مطالعات اخیر نشان می‌دهد احتمال بروز زوال عقل در افرادی که سطح هموگلوبین خونشان کمتر یا بیشتر از حد نرمال باشد، بیشتر است.

کم‌خونی احتمال بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:مطالعات اخیر نشان می‌دهد احتمال بروز زوال عقل در افرادی که سطح هموگلوبین خونشان کمتر یا بیشتر از حد نرمال باشد، بیشتر است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سلول‌های قرمز خون حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند که وظیفه حمل اکسیژن به بافت‌های بدن را برعهده دارند. سطح پایین هموگلوبین نشانه کم‌خونی است. کم‌خونی یکی از شایع‌ترین اختلالات خونی است که در سراسر جهان ۱.۶۲ میلیارد نفر به آن مبتلا هستند.

به گزارش  پایگاه خبری مدیکال نیوز،بر اساس مطالعات قبلی، کم‌خونی منجر به مشکلات جدی از جمله سکته مغزی و بیماری‌های عروق کرونر می‌شود. ولی تابحال اطلاعات زیادی در زمینه ارتباط کم‌خونی با زوال عقل وجود نداشته است.
مطالعات اخیر محققان مرکز پزشکی اراسموس در رتردام هلند نشان می‌دهد، افرادی که سطح هموگلوبین خونشان بیشتر یا کمتر از حد نرمال است، نسبت به افرادی با هموگلوبین نرمال بیشتر در معرض زوال عقل قرار دارند.
بر اساس این مطالعه، آنمی (کم‌خونی) خطر بروز هر نوع زوال عقل را ۳۴ درصد و آلزایمر را ۴۱ درصد افزایش می‌دهد.
این مطالعه با تحلیل و بررسی اطلاعات ۱۲ هزار و ۳۰۵ نفر صورت گرفته است. بر اساس این مطالعه کم‌خونی در مردان با افزایش سن شیوع بیشتری دارد و در زنان قبل از یائسگی دیده می‌شود.
درمان کم‌خونی برای جلوگیری از عوارض نامطلوبی که بر سلامتی دارد، ضروری است.
نتایج این مطالعه در نشریه Neurology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha