رئیس مرکز پژوهش پوست و جذام علوم پزشکی تهران گفت: مشخص شده که اثرات بیماری لک و پیس به تغییرات ظاهری خلاصه نمی‌شود.

ارتباط عجیب لک و پیس با عملکرد اندام‌های داخلی بدن

سلامت نیوز:رئیس مرکز پژوهش پوست و جذام علوم پزشکی تهران گفت: مشخص شده که اثرات بیماری لک و پیس به تغییرات ظاهری خلاصه نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،علیرضا فیروز رئیس مرکز آموزش و پژوهش پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران ، درباره بیماری ویتیلیگو، اظهار کرد: بیماری ویتیلیگو یا به عبارتی بیماری لک و پیس از جمله بیماری‌های شایع پوستی در جهان محسوب می‌شود که حدود یک  تا ۲ درصد جمعیت جهان را درگیر کرده است؛ این بیماری باعث از بین رفتن رنگدانه‌های پوستی می‌شود که ظاهر فرد را ناخوشایند می‌کند و کیفیت زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در گذشته تصور می‌شد اثرات این بیماری در اختلالات ظاهری خلاصه می‌شود، اما بررسی‌های اخیر پزشکی نشان داده است که این بیماری می‌تواند با اختلالات داخلی هم همراه باشد.

فیروز تصریح کرد: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی محققان و پژوهشگران تا به امروز این بیماری به طور کامل شناخته نشده است و علت قطعی بروز آن را نمی‌دانیم، اما به نظر می‌رسد این عارضه ماشی از بیماری‌های خودایمنی باشد؛ به عبارت دیگر سلول‌های ایمنی بدن رنگدانه‌های پوست را مورد تهاجم قرار می‌دهند که این مورد باعث ایجاد تغییرات ظاهری در پوست بیمار می‌شود.



وی بیان کرد: با توجه به مشخص نبودن علت اصلی این بیماری، درمان صددرصدی و دائمی برای آن وجود ندارد، اما می‌توانیم با استفاده از دارو درمانی، نور و لیزر درمانی و حتی انجام برخی جراحی‌ها، این بیماری را کنترل کنیم.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بررسی‌ها اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که باید با مشاهده علائم بیماری هرچه زودتر و در سنین پایین‌ برای کنترل عارضه به پزشک مراجعه کرد زیرا در این صورت درمان موفق‌ و موثر است؛ متأسفانه برخی از مردم و حتی گروهی از پزشکان اعتقاد دارند که راهکاری برای درمان این بیماری وجود ندارد پس باید آن را رها کنیم و نیازی به پیگیری درمان نیست و این امر می‌تواند شرایط بیماران را سخت‌تر کند.


راهکار‌های درمانی برای بیماری ویتیلیگو

فیروز گفت: روش‌های متعددی برای کمک به این بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد که سن، جنسیت، شدت بیماری و همراه بودن آن با سایر بیماری‌های زمینه‌ای نوع آن را تعیین می‌کند، هرچه فرد بیمار کم سن و سال‌تر باشد و زودتر برای درمان به مراکز مرتبط مراجعه کند، اثربخشی بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: چند سالی است که روز جهانی بیماری ویتیلیگو  برای حمایت از این بیماران در نظر گرفته شده که در ایران ۴ تیر ماه است؛ در این روز مشکلات بیماران و چالش‌های آن‌هابرای زندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.


رئیس مرکز آموزش و پژوهش پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: همانطور که پیش از این اشاره کردیم، از روش‌های مختلفی برای درمان این بیماران استفاده می‌شود که مهمترین آن‌ها استفاده از دارو است، خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی مدتی پیش  نمونه داخلی یکی از دارو‌های موثر در درمان و بهبود بیماری را معرفی کرد.

فیروز یادآوی کرد: ما در این مرکز تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا نه تنها  مبتلایان به ویتیلیگو بلکه همه بیماران پوستی  بهبود پیدا کنند و هرچه زودتر به شرایط عادی زندگی بازگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha