سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 276895

گرمای هوا بهانه خوبی برای رهاکردن ورزش نیست. اگر نمی‌خواهید موج بیماری‌های مختلف، شما را گرفتار کند، حتی در تابستان گرم هم ورزش را کنار نگذارید. البته یادتان نرود که ورزش‌کردن در تابستان آداب خود را دارد و برای جلوگیری از گرمازدگی در این روزها، باید نکات زیر را رعایت کنید.

ورزشکارها؛ مراقب گرمازدگی باشید!

سلامت نیوز: گرمای هوا بهانه خوبی برای رهاکردن ورزش نیست. اگر نمی‌خواهید موج بیماری‌های مختلف، شما را گرفتار کند، حتی در تابستان گرم هم ورزش را کنار نگذارید. البته یادتان نرود که ورزش‌کردن در تابستان آداب خود را دارد و برای جلوگیری از گرمازدگی در این روزها، باید نکات زیر را رعایت کنید.


گرما‌زده شده‌اید؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، قدم اول، تشخیص وضعیت خودتان است. اگر حالاتی مثل سردرد، تهوع، گیجی و کم‌شدن هوشیاری سراغتان آمده باید مراقب باشید. معمولا وقتی بیش از اندازه عرق می‌ریزید یا اینکه زمان طولانی در هوای گرم می‌مانید، این حالات سراغ‌تان می‌آید. وقتی که با وجود گرمازدگی به ورزش ادامه می‌دهید، علائمی مثل گرفتگی عضلانی یا حتی تشنج به شما هجوم می‌آورد و بدنتان با افزایش ضربان قلب، تنفس سطحی و تند و مسدودشدن مجاری تنفسی در معرض یک شوک قرار می‌‌گیرد. نمی‌خواهیم شما را بی‌جهت بترسانیم، اما برای اینکه گرمازدگی را جدی بگیرید، چاره‌ای جز در میان گذاشتن این واقعیت‌ها با شما برایمان نمی‌ماند.
 
چه باید کرد؟
به‌خاطر ترس از گرمازدگی ورزش را کنار نگذارید، بلکه با این راه‌ها احتمال دچارشدن به این مشکل را کمتر کنید. اگر مراقب خودتان باشید،‌ حتی هر روز ورزش‌کردن و عرق ریختن در باشگاه هم نمی‌تواند شما را گرمازده کند.


  تا می‌توانید آب بنوشید:

شمایی که با ریختن عرق، آب بدنتان را دفع می‌کنید، بیشتر از دیگران به نوشیدن آب و مایعات سالم نیاز دارید. سعی کنید قبل از شروع تمرین یا حتی در میانه آن، مرتب آب بنوشید یا از نوشیدنی‌های سم‌زدایی که در خانه می‌توانید تهیه کنید، کمک بگیرید. تهیه این نوشیدنی‌ها کار سختی نیست. شما می‌توانید با انداختن تکه‌های میوه یا سبزیجات محبوبتان در آب، یک نوشیدنی سالم و خوشبو تهیه کنید. گذشته از این، در این روزها مصرف چای و قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار را پایین بیاورید، چراکه این نوشیدنی‌ها زمینه را برای دفع آب بیشتر از بدنتان فراهم می‌کنند.

  بعد از ورزش شربت گلاب بنوشید:

عرقیات سنتی مثل گلاب، در این روزهای گرم حالتان را بهتر کرده و احتمال گرما‌زده شدنتان را پایین می‌آورند. البته در این روزهای گرم می‌توانید سراغ عرقیات خنک مثل کاسنی و شاتره هم بروید.


  لباس مناسب بپوشید:

لباس‌های ضخیم و تنگ، نه‌تنها تعریق را بیشتر می‌کنند، که زمینه را برای آسیب‌دیدن پوستتان فراهم می‌کنند. سعی کنید در روزهای گرم لباس ورزشی نخی بپوشید و اگر رشته ورزشی‌تان اجازه می‌دهد، لباس‌های خیلی چسبان را به تن نکنید.
  مراقب کاهش وزنتان باشید: طبیعی است که به‌خاطر دفع آب بدن بعد از ورزش، کمی وزن کم کرده ‌باشید و اما اگر عقربه‌های ترازو کاهش وزن عجیبی را نشان می‌دهند، به وضعیت سلامتتان شک کنید و مصرف آب را بالا ببرید.


  شیوه ورزش‌کردنتان را تغییر دهید:

سعی کنید در این روزها تمرین‌های سبک‌تر را انجام دهید. اگر در هوای آزاد ورزش می‌کنید، عصرهای خنک یا صبح زود را برای تمرین‌کردن انتخاب کنید. یعنی همان زمانی که نور خورشید با شدت کمتر می‌تابد.


  به‌اندازه کافی پروتئین مصرف کنید:

بعد از تمام‌شدن تمرین‌تان حتما یک خوراکی حاوی پروتئین مصرف کنید. اگر وقت آماده‌کردن یک میان‌وعده خاص را ندارید، به یک لیوان شیر هم می‌توانید اکتفا کنید. عضلات شما بعد از تمرین تشنه پروتئین هستند و بدنتان هم بیش از قبل نیازمند دریافت مایعات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha