور محقق نشده است. بنابراین انتظار می‌رود با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم‌، آموزش و مواردی از این دست در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز بتوانیم به هوشمندسازی شهرها نیز دست یابیم؛ اتفاقی که در صورت تحقق می‌تواند برکات بسیاری را برای مردم به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha