یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 27458
 سلامت نیوز : نحوه تخصیص منابع صندوق بیمه و بازنشستگی از بحث برانگیزترین مباحث جلسه علنی امروز مجلس بود. نتیجه این شد که با پرداخت 10 حق بیمه، حداقل مستمری بازنشسنگی پرداخت شود.


به گزارش خبرآنلاین، این مصوبه در جلسه دو روز پیش مجلس هم بحث برانگیز شد. بر اساس این بند، سازمان تأمین اجتماعی موظف است به افرادی که بیش از 10 سال حق بیمه پرداخت نموده‌اند و به سن شصت سال برای مردان و پنجاه و پنج سال برای زنان رسیده‌اند یا به هر دلیلی در سنین کمتر از موارد فوق از کار افتاده شده‌اند، متناسب با پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی آنان را پرداخت نماید.

به این ترتیب اگرکسی حتی فقط یک ماه نیز حق بیمه پرداخت کرده باشد، پس از فوتش، خانواده او می​توانند مشمول مستمری​های بیمه​ای شوند. اگرچه نمایندگان به این مصوبه رای دادند اما پس از توضیحات نماینده دولت متوجه شدند که چه بار مالی سنگینی را بدون در نظر گرفتن منبع آن، به دولت تحمیل کرده​اند.

رئیس مجلس به دلیل این ایراد، بند مذکوررا به کمیسیون تلفیق برگرداند تا دوباره بررسی شود. امروز اگرچه اصلاحیه کمیسیون تلفیق امده بود اما باز همنمایندگان پیشنهادات مختلفی داشتند. از جمله اینکه سلیمان ذاکر نماینده ارومیه می خواست سن مردان در این قانون، 60 سال در نظر گرفته نشود و به 55 سال کاهش یابد. نیره اخوان نماینده اصفهان می​خواست زنان بی سرپرست هم در این بند گنجانده شوند. علیرضا محجوب نماینده تهران هم به لزوم در نظر گرفتن از کار افتادگی کارگران تاکید داشت.

اما هیچ یک از این پیشنهادات رای لازم را کسب نکرد و رئیس مجلس هم که معتقد بود اصلاحیه کمیسیون تلفیق ابهام این مصوبه را رفع می​کند، پیشنهاد داد تا برای این پیشنهاد رای گیری شود که مصوب هم شد.

بر اساس این مصوبه اگر کسی قبل از 10 سال پرداخت حق بیمه، فوت کند یا از کار افتاده شود، باید ما به تفاوت این زمان را به نرخ روز حساب کند تا از خدمات بازنشستگی با 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه استفاده کند.

مصوبه نهایی مجلس به این قرار است: به افرادی که حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و به سن 60 سالگی برای مردان و 55 سالگی برای زنان رسیده‌اند، یا به هر دلیلی در سنین کمتر از موارد فوق از کار افتاده شده‌اند، ولی از حق مستمری برخوردار نمی‌شوند متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی آنان را پرداخت کند افرادی که کمتر از 10سال حق بیمه پرداخت کرده اند می تواند با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه اهم از حق کارگر و کارفرما تا 10 سال به نرخ سال جاری از امتیاز بازنشستگی این بند برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha