محققان دریافتند زنان یائسه‌ای که سنگ کلیه یا مثانه دارند مستعد پوکی استخوان نیستند، اما در معرض خطر ۱۵ درصدی برای داشتن سنگ کلیه دردناک دیگر قرار دارند.

سنگ کلیه در دوره یائسگی موجب پوکی استخوان نمی‌شود

سلامت نیوز:محققان دریافتند زنان یائسه‌ای که سنگ کلیه یا مثانه دارند مستعد پوکی استخوان نیستند، اما در معرض خطر ۱۵ درصدی برای داشتن سنگ کلیه دردناک دیگر قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه جورجیا با بررسی داده‌های ۱۵۰ هزار زن یائسه متوجه شدند که گرچه داشتن سنگ کلیه و مثانه در مردان با پوکی استخوان مرتبط است اما این رابطه در مورد زنان صدق نخواهد کرد.

اما داشتن سنگ در لوله ادراری، زنان را در معرض خطر داشتن سنگ دیگری قرار می‌دهد و بنابراین زنان باید با پزشک خود در مورد کاهش این خطر در ارتباط باشند.

وجود سنگ در لوله‌های ادراری در ۱۵ سال اخیر ۷۰ درصد افزایش داشته است. رابطه بین سنگ‌ها و استخوان‌های ضعیف به علت وجود افراطی کلسیم در ادرار است که بیشتر در مردان شایع است. زمانی که سطح سدیم به علت خوردن زیاد غذاهای فست فودی و فرآوری شده بالا می‌رود، کلسیم بیشتری نیز در ادرار حذف می‌شود.

بیش فعالی غده‌های پاراتیروئیدی که میزان کلسیم را تنظیم می‌کند با سنگ‌های لوله ادرار و شکستگی مهره در ستون فقرات مرتبط است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha