یک فوق‌تخصص گوارش و کبد، با اشاره به احتمال بروز سرطان کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت سی، توصیه‌هایی را در زمینه پیشگیری از ابتلای آنها به سرطان مطرح کرد.

چند توصیه برای پیشگیری از «سرطان کبد» در مبتلایان به هپاتیت سی

سلامت نیوز:یک فوق‌تخصص گوارش و کبد، با اشاره به احتمال بروز سرطان کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت سی، توصیه‌هایی را در زمینه پیشگیری از ابتلای آنها به سرطان مطرح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیدموید علویان ، درباره ارتباط هپاتیت سی با ابتلا به سرطان کبد، گفت: محققین دریافته‌اند که یکی از علل مهم سرطان کبد ابتلا به هپاتیت سی است. بر اساس تحقیقات حدود پنج درصد از مبتلایان به هپاتیت سی که دچار تنبلی کبد شده‌اند، دچار سرطان کبد نیز خواهند شد و این حالت سال‌ها طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه بروز سیروز کبدی یکی از دلایل بروز سرطان کبد است، افزود: واضح است که همه افراد مبتلا به هپاتیت سی دچار سرطان کبد نمی‌شوند، بلکه افراد مسن‌تر، مردانی که به مصرف مشروبات الکلی ادامه می‌دهند و یا همزمان به هپاتیت بی نیز مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.

علویان ادامه داد: علائم و نشانه‌های سرطان کبد در مراحل اولیه غیر اختصاصی بوده و شامل ضعف، لاغری و بی‌اشتهایی است، اما در مراحل پیشرفته زردی و آب آوردن شکم نیز بروز می‌کند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به هپاتیت از استعمال دخانیات بپرهیزند؛ چرا که دخانیات عامل مساعد کننده بروز سرطان است. همچنین مشروبات الکلی مصرف نکنند و از مصرف بادام زمینی و پسته انبار شده که احتمال آلودگی با آفلاتوکسین در آنها وجود دارد، خودداری کنند. در عین حال درمان هپاتیت سی را طبق دستور پزشک انجام دهند؛ چراکه حذف ویروس و کاهش شدت ضایعات کبدی می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha