رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، گفت: زمان رضایت گرفتن از خانواده بیمار متوفی برای پیوند عضو، همچنان بالا است.

زیربنای مشکلات پیوند عضو در ایران/زمان رضایت گیری طولانی است

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، گفت: زمان رضایت گرفتن از خانواده بیمار متوفی برای پیوند عضو، همچنان بالا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مهدی شادنوش، افزود: آمار بالای ۶۰۰۰ پیوند کبد در کشور و بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در ۳۳ مرکز کشور نشان از تلاش تیم‌های پیوند و متخصصان کشور است که سبب شده ایران جز کشورهای پیشتاز در این زمینه باشد و در جایگاه اول منطقه قرار گیرد.

وی در خصوص هزینه‌های پیوند در سال‌های گذشته، گفت: تا سال ۵۸ حدود ۸۰ پیوند کلیه در کشور اتفاق افتاد بعد از آن به دلیل مسائل جنگ و دفاع مقدس امکان مدیریت پیوند نبود و بیماران برای پیوند به خارج از کشور اعزام می‌شدند. پیوند در گذشته حدود ۳۰ هزار پوند هزینه در برداشت و برای هر یک از اعزام‌ها، هزینه زیادی به خزانه دولت وارد می‌شد.

شادنوش افزود: در یک دوره پنج ساله هزینه دیالیز با رقم‌های ارزی در سال ۹۷ چیزی حدود ۳۵۰ میلیون تومان برآورد شده است. در حالی که یک پیوند کلیه علاوه بر اینکه فرد را به زندگی عادی بر می‌گرداند هزینه کمتری دارد. کل هزینه پیوند در یک دوره ۵ ساله ۵۰ میلیون برآورد شده است یعنی هزینه یک پیوند یک هفتم هزینه‌های دیالیز است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: در امر پیوند برخلاف دیگر امور سلامت که نیازمند بیمار، درمانگر و مرکز درمانی است، یک رأس مهم دیگر به عنوان فرهنگ وجود دارد فرهنگ، ۵۰ درصد فعالیت‌های پیوند را شامل می‌شود تا زمانی که فرهنگ اهدا وجود نداشته باشد اتفاقی نخواهد افتاد.

شادنوش تاکید کرد: وقتی از اهمیت ۵۰ درصدی فرهنگ صحبت می‌شود اهمیت حضور مددکاران اجتماعی در این حوزه بیش از پیش نمایان می‌شود که چه نقش بزرگی را در امر پیوند می‌توانند ایفا کنند.

وی افزود: در ۱۹ سال گذشته که پیوند، ساختار یافته و منسجم شده است، ما شاهد رشد ۶۰ برابری در اهدا بوده ایم. شاخص pmp تعداد پیوند به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است و این شاخص در جمعیت ۸۰ میلیونی کشور به صورت مطلوب ۳۰ و به صورت ایده‌آل ۴۸ خواهد بود. این شاخص در سال ۹۷، ۱۱.۵ بوده که نشان می‌دهد رشد ۶۰ برابری چندان قابل قبول نیست چون رشد فرهنگی کمتری نسبت به دنیا در این زمینه داشته ایم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، ادامه داد: بیش از ۷۰۰۰ اهدای عضو تا پایان سال ۹۶ اتفاق افتاده که ایران را در دنیا به رتبه ۲۶ ارتقا داده است.

وی تصریح کرد: در کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیونی سالیانه حدود ۱۶ هزار تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد. که نیمی از این موارد دچار مرگ مغزی شده و حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر از آنها امکان اهدا پیدا می‌کنند. ولی متأسفانه در سال ۹۷ کمتر از هزار مورد اهدا صورت گرفته است.

شادنوش با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار وجود دارند، گفت: این انتظار یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. اگر اهدا کنندگان چهار عضو یعنی دو کلیه، یک کبد و یک قلب اهدا کنند در کمترین میزان حدود ۱۰ هزار نفر در یک سال نجات پیدا می‌کنند و ما بعد از دو سال دیگر لیست انتظاری نخواهیم داشت.

وی گفت: زیربنای همه مشکلات پیوند، فرهنگ است. در بسیاری از کشورها پیشرفته که در حوزه اهدای عضو فرهنگ سازی گسترده‌ای انجام شده است، میانگین زمان رضایت گیری از خانواده‌ها، ۴ تا ۶ دقیقه محاسبه شده است، چرا که در این کشورها، خانواده‌ها از قبل، اطلاعات صحیح و لازم در خصوص مرگ مغزی و اهدای عضو را کسب کرده اند. اما در ایران برای اینکه خانواده‌ای راضی به اهدای عضو شود، زمان رضایت گرفتن بین ۶ تا ۹۰ ساعت به طول می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha