لاغری و کاهش وزن دغدغه بسیاری از مردم امروز است اما با وجود تمام تلاش ها و رژیم های غذایی سخت برخی از افراد موفق به کاهش وزن نمی شوند.

چرا لاغر نمی شویم؟

سلامت نیوز: لاغری و کاهش وزن دغدغه بسیاری از مردم امروز است اما با وجود تمام تلاش ها و رژیم های غذایی سخت برخی از افراد موفق به کاهش وزن نمی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دلیل اصلی اینکه برخی از افراد نمی توانند با انجام رژیم غذایی و امتحان راه های مختلف لاغر شوند، چیست؟ آیا لاغری نیاز به ابزار و تکنیکی دارد؟ این تکنیک ها چقدر می توانند در کاهش وزن افراد چاق مفید باشد؟

دکتر لادن گیاهی، مدیر کلینیک تغذیه مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در این خصوص گفت: علت اصلی موفقیت نبودن بسیاری از افراد که هم اکنون درگیر مساله کنترل وزن و مدیریت وزن هستند، مربوط به  نوع رژیم غذایی یا خوردن و نخوردن های آنها نیست. هرچند یک سری باورهای غلط ، سوء آگاهی ها و ناآگاهی ها می تواند به این قضیه دامن بزند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: چاقی یک علامت و نشانه است که بنابر علت های بسیار زیادی که اکنون در نوع تفکر، نگرش و رفتارها و تلقی های ما وجود دارد، رخ می دهد. علت هایی که ما نمی توانیم با دادن یک برنامه غذایی هفتگی، آن را مدیریت کنیم.

وی اظهارداشت: ما نیاز داریم که توانمندی هایمان را در ابعاد دیگر تقویت کنیم تا در نهایت بتوانیم آن برنامه غذایی را اجرا کنیم و به آن هدف واقع بینانه ای که داریم، برسیم.

وی خاطرنشان کرد: افراد زیادی بارها تجربه رژیم های مختلف غذایی را داشته اند و نزد متخصصان گوناگون رفته اند، حتی هدف های واقع بینانه ای هم داشته اند اما  هنوز موفق به لاغری نشده و نتیجه ای نگرفته اند. من تصور می کنم برپایی یک سری کارگاه های علمی به منظور تقویت عضله خودکنترلی در این مورد بسیار مفید و موثر واقع شود.


خودکنترلی: مهمترین شرط پایبندی

دکتر تبریزی، پزشک و مربی زندگی در این خصوص نیز گفت: نکته اصلی که ما در مدیریت وزن با آن مواجه هستیم، مدیریت خودمان در پایبندی به یک برنامه غذایی است که متخصصان تغذیه به مراجعه کنندگان شان ارایه می دهند.

وی افزود: خود کنترلی یا قدرت اراده از جمله بحث های اساسی است که در پایبندی برنامه ها مطرح می شود. خود کنترلی یعنی اینکه من چقدر می توانم خودم را موظف کنم تا برنامه ام را اجرا کنم و در برابر وسوسه هایی که ناشی از لذت های لحظه است مقاومت کنم و به آن برنامه پایبند بمانم. مثلا قرار است که امروز بستنی نخورم یا به جای بستنی یک چیز دیگری بخورم. چکار کنم وقتی بستنی را در دمای 40 درجه به من تعارف می کنند من بتوانم نه بگویم. قطعا انجام این کار بسیار سخت است که من بتوانم جلوی این خوراکی لذتبخش مقاومت کنم.

وی تصریح کرد: همه افراد تجربه کنکور را دارند. این افراد هنگامی که می خواستند خودشان را برای امتحان لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا آماده کنند، یک عالمه پیشنهاد تفریح و سرگرمی داشتند اما تلاش کردند به برنامه درسی خودشان پایبند باشند به خاطر همین از خیلی از پیشنهادها چشم پوشی کرده اند زیرا رسیدن به هدف برای آنها بسیار مهم بود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد نمی توانند به برنامه های خود کنترلی شان پایبند بمانند در نتیجه به خودشان برچسب بی اراده و ضعیف النفس می زنند در حالی که پژوهش ها امروز ثابت کرده است که خود کنترلی یک چیز ژنتیک و ذاتی نیست بلکه یک مهارت کاملا اکتسابی است و دارای روش هایی است که ما باید آن را تقویت کنیم.


روش های تقویت خودکنترلی

تبریزی گفت: ورزش عضلات مان را تقویت می کند، خود کنترلی را هم اگر مانند یک عضله در نظر بگیریم، راه هایی برای تقویت آن وجود دارد. وقتی بتوانیم عضله خودکنترلی را تقویت کنیم، پس از آن می توانیم به راحتی به برنامه هایی که داریم، پایبند بمانیم؛ در حال حاضر شروع برنامه برای خیلی از افراد آسان است اما پایبند بودن به آن برنامه افراد را با چالش مواجه می کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شود ما کنترل مان را از دست بدهیم اما پژوهش ها ثابت کرده است که یک سری عوامل در کاهش میزان کنترل ما بیشتر دخیل هستند. از جمله این عوامل، خستگی طولانی مدت و تصمیم گیری های متعدد و پشت سر هم است.

این مربی زندگی افزود: بسیاری از افراد اظهار می کنند که من اراده ای ندارم تا پایبند به رژیم غذایی بمانم اما وقتی زندگی این افراد را بررسی می کنیم، اتفاقا این افراد بسیار آدم های با اراده ای در زندگی شان بوده اند. در مدیریت خانه، زندگی، فرزندان و کارشان بسیار موفق عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم یک مادر، پدر، مدیر و کارمند خوب باشیم باید خودمان را موظف به انجام یک سری کارهایی کنیم که اصلا انجام دادن آنها ساده نیست اما چه عاملی باعث می شود ما در انجام رژیم غذایی مان ضعیف باشیم؟ پس ما آدم بی اراده ای نیستیم اما آنقدر از این عضله در مکان و زمان های مختلف کار کشیده ایم که دیگر جانی ندارد تا بخواهد وزنه دیگری را بلند کند.

وی اظهارداشت: انجام کارها با ذهن آگاهانه، یکی از عواملی است که باعث تقویت این عضله می شود. آن چیزی که به عنوان ذهن آگاهانه مطرح می شود حضور در اینجا و اکنون است یعنی ما نه به گذشته و نه به آینده برویم. شاید گفتن این مساله ساده است اما زمانی که من بیاندیشم بچه ام دو ساعت دیگر قرار است چه کاری انجام دهد یا خودم در این ترافیک چگونه باید به محل کارم برسم، ناخودآگاه دغدغه های ذهنی من افزایش پیدا می کند.

وی گفت: در لحظه بودن کاری است که نیاز به تمرین دارد. گاهی اوقات افراد می گویند که ما امروز این کار را انجام دادیم اما فردا هم باید دوباره این کارها را انجام بدهیم. بله کاملا همینطور است. یک عضله قوی تنها با سه روز ورزش کردن تقویت نمی شود. این کار مستمر است و نیاز به یک سری تکنیک از جمله تمرین تنفس و خوردن آگاه دارد. این تمرین ها عملی است و فرد حتما باید تمرین داشته باشد تا خودش به تنهایی بتواند این کارها را انجام بدهد.
عواملی که سبب تضعیف خودکنترلی می شوند

تبریزی گفت: هم اکنون چهارعامل خیلی اساسی(خستگی خیلی زیاد، گرسنگی طولانی مدت، احساس تنهایی درونی و تصمیم گیری های سخت) وجود دارد که خود کنترلی را به شدت ضعیف می کند و باعث می شود افراد نتوانند به برنامه شان پایبند بمانند.

به گفته وی، ما اگر می خواهیم به برنامه مان پایبند بمانیم، نباید برنامه کاهش وزن داشته باشیم بلکه باید یک برنامه تغییر سبک زندگی داشته باشیم که این عوامل در آن رعایت بشود. ما نمی توانیم شب دیر وقت بخوابیم و صبح زود با نهایت خستگی، تنهایی و ناراحتی بلند شویم و بعد امیدوار باشیم که بتوانیم به برنامه هایمان پایبند بمانیم. این کار اصلا شدنی نیست.

وی اظهار داشت: هم اکنون راه حل و تکنیک هایی وجود دارد که فرد با وجود احساس تنهایی، خستگی و تصمیم گیری های سخت بتواند به خودش کمک کند تا از پس این برنامه ها و چالش ها به راحتی برآید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha