یافته های تحقیقاتی نشان می دهد قرارگیری در معرض آلودگی هوا با کاهش عملکرد ریه ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه مرتبط است.

آلودگی هوا عامل افزایش خطر بیماری مزمن ریوی

سلامت نیوز:یافته های تحقیقاتی نشان می دهد قرارگیری در معرض آلودگی هوا با کاهش عملکرد ریه ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آلودگی هوا به دلیل تاثیر بلندمدت و جدی بر ریه انسان ها تبدیل به دغدغه اصلی جهان مدرن شده است.

بیماری مزمن انسداد ریه یک مشکل بلندمدت مرتبط با کاهش عملکرد ریه است که موجب بروز التهاب در ریه ها شده و مسیر جریان هوا را تنگ کرده و در نتیجه نفس کشیدن دشوار می شود.

طبق گزارش محققان دانشگاه لیستر انگلستان، بیماری مزمن انسداد ریه سومین علت مرگ در جهان بوده و شمار مرگ ناشی از این بیماری در جهان در طول ۱۰ سال آینده افزایش می یابد.

عملکرد ریه ها معمول با افزایش سن کاهش می یابد، اما طبق نتایج تحقیق جدید، آلودگی هوا در روند افزایش سن نقش داشته و تنفس در هوای آلوده به ریه ها آسیب می رساند.

محققان در این مطالعه به بررسی بیش از ۳۰۰ هزار نفر پرداختند و تغییرات در عملکرد ریه شان در زمان قرارگیری در معرض آلودگی هوا مورد بررسی قرار دادند.

شرکت کنندگان این مطالعه به پرسشنامه سلامت پاسخ داده و عملکرد ریه هایشان با استفاده از تست های اسپیرومتری توسط پزشک بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ انجام شد.

بررسی ها نشان داد به ازای میانگین افزایش سالانه ۵ میکروگرم به ازای هر مترمکعب از آلاینده های PM2.5 در هوا، عملکرد ریه همچون تاثیر افزایش ۲ ساله سن بر ریه کاهش یافت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha