«مهم‌ترین زمینه‌ساز تخلفات در حوزه دارو، سامانه تیتک است. برخی با دستکاری اطلاعات این سامانه ارزهای غیرقانونی دریافت کرده‌اند.» این صحبت قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت است که روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به آن اشاره کرده است.

تخلفات گسترده در سازمان غذا و دارو

سلامت نیوز:«مهم‌ترین زمینه‌ساز تخلفات در حوزه دارو، سامانه تیتک است. برخی با دستکاری اطلاعات این سامانه ارزهای غیرقانونی دریافت کرده‌اند.» این صحبت قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت است که روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به آن اشاره کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که در ماه‌های اخیر و به‌خصوص بعد از تشدید تحریم‌ها، مشکلات دارویی بسیاری برای بیماران به وجود آمده و سخنان زیادی درباره تحریم‌ها گفته شده است.


آقای محسن جلواتی روز گذشته در نشست با اصحاب رسانه از فعالیت چهار‌ساله سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت از چهار سال قبل خبر داد و اظهار کرد: طی این مدت بیش از هزار ساعت کار کارشناسی در حوزه قضا و دارو انجام دادیم و جزء نخستین کارگروه‌های تخصصی در حوزه بررسی تخلفات غذا و دارو بوده‌ایم.

پرونده مفتوح آقای رییس
قائم‌مقام سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت به فضای سنگینی که در سازمان غذا و دارو حاکم بود، اشاره کرد و اینکه کسی جرات نمی‌کرد به فساد موجود در این سازمان اعتراض کند. کاری که از سوی سازمان دیده‌بان شفافیت آغاز شد، موجب شد تا افراد مأیوس در این حوزه دست به کار شده و حدود چهار هزار سند ثبت‌شده در حوزه غذا و دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی را ارسال کنند. نتیجه بررسی این اسناد هم این شد که از دو سال قبل نخستین شکایت‌ها از سوی جریان سازمان غذا و دارو به مردم اطلاع‌رسانی شد.


جلواتی با اشاره به شکایت از رییس اسبق سازمان غذا و دارو و پرونده مفتوح وی در شعبه 15 کارکنان دولت اظهار کرد: این شکایت ارتباطی به مسائل به‌وجودآمده در اواخر سال 97 و ابتدای سال 98 در سازمان غذا و دارو ندارد، هر چند این تخلفات نیز از سوی مراجع قضایی در حال پیگیری است. قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت خاطرنشان کرد:طی سال‌های قبل، قبل از شکایت از دیناروند، رییس اسبق سازمان غذا و دارو سه ساعت جلسه با وی گذاشتیم که ایشان جواب قانع‌کننده‌ای برای تخلفات انجام‌شده نداشت. همچنین چند جلسه با وزیر بهداشت سابق برگزار شد که آن‌ها تلاش کردند به ما اعلام کنند موارد مطرح‌شده تخلف بوده و جرم نیست.

ردپای تیتک
سامانه تیتک مهم‌ترین زمینه‌ساز تخلفات در حوزه دارو بوده است. این نکته هم در نشست خبری دیروز اعلام شد.
بر اساس آنچه که انجام شده در جلسه 23 تیر ماه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزیر بهداشت اعلام کرد رییس بانک مرکزی گفته سازمان غذا و دارو 170‌میلیون یورو ارز گرفته اما پیرصالحی، رییس وقت سازمان غذا و دارو اعلام کرد که ما فقط 10‌میلیون یورو دریافت کرده‌ایم که علت بروز این اتفاق دستکاری اطلاعات در سامانه تیتک است و به کسی که طبق قانون نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند یا داروهایی که واردات آن‌ها ممنوع است در این سامانه ثبت شده و ارز دریافت می‌کنند.


قائم مقام سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت در ادامه به برخی مباحث مطرح‌شده درباره کمبود داروها اشاره کرد. به گفته وی یکی از این موارد داروی بی‌حسی دندان بوده است که شرکت‌های داخلی توان تولید آن را داشته و حتی تا 120 درصد نیاز کشور را می‌توانند تأمین کنند.

این در حالی است که برخی مسوولان سازمان غذا و دارو و مقامات موجب شدند تا این داروها از کلمبیا و اسپانیا وارد کشور شوند؛ کاری که موجب شد تا کارخانه‌های داخلی تا آستانه تعطیلی نیز پیش بروند. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اطلاعات ثبت‌شده در سامانه تیتک اطلاعات حاکمیتی است، گفت: وقتی سامانه‌ای هنوز تحویل کارفرما نشده بود چرا به سامانه‌های وزارت صمت و گمرک وصل شده است.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت تأکید کرد: در حال حاضر برخی اعلام می‌کنند که این سامانه به بخش خصوصی واگذار و برون‌سپاری خواهد شد در صورتی که این موضوع نیز باعث ایجاد فساد می‌شود.


جلواتی در پایان گفت: برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که با این سامانه می‌شود حتی مواد منفجره هم وارد کشور کرد و جنگ بیوتروریسم در داخل کشور راه انداخت که باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha