سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2766

براساس نتایج پژوهشی كه در بیمارستان فارابی انجام شده، كارگران و كودكان از گروه‌های پرخطر در معرض ضایعات تروماتیك چشمی شناخته شدند. بنابراین آموزش بهداشت حرفه‌ای و همچنین ارایه‌ آموزش‌های لازم به والدین برای توجه بیشتر به بهداشت چشم الزامی است .

دكتر محمدرضا منصوری ضمن اشاره به این مطلب، با بیان این كه ایران حایز رتبه نخست ضایعات ترومایی در دنیا است، گفت: این در حالی است كه بسیاری از ضایعات ترومایی با رعایت نكات ساده بهداشتی و ایمنی قابل پیشگیری هستند .

وی افزود: بر اساس نتایج پژوهش مركز چشم فارابی 33 شغل از مشاغل صنعتی نظیر تراشكاران، صافكاران، آهنگران، مكانیك تاسیسات، جوشكاران و باتری سازان در معرض خطر هستند كه به لحاظ بی احتیاطی و عدم رعایت نكات ایمنی بیشتر دچار ضایعات ترومایی چشم می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این ‌كه جوشكاران متعاقب عدم استفاده از عینك ضد اشعه به زخم قرنیه همراه با علایمی نظیر سوزش، اشك ریزش و ناراحتی و درد در چشم دچار می‌شوند در ادامه یادآور شد: تاری دید، درد، قرمزی، سوزش، ترس از نور،‌ كاهش دید، خونریزی چشم،‌ ترشحات چركی، خارش و دوبینی از علایمی است كه به دنبال ورود اجسام خارجی تیز و برنده به چشم تظاهر می‌كند.

به گفته وی، یك سوم بیمارانی كه براده فلزی به داخل چشم‌ آنها نفوذ كرده به علت عفونت و پارگی ها به نابینایی و مابقی به افت شدید دید دچار می‌شوند.

وی با بیان این‌كه باتری سازان نیز در معرض پریدن آب اسید باتری به چشم هستند، گفت: نخستین و مناسب‌ترین قدم در برخورد با ورود مواد شیمیایی به چشم شست و شوی آن با آب معمولی می‌باشد.

منصوری در خاتمه بر ضرورت استفاده از وسایل حفاظتی و توجه بیشتر به بهداشت حرفه‌ای در كارگاه‌های صنعتی تاكید و خاطرنشان كرد: والدین باید در مراقبت از كودكان به عنوان دومین گروه پرخطر نسبت به خطرات حین بازی با شاخه درخت، پرتاب سنگ، برخورد نوك مداد با چشم به ویژه در مدارس توجه بیشتری مبذول دارند.

گفتنی است، سیزدهمین سمینار سالیانه بیمارستان فارابی با موضوع تروما در تاریخ نوزدهم اردیبهشت 86 در محل هتل المپیك آغاز به كار خواهد كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha