کارشناسان معتقدند که اگر آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس ادامه پیدا کند تا چند سال آینده اثری از این جنگل‌ها باقی نمی‌ماند.

آتش‌ به جان جنگل‌های زاگرس افتاده است/ زغال‌گیری تیغ دو لبه معیشت یا نابودی جنگل

سلامت نیوز:کارشناسان معتقدند که اگر آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس ادامه پیدا کند تا چند سال آینده اثری از این جنگل‌ها باقی نمی‌ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، جنگل‌های ایران این روزها حال‌وروز خوبی ندارند اما جنگل‌های زاگرس از درد بیشتری رنج می‌برند زیرا در چند دهه گذشته مساحت عظیمی از این جنگل‌ها به دلایل مختلف از بین رفته است و آتش‌سوزی‌هایی که این روزها به جان این جنگل‌ها افتاده است هرروز حال جنگل‌ها را بدتر می‌کند.

بهار امسال نوید زمستان سرسبزی را در کشور می‌داد؛ بارندگی‌های پی‌درپی علاوه بر آنکه تا حدودی منابع آبی را افزایش داد سبب شد که منابع طبیعی غنی و مراتع پرپشت شوند.

اما وقتی زمان گذشت و تابستان روی دیگر خود را به همه نشان داد شرایط تا حدودی تغییر کرد. افزایش حجم مراتع خودش عاملی برای نابودی جنگل بود، زیرا با کوچک‌ترین جرقه‌ای حجم بالایی از برگ‌ها دچار آتش‌سوزی شده و این شعله‌ها به همه‌جا سرایت کرده و نفس زاگرس را تنگ‌تر می‌کند.

۳۵۰ هکتار از جنگل های کهکیلویه در آتش سوخت

غلامحسین حکمتیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا درباره میزان و علل آتش‌سوزی‌ در  جنگل‌های زاگرس گفت: از ابتدای امسال ۳۵۰ هکتار از جنگل‌ها و منابع استان کهکیلویه و بویر احمد در آتش سوخته‌اند.

وی معتقد است عوامل انسانی و صاعقه مهم‌ترین دلایل بروز آتش‌سوزی جنگل‌ها در این محدوده است و استان کهکیلویه و بویر احمد در مرکز این آتش‌سوزی‌ها قرار دارد.

حکمتیان توضیح داد که با وجود آنکه آتش سوزی در جنگل علاوه بر آنکه بیش از ۷ میلیارد تومان خسارت به بارآورده است اما با این وجود قسمتی از این هزینه‌ها قابل برآورد کردن نیست.

امکانات مهار آتش در کهکیلویه کم است

 این مقام مسئول از کمبود امکانات در استان برای مهار آتش‌سوزی‌ها گفته و معتقد است که اگر مردم محلی برای مهار آتش به کمک نیایند حجم این آتش‌ها بسیار بیشتر می‌شود به همین دلیل نیاز به افزایش امکانات وجود دارد زیرا فوران آتش گاهی آن‌قدر سرکش است که تا سه متری آن انسان نمی‌تواند نزدیک شود.

وی وجود بالگرد را برای مهار آتش‌سوزی‌ها مهم دانست و اضافه کرد: با بالگرد هم نیروی انسانی صدمه کمتری می‌بیند و هم می‌توان تجهیزات را منتقل و از حجم آتش‌سوزی‌ها کاست.

نکته اینجاست که این استان برای مهار آتش بالگرد ندارد و در صورت بروز حادثه از خوزستان و یا شرکت نفت گچساران بالگرد گرفته می‌شود.

باید جلوی نابودی جنگل‌های زاگرس را گرفت

اما این موضوع بر کسی پوشیده نیست که جنگل راه تنفس زمین است و صیانت از جنگل در اولین قدم برای حفظ زندگی است به همین دلیل برای مواقع بحرانی باید نیروهای آموزش‌دیده وجود داشته باشند.

محسن یزدانی کارشناس مدیریت بحران استان نیز دراین‌باره گفت:‌ جنگل‌های زاگرس تا حدود زیادی از بین رفته است و باید از میزان باقیمانده این جنگل‌ها حفاظت کرد. تأمین تجهیزات، افراد کارآزموده و اعتبار برای حفظ این جنگل‌ها موضوعی است که مسئولان استانی باید به آن توجه داشته باشند.

وی معتقد است، پهنه جنگل‌های زاگرس بسیار وسیع است و ۱۱ استان کشوررا در برمی‌گیرد از مدت‌ها پیش یک‌میلیون هکتار از جنگل‌های ۶ میلیون هکتاری به دلیل عوامل مختلف از بین رفته و خشک‌سالی از سال ۱۳۸۵ بر دل این جنگل‌ها رخنه کرده است.

کارشناس مدیریت بحران تأکید کرد: جنگل‌های زاگرس در حدود ۴۰ درصد جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد و گونه‌های باارزش بلوط در آن وجود دارد. نکته مهم در خصوص این جنگل‌ها این است که این جنگل‌ها ۱۵ هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط شکل‌گرفته و شرایط آب و هوایی مساعد در پنج هزار سال پیش این جنگل‌ها را متراکم کرده است.

یزدانی توضیح داد که از بین بردن این جنگل‌ها مشکلات زیادی را به بار می‌آورد زیرا نابودی آن با کاهش منابع آبی همراه است و خاک این منطقه نیز براثر سیلاب‌هایی که به‌واسطه آن و هوای آن ایجاد می‌شود از بین خواهد رفت.

وی معتقد است کهکیلویه و بویراحمد با داشتن حدود ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار جنگل دارد و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ مرتع، یکی از وسیع‌ترین ذخیره‌های جنگل‌ها و مراتع زاگرس است اما همین حجم بالای جنگل آسیب‌پذیر بودن این استان را نیز افزایش داده است. وی بدترین سال جنگل‌های استان را سال ۱۳۹۵ می‌داند که ۷۵ آتش‌سوزی در جنگل‌های استان رخ داد و ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهکیلویه و بویر احمد را نابود کرده است.

این کارشناس معتقد است که گردشگران نیز یکی از عوامل بروز آتش‌سوزی‌ها به‌حساب می‌آیند نه‌تنها خاموش کردن آتش، بلکه رها کردن شیشه، پلاستیک و نایلون نیز در جنگل می‌تواند با افزایش دما سبب آتش‌سوزی شود.

زغال‌گیری یکی از عوامل آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس

اما همه این عوامل ناخواسته نیست و دردناک‌ترین عامل آتش گرفتن جنگل زغال‌گیری است زغال آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و آزاد شدن آن نقش مهمی در گرم شدن زمین دارد و متأسفانه زغال‌گیری در این منطقه ازجمله عواملی است که گرما را در این محدوده افزایش می‌دهد.

اما آتش‌سوزی در مناطق جنگلی علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی خسارات مالی زیادی را نیز به بار می‌آورد آتش‌سوزی در هر هکتار از مناطق جنگلی ۵۶ میلیون تومان و در هر هکتار اراضی ۱۷ میلیون تومان خسارت وارد می‌کند.

با توجه به این رقم، خسارت وارد آمده به منابع طبیعی زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال جاری، با احتساب میانگین ۷ میلیارد تومان است و خسارت حریق جنگل‌ها در کرمانشاه نیز به یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان می‌رسد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha