پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

نزدیک به یک‌ماه است که شاهد اجرای طرح ترافیک جدید هستیم؛ طرحی که خود با موافقان و مخالفان بسیاری همراه است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از مخالفان بر این باور هستند که این طرح جدید نه‌تنها عاملی برای کاهش آلودگی هوا نشده است بلکه خود زمینه‌ساز افزایش میزان آلودگی هوا در تهران همیشه آلوده نیز شده که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه انتظار می‌رفت در سایه اجرای طرح ترافیک جدید شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا باشیم، هرچند برای تصمیم‌گیری در این‌باره به زمان بیشتری نیاز است، چراکه هنگام بازگشایی مدارس و افزایش حجم تردد خودروها در سطح شهر‌ها می‌توان این طرح جدید را بیشتر و بهتر مورد ارزیابی قرار داد.

حلقه‌های مفقوده طرح جدید ترافیک

سلامت نیوز:نزدیک به یک‌ماه است که شاهد اجرای طرح ترافیک جدید هستیم؛ طرحی که خود با موافقان و مخالفان بسیاری همراه است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از مخالفان بر این باور هستند که این طرح جدید نه‌تنها عاملی برای کاهش آلودگی هوا نشده است بلکه خود زمینه‌ساز افزایش میزان آلودگی هوا در تهران همیشه آلوده نیز شده که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه انتظار می‌رفت در سایه اجرای طرح ترافیک جدید شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا باشیم، هرچند برای تصمیم‌گیری در این‌باره به زمان بیشتری نیاز است، چراکه هنگام بازگشایی مدارس و افزایش حجم تردد خودروها در سطح شهر‌ها می‌توان این طرح جدید را بیشتر و بهتر مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،گفتنی است بسیاری از مخالفان اجرای طرح جدید ترافیک بر این باور هستند که این طرح تنها باعث عدم تردد افراد با سطح اقتصادی متوسط و پایین جامعه شده است، در غیر این صورت افراد متمول به‌راحتی در این طرح تردد می‌کنند که این خود می‌تواند به مرور زمان باعث افزایش تبعیض‌های طبقاتی و در نهایت مشکلات دیگر شود.

عدم‌ارائه اطلاعات دقیق در مورد طرح جدید

به‌طور کلی باید در نظر داشت که متاسفانه در حالی شاهد آغاز به‌کار طرح جدید ترافیک در شهر تهران بودیم که متاسفانه اطلاعات دقیقی در این خصوص به شهروندان و به‌خصوص افرادی که دارای موتورسیکلت و یا خودرو بودند ارائه نشد که این خود عاملی برای افزایش میزان جریمه این افراد شده است؛ جریمه‌ای که تنها به دلیل نبود اطلاعات کافی مشمول خودرو‌سواران و موتورسواران شد که این خود می‌‌تواند نشان از کم‌اهمیت‌بودن موضوع برای برخی از مسئولان و همچنین کسب درآمد از این طریق باشد، چراکه انتظار می‌رفت قبل از اجرای طرح مذکور مسئولان امر اقدام به اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسی‌شده می‌نمودند تا از این طریق افراد کمتری مشمول پرداخت جریمه می‌شدند؛ اتفاقی که متاسفانه بنا به دلایل مختلف محقق نشده است.

بررسی جزئیات حلقه دوم طرح ترافیک

لازم به ذکر است که در اجرای طرح جدید ترافیک و همان حلقه دوم طرح ترافیک هر خودرو ۲۰روز در هر فصل بدون توجه به پلاک، به شکل رایگان در محدوده طرح ترافیک تردد کند و برای تردد بیش از این مقدار نیز باید عوارضی معادل ۵۰درصد بهای عوارض طرح ترافیک با همان فرمول و ضرایب را بپردازد، هرچند در این مجال باید یادآور شد که استفاده از امکان تردد رایگان ۲۰روزه در هر فصل در محدوده زوج و فرد سابق، منوط به ثبت‌نام در این سامانه است و در غیر این‌صورت پلاک آنها از همان اولین تردد در محدوده، مشمول عوارض ریالی خواهد بود.

بنابراین تصور اینکه فعلا می‌توان به مدت ۲۰روز به شکل رایگان در حلقه دوم طرح ترافیک تردد و پس از آن نسبت به ثبت‌نام اقدام کرد، نادرست است. ثبت‌نام در سامانه «تهران‌من» رایگان و ساده است. در گام اول یک نام کاربری و رمز عبور با ثبت مشخصات هویتی درج می‌شود و سپس مشخصات خودرو ذیل این نام کاربری باید ثبت شود.

عاملی برای سه‌خودروشدن خانواده‌ها

همان‌گونه که می‌دانیم در سایه اجرای طرح زوج و فرد ترافیک شاهد این مهم بودیم که بسیاری از خانواده‌ها اقدام به خرید دو خودرو با پلاک‌های زوج و فرد می‌کردند؛ خودروهایی که شاید از نظر کیفیت چندان بالا نبودند اما این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح جدید ترافیک شاهد این مهم باشیم که برخی از خانواده‌ها برای تردد بدون دغدغه در طرح اقدام به خرید خودرو نمایند تا از این طریق مشکلات تردد آنها نیز حل شود.

بنابراین شاید اجرای طرح جدید خود عاملی برای افزایش میزان خودرو در سطح شهر باشد، چراکه انتظار می‌رفت در سایه اجرای هر یک از طرح‌های ترافیک شاهد کاهش میزان تردد خودروها در سطح شهرها باشیم، بدان‌سبب که امروزه تهران به‌مثابه پارکینگ خودرو تبدیل شده است و هر خانواده به‌طور متوسط دارای دو الی سه خودرو می‌باشد که این خود می‌تواند عاملی اصلی برای افزایش حجم ترافیک و درنهایت آلودگی هوا شود.

تهران شهری خودرومحور

با نگاهی گذرا به آمار خودروهای موجود در شهر تهران به‌راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که تهران شهری خودرومحور است و در آن زندگی اجتماعی و مردم از اهمیت ثانویه برخوردار هستند که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش حجم ترافیک و همچنین افزایش آلودگی هوا باشد؛ اتفاقی که خود عاملی برای افزایش میزان مرگ‌ومیر و ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است.

بنابراین شاید به دور از انصاف نباشد که انتظار داشت در شرایط موجود برای هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص شهر تهران ابتدا به مردم آن توجه شود و بعد به مساله خودروها و کسب درآمد از این طریق گوشه نگاهی اعمال شود.

حمل‌ونقل عمومی ضعیف

آنچه مسلم است برای اجرای طرح جدید ترافیک نیاز به تامین زیرساخت‌های فراوان است؛ اتفاقی که متاسفانه بنا به دلایل مختلف به‌طور کامل محقق نشده است، به‌عنوان مثال در شرایطی می‌توان انتظار داشت که طرح جدید ترافیک بتواند به اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست یابد که حمل‌ونقل عمومی با کیفیت بیشتر در اختیار مردم قرار بگیرد اما این در حالی است که در شرایط موجود متاسفانه شاهد ضعف‌های عمده‌ای در خصوص حمل‌ونقل عمومی هستیم. بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت در سایه وجود این‌گونه حمل‌و‌نقل عمومی طرح ترافیک جدید به‌درستی و به‌طور کامل به اهداف خود دست یابد. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان این طرح نیز با شکست مواجه شود‌.

طرح جدید ترافیک، ضدترافیک است؟

برخی از اعضای شورای شهر تهران بر این باور هستند که طرح جدید ترافیک خود ضدترافیک است، چراکه در این طرح زمان، مکان، ساعت و موارد دیگر در تعیین نرخ عوارض در نظر گرفته  شده است.

بنابراین این طرح می‌تواند عاملی برای افزایش آلودگی هوا و یا بار ترافیکی شود اما این در حالی است که باید یادآور شد که طرح موجود تنها به‌نفع افراد ثروتمند است، چراکه پرداخت جریمه برای آنها چندان سخت نخواهد بود به‌گونه‌ای که برخی از این افراد برای باور هستند طرح جدید به‌مراتب راحت‌تر است طرح‌های قدیمی ترافیک است، چراکه برای دریافت آنها باید زمان بیشتری صرف شد اما این در حالی است که در طرح ترافیک جدید نیازی به انجام این کارهای سخت و همچنین پشت سر گذاشتن بوروکراسی اداری پیچیده نیز وجود ندارد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که هرچند ایراداتی بر طرح جدید ترافیک وارد است اما هنوز فرصت مناسبی برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص موثربودن و یا نبودن این طرح نیست بلکه با گذشت زمان و انجام بررسی‌های دقیق‌تر به‌راحتی می‌توان موفقیت یا شکست طرح جدید ترافیک را مورد بررسی قرار داد، هرچند در این فرصت باید متذکر شد که انتظار می‌رفت طرحی از سوی مسئولان معرفی و به مرحله اجرا درمی‌آید که دیگر نیازی به آزمون و خطا نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha