رئیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت که طرح‌های رجیستری (ثبت) تومورهای چشمی و بیماری چشمی مرتبط با تیروئید، از سوی این مرکز تحقیقات اجرایی می‌شود.

طرح ثبت تومورهای چشمی در کشور اجرایی می‌شود

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت که طرح‌های رجیستری (ثبت) تومورهای چشمی و بیماری چشمی مرتبط با تیروئید، از سوی این مرکز تحقیقات اجرایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر مسعود ناصری‌پور  اظهار داشت: مجوز رجیستری این دو طرح در حوزه چشم پزشکی از وزارت بهداشت اخذ شده و با فراهم شدن بسترهای لازم، این کار انجام خواهد شد.

وی بیان داشت: آمار دقیقی از برخی بیماری‌ها از جمله تومورهای چشمی در کشور وجود ندارد و با جمع‌آوری این اطلاعات، می‌توان برنامه‌ریزی مناسب برای پیشگیری و درمان بیماران انجام داد.

پژوهشکده سلامت حواس پنجگانه راه‌اندازی شد

ناصری‌پور به راه‌اندازی پژوهشکده سلامت حواس پنجگانه اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده با مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شده و شامل سه مرکز تحقیقات، چشم پزشکی، گوش، حلق و بینی و نیز قاعده جمجمه است.

وی اظهار داشت: این مجموعه، فرصتی مناسب برای کاربردی کردن فعالیت‌های پژوهشی و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم است که باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

ناصری‌پور ادامه داد: ایجاد پژوهشکده سلامت حواس پنجگانه فرصتی مغتنم برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم فعالیت‌های پژوهشی کاربردی و همکاری‌های بین‌بخشی را توسعه دهیم.

وی افزود: هسته‌های تحقیقاتی مختلفی در مرکز تحقیقات چشم تشکیل شده تا کارهای تحقیقاتی در مورد بیماری مختلف چشم مرتبط با شبکیه، قرنیه یا سایر زمینه‌های چشم پزشکی از جمله رشته پلاستیک چشم، انجام گیرد.

ناصری‌پور افزود: در تلاش هستیم تا فعالیت‌های پژوهشی مرکز را در سال جاری بسط و گسترش دهیم و علاوه بر اصلاح تشکیلات، بیشترین تمرکز ما در زمینه واحد فرآورده‌های دارویی و پژوهش‌های مرتبط با سلول درمانی و مولکولی خواهد بود.

سل‌تراپی برای درمان بیماری‌های چشمی در اولویت برنامه‌هاست

وی بر لزوم فعالیت‌های پژوهشی در زمینه ژنتیک در چشم پزشکی تاکید کرد و گفت: یکی از کارهای اساسی که به طور جدی به دنبال آن هستیم، پیگیری موضوع سل‌تراپی یا استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های چشم پزشکی است.

رئیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای دانشگاه علوم پزشکی ایران با انستیتو پاستور منعقد کردیم تا همکاری نزدیکی در این زمینه انجام گیرد.

وی افزود: تمرکز ما بر فعالیت‌های پژوهشی کاربردی است تا فعالیت‌های پژوهشی به صورت محصول محور یا ارتقای فرآیندها انجام شود و از جمله این پژوهش‌ها می‌توان به سلول درمانی، ایمونوتراپی و مسائل مرتبط با ژنتیک چشم پزشکی اشاره کرد.

ناصری‌پور اضافه کرد: تحقیقات سل‌تراپی در حوزه چشم پزشکی نیاز به مقدماتی دارد که ما آنها را در دانشگاه داریم که از جمله آن می‌توان به کلین‌روم با تجهیزات پیشرفته در بیمارستان شهید مطهری اشاره کرد که از قبل ایجاد شده است.

وی بیان داشت: این مجموعه با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فراهم شد و فعالیت‌هایی در زمینه پوست، سوختگی و ارتوپدی آغاز کرده و توانسته محصولاتی هم تولید کند.

ناصری‌پور به فعالیت پژوهشی مرکز چشم پزشکی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: چاپ بیش از ۴۶ مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی، تعداد قابل توجهی سخنرانی در مجامع علمی داخلی و خارجی، ۱۷ طرح مصوب پژوهشی و ۱۵ پایان‌نامه مصوب از جمله فعالیت‌های پژوهشی این مرکز در سال گذشته است.

وی گفت: از نظر امتیازبندی این مرکز در بین مراکز چشم پزشکی مختلف رتبه سوم را داشته و در میان مراکز تحقیقاتی بیش از سه سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران رتبه دوم را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha