سیل اخیر در کشور سبب شد تا وزارت آموزش و پرورش بازسازی فضاهای آموزشی سه استان لرستان، خوزستان و گلستان را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

مدارس سیل‌زده رو به راه می‌شوند/ 35 هزار دانش‌آموز لرستانی مدرسه ندارند

سلامت نیوز:سیل اخیر در کشور سبب شد تا وزارت آموزش و پرورش بازسازی فضاهای آموزشی سه استان لرستان، خوزستان و گلستان را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،رخشانی‌مهر، رییس سازمان نوسازی مدارس کشور می‌گوید: «فقط در استان لرستان بیش از 35 هزار دانش‌آموز فاقد فضاهای آموزشی برای ادامه تحصیل خود هستند که در تلاش‌ هستیم برای سال تحصیلی پیش‌رو آنها را در مدارس دیگر یا فضاهای آموزشی جایگزین ساماندهی کنیم.»

مدارس فرسوده یکی از  بزرگ‌ترین چالش های وزارت آموزش‌و‌پرورش به‌شمار می‌آید. اگرچه کمک خیران مدرسه‌ساز به عنوان یکی از بازوهای سازمان نوسازی مدارس در این امر به حساب می‌آید اما تعداد مدارس ناایمن در کشور آن‌قدر زیاد است که ایمن‌سازی آنها نیازمند یک عزم جدی‌تر است، خصوصا اینکه نوروز امسال، وقوع سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان مدارس زیادی را دچار تخریب و آسیب‌دیدگی کرد. این موضوع سبب شد این استان‌ها در حالت بحرانی قرار بگیرند و رسیدگی به آنها از مدارس تهران، کرمان و سیستان و بلوچستان هم پیشی بگیرد.


با این حال باوجود اینکه حوادث گوناگونی هر ساله به ‌دلیل غیراستاندارد بودن کلاس درس مدارس برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم اتفاق می‌افتد، روند ایمن‌سازی و نوسازی مدارس کشور با کندی پیش می‌رود. برخی علت را در نبود نظارت کافی می‌دانند و برخی دیگر نبود بودجه را بهانه می‌آورند.
بنا بر آخرین اطلاعاتی که سازمان نوسازی در روزهای اخیر منتشر کرده است، فقط در تهران بیش از 800 مدرسه بالای 40سال سن داریم که همه آنها نیاز به بازسازی دارند.

همچنین مدارس زیادی در شهرها و روستاهای استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان هستند که از گل و خشت ساخته شده‌اند و سال‌هاست برای تعمیر یا تعویض آنها وعده‌هایی داده‌اند. طبق آخرین پایش این سازمان تعداد بخاری‌های نفتی مدارس در سطح کشور57 هزار مورد است که البته به تازگی اعتبار لازم برای جمع‌آوری 24 هزار بخاری دیگر تأمین شده است؛ بخاری‌های نفتی که قصه‌های تلخ و مشهوری دارد.

آتش‌سوزی در مدارس سیلان، شین‌آباد، قوپوز و... از جمله حوادث تلخی است که بخاری‌های نفتی برجای گذاشتند. متاسفانه در این حوادث برخی از دانش‌آموزان جان خود را از دست دادند و برخی نیز هنوز با دارو، جراحی پلاستیک و... دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما این روزها با دانش‌آموزانی روبه‌رو هستیم که اصلا کلاسی برای تحصیل ندارند که بخواهند آن را با بخاری نفتی گرم کنند! دانش‌آموزانی که وقتی برای تعطیلات نوروز 98 به خانه‌شان رفتند، بعد از آن دیگر مدرسه‌ای نداشتند تا برای درس خواندن به آنجا بروند.

دانش‌آموزان خوزستان، لرستان و گلستان از محصلانی هستند که این روزها فضاهای آموزشی‌شان دچار آسیب‌های جدی شده است؛ موضوعی که می‌تواند در روند آموزش آنها خلل ایجاد کند. همین موضوع سبب شد تا وزارت آموزش و پرورش کشور بازسازی این مدارس را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد. پس از وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور از جمله مازندران، گلستان، خوزستان و لرستان بلافاصله ارزیابی اولیه از خسارت سیل و تعیین نیازمندی‌های مدارس آسیب‌دیده شروع شد و کارهای مورد نیاز برای آماده‌سازی آنها برای حضور دانش‌آموزان در سال تحصیلی پیش رو انجام می‌شود تا وقفه‌ای در تحصیل آن‌ها ایجاد نشود.


دکتر مهراله رخشانی‌مهر، رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» درباره اقدامات انجام‌شده این سازمان در استان‌های سیل‌زده گفت: «برخی فضاهای آموزشی سه استان لرستان، خوزستان و گلستان در سیل اخیر دچار آسیب شده‌اند. در همین خصوص برای هر استان کارگروه ویژه پیگیری امور بازسازی فضاهای آموزشی مستقر در ستاد تشکیل شده است که مسوولیت پیگیری روند ساخت‌وساز و تعمیرات فضاهای آموزشی را بر عهده دارند. این سه کارگروه در ستاد و زیرگروه‌های آن در استان‌های مذکور مستقر هستند.»

وی افزود: «در این بین، استان لرستان به لحاظ تفاوت نوع سیل اتفاق‌افتاده و شدت تخریب‌ها بالاتر از دو استان دیگر بوده و نیازمند توجه بیشتر است؛ درحالی که در دو استان خوزستان و گلستان، بیشتر آبگرفتگی در فضاها را شاهد بوده‌ایم.»  معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: «گزارشات این کارگروه‌ها هر هفته ارائه و بررسی می‌شود. در استان لرستان اما این تلاش‌ها با حساسیت بیشتری صورت می‌گیرد تا مشکلات فضاهای آموزشی برای سال تحصیلی جدید به حداقل برسد.»

 35 هزار دانش‌آموز لرستانی مدرسه ندارند
رخشانی‌مهر اظهار کرد: «در استان لرستان 423 فضای آموزشی دچار آسیب شده‌اند که از این بین 120 مدرسه نیازمند تعمیرات اساسی بوده و 113 مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

برخی دیگر از مدارس هم تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی‌شان آسیب دیده که حدود 179 مدرسه شامل این آسیب‌ها می‌شوند.» رییس سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین تصریح کرد: «شدت سیل در لرستان در شهرستان‌های پلدختر، معمولان و رومشکان بالاتر از دیگر شهرهای سیل‌زده بود و به همین دلیل آماده‌سازی این فضاها در اولویت هستند.

میانگین فضاهای آموزشی در استان لرستان 5.03 برای هر دانش‌آموز است و کل دانش‌آموزان این استان 345 هزار نفر هستند. در واقع از این تعداد 35 هزار دانش‌آموز فضای آموزشی‌شان دچار آسیب شده که باید برای سال تحصیلی جدید در مدارس دیگر جای داده شوند یا فضای جایگزینی برایشان در نظر گرفته شود.» رخشانی‌مهر اضافه کرد:

«با توجه به زمان محدود تا آغاز سال تحصیلی، کارگروه‌ها فشرده کارها را جلو برده و با مدیران استانی بسیج شده‌اند تا دست‌کم در این مدت کوتاه فضاهای آموزشی را که آسیب جزئی دیده‌اند، آماده‌سازی کنند و پس از شروع سال تحصیلی با همین سرعت به بازسازی فضاهای آموزشی ادامه دهیم.»

کمک میلیاردی مدرسه‌سازان در یک شب
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، برای کمک به استان‌های سیل‌زده، مدتی پیش همایشی برگزار و در آن از خیرین مدرسه‌ساز برای کمک به بازسازی این فضاهای آموزشی کمک گرفته شد. در همان شب 214 میلیارد تومان اعتبارات خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز برای این اقدام جمع‌آوری شد. از این مبلغ 76 میلیارد تومان آن مختص به استان لرستان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha