مطالعات اخیر محققان کلینیک مایو در آریزونا نشان می‌دهد استفاده از رایانه و فعالیت‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی احتمال ابتلا به اختلال شناختی را در سالمندان کاهش می‌دهد.

کار با رایانه از اختلال شناختی سالمندان جلوگیری می‌کند

سلامت نیوز: مطالعات اخیر محققان کلینیک مایو در آریزونا نشان می‌دهد استفاده از رایانه و فعالیت‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی احتمال ابتلا به اختلال شناختی را در سالمندان کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،قابلیت‌های ذهنی به مرور و با افزایش سن کاهش می‌یابند و این امر کاملاً طبیعی است، ولی فعالیت‌هایی وجود دارند که این روند را کند می‌کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهد وقت گذراندن با رایانه و انجام اموری مانند بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، یکی از مواردی است که احتمال ابتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) را کاهش می‌دهد. اختلال شناختی خفیف حالتی بین کاهش شناختی مرتبط با سن و زوال عقل است. این حالت با عوارضی مانند فراموش‌کردن امور، موضوع گفتگو و تمرکز و غرق شدن در افکار همراه است. این حالت می‌تواند در همین مرحله باقی بماند یا به زوال عقل تبدیل شود. احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که اختلال شناختی خفیف دارند به مراتب بیشتر است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،انتخاب شیوه زندگی سالم، ورزش و فعالیت‌های ذهنی مهمترین روش‌های پیشگیری از زوال عقل است.
استفاده از رایانه یکی از مهمترین روش‌های تحریک‌کننده مغز است که شامل بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. محققان با بررسی بیش از دو هزار داوطلبی که در دهه ۷۰ زندگی خود به سر می‌برند، دریافتند:


-کار با رایانه در میانسالی و سالمندی احتمال ابتلا به اختلال شناختی خفیف را ۳۷ درصد کاهش می‌دهد.
-فعالیت‌های اجتماعی، حل کردن جدول و بازی‌های گروهی احتمال اختلال شناختی خفیف را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.
-انجام صنایع دستی یا مهارت‌های دستی دیگر احتمال ابتلا به اختلال شناختی خفیف را ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.


نتایج این مطالعه در نشریه American Academy of Neurology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha