روغن ماهی یک مکمل اسید چرب امگا 3 است که مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب، محافظت از عملکرد مغز و رشد و توسعه مناسب کمک کند.

چه کسانی باید امگا3 بخورند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین اسیدهای چرب امگا 3 فواید زیادی برای سلامتی دارند. بهترین راه برای تامین میزان مورد نیاز بدن خوردن ماهی های چرب حداقل دو بار در هفته است، اما اگر اغلب ماهی های چرب نمی خورید، باید مصرف مکمل را در نظر بگیرید.

مهم است که مطمئن شوید مکمل شما حاوی مقدار کافی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است. اینها مفیدترین انواع چربی های امگا 3 هستند و در ماهی های چرب و جلبک ها یافت می شوند.

همچنین می توانید امگا 3 را از دانه ها و مغزها مانند دانه کتان و گردو دریافت کنید. این غذاها حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند که بخش کوچکی از آن می تواند در بدن شما به EPA و DHA تبدیل شود .

چه کسانی باید قرص امگا 3 مصرف کنند؟

اگر بیماری قلبی دارید یا سطح تری گلیسیرید بالا دارید، ممکن است به اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری نیاز داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید دوزهای بیشتری از مکمل های روغن ماهی مصرف کنید تا امگا 3 مورد نیاز خود را دریافت کنید.
انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب یا نارسایی قلبی روزانه از مکمل های امگا 3 حاوی EPA و DHA استفاده کنند. تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز ایده آل مورد نیاز است، اما بیشتر مطالعات حدود 1000 میلی گرم در روز استفاده کرده اند.

ایجاد یک برنامه روتین و مصرف مداوم مکمل می تواند مزایای بالقوه سلامتی آن را به حداکثر برساند.

اگر افسردگی و اضطراب دارید امگا3 بخورید

مطالعات نشان می دهد که دوزهای بالای امگا 3، از 200 تا 2200 میلی گرم در روز، می تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. در موارد اختلالات خلقی و روانی، مکمل‌هایی با مقادیر بالاتر EPA نسبت به مکمل‌هایی که DHA بالاتری دارند، احتمالاً تأثیر مفیدی دارند.

چه زمانی امگا3 مضر است

FDA و سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) ادعا می کنند که مکمل های امگا 3 حاوی EPA و DHA در صورتی که دوز آنها از 5000 میلی گرم در روز تجاوز نکند، بی خطر هستند.این هشدارها به چند دلیل وجود دارد. برای مثال، امگا 3 می تواند باعث رقیق شدن خون یا خونریزی بیش از حد در برخی افراد شود.به همین دلیل، بسیاری از پزشکان افرادی را که در حال برنامه ریزی برای جراحی هستند تشویق می کنند که افراد مصرف مکمل های امگا 3 را 1 تا 2 هفته قبل از جراحی متوقف کنند.

قبل از جراحی امگا 3 نخورید
قبل از جراحی امگا 3 نخورید

دلیل دوم به دلیل ویتامین A است. این ویتامین می تواند در مقادیر زیاد سمی باشد و برخی از مکمل های امگا 3 مانند روغن کبد ماهی دارای مقدار زیادی از آن هستند.در نهایت، مصرف بیش از 5000 میلی‌گرم امگا 3 هیچ‌گاه فواید اضافه‌ای را به همراه نداشته است، بنابراین ریسک نکنید و با مصرف زیاد سلامتی خود را به خطر نیندازید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی در 10 سال گذشته، بسیاری از مردم به مکمل های روغن ماهی امگا 3 روی آورده اند که برای افراد سالم و همچنین مبتلایان به بیماری قلبی فوایدی دارد. اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی ضروری هستند که در پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی مهم هستند.

یافته ها نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به برطرف شدن موارد زیر کمک کنند:

  • فشار خون پایین
  • تری گلیسیرید را کاهش می دهد
  • کند کردن رشد پلاک در شریان ها
  • احتمال ریتم غیر طبیعی قلب را کاهش می دهد
  • احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش میدهد
  • کاهش احتمال مرگ ناگهانی قلبی در افراد مبتلا به بیماری قلبی

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که همه حداقل دو بار در هفته ماهی (به ویژه ماهی های چرب و آب سرد) بخورند. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین، قزل آلای دریاچه ای و ماهی تن به ویژه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

در حالی که غذاها بهترین گزینه برای دریافت امگا 3 در رژیم غذایی شما هستند، مکمل های روغن ماهی برای کسانی که ماهی دوست ندارند نیز موجود است. فواید دوزهای منظم مکمل های روغن ماهی برای سلامت قلب نامشخص است، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر.

موادغذایی سرشار از امگا3
مواد غذایی سرشار از امگا3

چه مقدار روغن ماهی امگا 3 ایمن است؟

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده مصرف روزانه 3 گرم روغن ماهی به صورت مکمل بی خطر در نظر گرفته می شود. بیش از آن مصرف نکنید، مگر اینکه ابتدا آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا روغن ماهی امگا 3 عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی روغن ماهی امگا 3 ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طعم ماهی در دهان شما
  • نفستان بوی ماهی میگیرد
  • ناراحتی معده
  • مدفوع شل
  • حالت تهوع
  • مصرف روزانه بیش از 3 گرم روغن ماهی ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

اگر می خواهید دوزهای بیشتری از مکمل های روغن ماهی امگا 3 مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند شما را در تکمیل رژیم غذایی خود با روغن ماهی امگا 3 راهنمایی کند.

همچنین، در صورت مصرف دوزهای بالاتر روغن ماهی، پزشک می تواند تمام جنبه های سلامتی شما را تحت نظر داشته باشد. برای افرادی که سطح تری گلیسیرید بسیار بالایی دارند، داروهای تجویزی امگا 3 نیز در دسترس هستند.

زمان مصرف قرص امگا3

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین می توانید روغن ماهی را در هر زمانی از روز مصرف کنید، بسته به اینکه چه زمانی برای شما بهتر عمل می کند.این به این دلیل است که اکثر تحقیقات نشان می دهد که مزایای بالقوه مکمل های روغن ماهی فوری نیست، بلکه با استفاده طولانی مدت مرتبط است.

مطالعات نشان می دهد که مصرف روغن ماهی طی چند هفته، ماه یا حتی سال ها می تواند سطح اسیدهای چرب امگا 3 را در خون افزایش دهد .

با این حال، تنظیم زمان مصرف مکمل می تواند به جلوگیری از برخی از عوارض جانبی مرتبط با روغن ماهی کمک کند.به عنوان مثال، رفلاکس اسید یکی از شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با مکمل های روغن ماهی است.در حالی که این می تواند به دلیل محتوای چربی روغن ماهی باشد، روغن بلعیده شده شناور در بالای محتویات معده احتمالاً به این عارضه جانبی کمک می کند

تقسیم روغن ماهی به دو دوز کوچکتر و مصرف آن در صبح و شب، یک استراتژی موثر است که می تواند به جلوگیری از رفلاکس اسید و سوء هاضمه کمک کند.

صرف نظر از زمانی که مکمل روغن ماهی خود را مصرف می کنید، مهم است که آن را در کنار غذا مصرف کنید تا جذب آن در بدن به حداکثر برسد. به طور خاص، مصرف روغن ماهی با یک منبع خوب چربی می تواند فراهمی زیستی اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش داده ودر نتیجه اثربخشی آنها را هم افزایش دهد.

علاوه بر این، مصرف روغن ماهی همراه با غذا ممکن است برخی از عوارض جانبی مرتبط با مکمل را کاهش دهد.مانند رفلاکش معده. مصرف روغن ماهی بلافاصله قبل از غذا می تواند خطر رفلاکس اسید و سوء هاضمه را کاهش دهد .

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، برخی از کاربران همچنین گزارش می دهند که مصرف روغن ماهی با غذا می تواند از سایر عوارض جانبی رایج مانند اسهال، آروغ زدن و حالت تهوع جلوگیری کند.

چه کسانی باید امگا3 بخورند؟


مصرف روغن ماهی با غذا می تواند جذب اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش داده و عوارض جانبی خاصی از جمله رفلاکس اسید، اسهال، آروغ زدن و حالت تهوع را کاهش دهد.

برای برخی، مصرف آن اول صبح همراه با صبحانه ساده ترین راه برای اطمینان از دریافت دوز روزانه است.در همین حال، دیگران ممکن است متوجه شوند که مصرف روغن ماهی با ناهار یا درست قبل از خواب برای آنها بهتر است.به همین دلیل، بهتر است آنچه را که برای شما مفید است پیدا کنید و یک روال برای بهینه سازی هر گونه مزایای سلامتی بالقوه ایجاد کنید.

از چه سنی باید شروع به مصرف امگا 3 کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تایمز آف ایندیا، امگا 3 برای هر گروه سنی از بدو تولد تا پیری مهم است. مصرف کافی امگا 3 از بیماری های قلبی، آرتریت، پوکی استخوان و حتی سرطان محافظت می کند.
وقتی نوزادان کوچک هستند، امگا 3 کافی را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند. استادیار بالینی اطفال از دانشگاه کالیفرنیا می گوید، اما پس از یک سال، باید به کودک خود با رژیم غذایی غنی از مکمل های امگا 3 یا روغن ماهی تغذیه کنید.
قبل از دادن مکمل های روغن ماهی، کودک خود را از نظر حساسیت به ماهی آزمایش کنید.امگا 3 جدا از مزیت اصلی آن، خاصیت ضد التهابی، فواید سلامتی متفاوتی برای گروه های سنی مختلف دارد.

فواید امگا 3 برای نوزادان و مادران باردار

مطالعات نشان می دهد کودکانی که با شیر خشک غنی شده با اسید چرب امگا 3 تغذیه می شوند، مهارت های شناختی بهتری نشان می دهند. همچنین، کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری خود مکمل های امگا 3 مصرف کرده و شیردهی را انتخاب کردند، در 4 سالگی در مقایسه با کودکانی که مادرشان امگا 3 مصرف نمی کرد، در تست های شناختی امتیاز بیشتری کسب کردند.


خطر آسم: کودکان زنانی که در دوران بارداری و شیردهی خود امگا 3 مصرف کرده‌اند کمتر به آسم مبتلا می‌شوند.

زایمان زودرس: طبق یک مطالعه در سال 2003، داشتن امگا 3 از سه ماهه اول بارداری، خطر زایمان زودرس را در زنان کاهش می دهد.

امگا 3 برای نوجوانان و کودکان


ADHD: کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با کودکان عادی، سطح امگا 3 کمتری دارند. مکمل های روغن ماهی به عنوان درمانی برای کودکان مبتلا به ADHD در نظر گرفته می شود.

افسردگی: یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که مصرف روغن ماهی توسط کودکان افسرده 6 تا 12 ساله به بهبود قابل توجه علائم کمک می کند.

آسم: امگا 3 التهاب راه های هوایی را کاهش می دهد که می تواند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

دیابت: نوجوانانی که امگا 3 مصرف می کنند کمتر در سنین بالاتر به دیابت مبتلا می شوند.

امگا 3 برای بزرگسالان


سلامت قلب و عروق: افرادی که دو بار در هفته ماهی های چرب مصرف می کنند یا به طور منظم روغن ماهی مصرف می کنند تا 32 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی هستند.

سرطان: شواهد خیلی قوی وجود ندارد، اما تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم امگا 3 مصرف می‌کنند در خطر کمتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند. اینها شامل سرطان سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان و مری است.

تاثیر میزان امگا3 در شرایط روحی

امگا 3 در تراکنش های شیمیایی مغز نقش دارد. مشخص شده است که سطح امگا 3 در افراد مبتلا به افسردگی پایین است.

نحوه مصرف امگا 3 در کودکان

همانطور که گفتیم، قبل از دادن مکمل امگا 3 به کودک خود با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشکتان تایید کرد، مکمل‌هایی را به کودکتان بدهید که مخصوص کودکان است. مکمل‌های امگا 3 برای کودکان دارای DHA بیشتری هستند، که اسیدهای چرب امگا 3 است که کودکان بیش از همه به آن نیاز دارند. کودکان تا 5 سال به 150 میلی گرم DHA در روز نیاز دارند.

تداخل دارویی قرص امگا3

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک احتمالا امگا3 با این داروها تداخل پیش بیاورد:

داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت: این نوع داروها، گیاهان و مکمل ها باعث کاهش لخته شدن خون می شوند. این احتمال وجود دارد که مصرف مکمل های روغن ماهی با آنها خطر خونریزی را افزایش دهد.
داروهای فشار خون: گیاهان دارویی و مکمل ها. مصرف مکمل های روغن ماهی ممکن است کمی فشار خون را کاهش دهد. مصرف این مکمل ها با داروهای فشار خون ممکن است اثرات آن را بر فشار خون افزایش دهد.
داروهای ضد بارداری :برخی از داروهای ضد بارداری ممکن است با تأثیر روغن ماهی که معمولاً روی تری گلیسیرید دارد تداخل داشته باشند. ویتامین E: مصرف روغن ماهی می تواند سطح ویتامین E را کاهش دهد.

بطور کلی بهتر است مصرف مکمل و دارو را با فاصله دو ساعت در نظر بگیرید.


افرادی که نباید امگا 3 مصرف کنند

1- افرادی که دچار اختلالات خونی می‌باشند.
2- کسانی که پوستشان به‌راحتی دچار کوفتگی و کبود شدگی می‌گردد.
3- کسانی که از داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین و یا وارفارین استفاده می‌کنند. چون‌که امگا 3 نیز دارای خاصیت رقیق‌سازی خون است.
4- افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند.
5- مصرف دوز بالای امگا 3 سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند بنابراین کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است نبایستی از آن استفاده کنند.
6- افرادی که فشارخون خیلی بالا و کنترل نشده دارند.

دیگر عوارض جانبی امگا 3

مصرف به‌اندازه امگا 3 بسیار بی‌خطر است.
1- مصرف بیش‌ازحد امگا 3 موجب اسهال، احساس تهوع و احساس طعم ناخوشانید در دهان می‌شود.
2- مصرف دوز بالای امگا 3 جذب ویتامین‌های A-D-E و K را کاهش می‌دهد.
3- بوی ماهی در تنفس، مدفوع روغنی و چرب از عوارض نادر مصرف امگا 3 هست.
4- در برخی افراد دیابتی موجب بالا رفتن قند خون می‌گردد.
5- مصرف بیش از 3 گرم امگا 3 در روز خطر سکته هموراژیک (پاره شدن عروق مغز) را افزایش می‌دهد.

مواد غذایی سرشار از امگا ۳
مواد غذایی سرشار از امگا ۳

برترین غذاهای سرشار از امگا 3

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اسیدهای چرب امگا 3 " چربی های خوبی " هستند که بدن برای عملکرد به آن نیاز دارد. این اسیدهای چرب به سه شکل وجود دارند. اسید آلفا لینولنیک (ALA) عمدتاً در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود و غذاهای دریایی بهترین منبع اسیدهای ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک (DHA) هستند. EPA و DHA در مقایسه با گیاهی ALA بهترین فرم های جذبی هستند.

ALA یک اسید چرب ضروری است، به این معنی که باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. بدن شما می‌تواند ALA را به مقادیر کمی DHA و EPA تبدیل کند، اما دریافت بیشتر از غذا یا مکمل‌ها به پشتیبانی از طیف وسیعی از فرآیندهای سالم بدن کمک می‌کند.

مکمل‌های امگا 3 شامل روغن ماهی ، روغن کبد ماهی و روغن جلبک گیاهی است، اما فرمولاسیون‌های آن بسیار متفاوت است. پزشکان گاهی اوقات دوزهای بالا را برای کمک به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند سطوح بالای تری گلیسیرید یا چربی های خاص در خون شما تجویز می کنند. اما این دوزها می توانند عوارض جانبی منفی در افراد سالم داشته باشند، بنابراین قبل از افزودن یک مکمل به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که اکثر مردم حدود 10 برابر بیشتر از امگا 3 چربی های امگا 6 مصرف می کنند. سعی کنید ترکیبی از این هشت غذا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از تعادل سالم چربی های ضروری اطمینان حاصل کنید.

روغن بذر کتان

یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان حاوی 7.26 گرم ALA امگا 3 است که بیش از هفت برابر توصیه روزانه شماست. همچنین می توانید 2.35 گرم امگا 3 را از یک قاشق غذاخوری دانه کتان کامل دریافت کنید.

از آنجایی که روغن بذر کتان نقطه دود پایینی دارد ، پختن آن می تواند محتوای غذایی آن را کاهش دهد و ممکن است ترکیبات مضر تولید کند.

روغن بذر کتان بهتر است در سس ها، دیپ ها یا اسموتی ها استفاده شود. دانه ها برای افزودن به غلات یا محصولات پخته شده عالی هستند، یا می توانید آنها را با آب مخلوط کنید.

روغن کانولا

از آنجایی که روغن بذر کتان برای پخت و پز مناسب نیست، دمای دود بالای روغن کانولا آن را راهی عالی برای افزودن امگا 3 به غذاهای سرخ شده یا پخته می کند. می توانید از روغن کانولا به جای اکثر روغن های پخت و پز دیگر استفاده کنید و در هر قاشق غذاخوری 1.28 گرم ALA دریافت کنید.

دانه چیا

دانه های چیا با 2.53 گرم امگا 3 در هر قاشق غذاخوری، جایگزین خوبی برای افرادی است که طعم آجیل دانه کتان را دوست ندارند. آنها همچنین حاوی فیبر و پروتئین بالایی هستند و دانه های چیا را به منبعی عالی از مواد مغذی برای افرادی که رژیم گیاهی دارند تبدیل می کند.

ماهی قزل آلا

تقریباً همه غذاهای دریایی حاوی امگا 3 هستند، اما ماهی آزاد پخته شده به ترتیب با 1.24 و 0.59 گرم منبع DHA و EPA گزینه بسیار خوبی است. در حالی که ماهی تازه معمولاً حاوی ALA نیست، ماهی سالمون کنسرو شده علاوه بر محتوای DHA و EPA می‌تواند تا 0.04 گرم ALA داشته باشد. سایر ماهی های بزرگ مانند ماهی خال مخالی، قزل آلا، ماهی تن و باس دریایی نیز دارای سطوح بالای امگا 3 هستند.

شاه ماهی

پس از ماهی‌های بزرگ مانند سالمون، ماهی‌های علوفه‌گر دارای بالاترین سطح امگا ۳ EPA و DHA هستند. این گروه شامل شاه ماهی با 1.71 گرم در هر وعده 3 اونس و ساردین کنسرو شده با 1.19 گرم است.

صدف

صدف ها منبع منحصربفرد امگا 3 می باشند زیرا بسیاری از انواع آن حاوی هر سه شکل ALA، DHA و EPA هستند. این شامل صدف با محتوای کل 0.67 گرم در هر وعده 3 اونس، خرچنگ با 0.21 گرم و گوش ماهی با 0.15 گرم است.

گردو

گردو سرشار از مواد مغذی بسیاری از جمله امگا 3 است. حدود هفت گردو حاوی 1.28 گرم ALA است و اگر آنها را به غذایی حاوی مرغ اضافه کنید، اثرات آن را تقویت خواهید کرد. در حالی که یک قسمت 3 اونس از سینه مرغ تنها 0.03 گرم امگا 3 دارد، از DHA و EPA تشکیل شده است و وعده غذایی شما را متعادل می کند.

اسیدهای چرب امگا 3 و درمان آکنه
اسیدهای چرب امگا 3 و درمان آکنه

اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به درمان آکنه کمک کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آکنه، امگا 3 نوعی اسید چرب به نام اسید چرب غیراشباع چندگانه یا به اختصار PUFA است.

دو نوع اصلی PUFA وجود دارد:

  • امگا 6
  • امگا 3

هر دو برای سلامت انسان مهم هستند، اما مصرف آنها به نسبت مناسب نیز مهم است. در رژیم های غذایی مدرن، این نسبت به طور قابل ملاحظه ای نامتعادل شده است. نسبت امگا 6 به امگا 3 در رژیم غذایی ما حدود 2:1 یا حتی 1:1 بود.این در تضاد کامل با رژیم معمولی غربی است که نسبت تقریباً 20:1 دارد .این موضوع دانشمندان را به این فکر می‌اندازد که آیا آکنه می‌تواند تا حدی نتیجه عدم تعادل اسیدهای چرب در رژیم غذایی باشد.

تاکنون دو مطالعه به ما نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است برای آکنه مفید باشند. در این مطالعات، بیماران پس از مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به مدت دو ماه یا بیشتر، کاهش تعداد ضایعات آکنه را تجربه کردند.

از آنجایی که ما فقط این دو مطالعه را داریم که به طور خاص به تأثیر امگا 3 بر روی آکنه می پردازند، برای یک تصویر واضح تر می توانیم به مطالعات نشان دهنده تأثیر مثبت امگا 3 بر روی آکنه نگاه کنیم:

  1. التهاب: آکنه یک بیماری التهابی مزمن است .
  2. باکتری: آکنه تا حدی یک بیماری باکتریایی است .
  3. بهبود زخم: ضایعات آکنه اساساً زخم های کوچکی هستند .

آکنه در هسته خود یک بیماری التهابی است. در حالی که تا به امروز هیچ تحقیقی در مورد اینکه آیا اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب در آکنه می شود وجود ندارد، بسیاری از مطالعات اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب امگا 3 را در سایر بیماری های التهابی، مانند بیماری التهابی روده و آرتریت روماتوئید ارزیابی کرده اند. این مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 اثر ضد التهابی قابل توجهی دارند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، روغن ماهی مصرف شده توسط بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده، التهاب روده را کاهش داد.

در مطالعه دیگری، بیماران مبتلا به بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده) که کپسول های روغن ماهی مصرف می کردند، نسبت به بیمارانی که دارونما مصرف می کردند، عود بیماری خود را به میزان قابل توجهی کمتر تجربه کردند.

در مطالعه دیگری، سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 در خون با سطوح بالاتر نشانگرهای ضد التهابی و سطوح پایین تر نشانگرهای پیش التهابی مرتبط است، که نشان می دهد اسیدهای چرب امگا 3 بر سطح التهاب در خون تأثیر می گذارد.

این نتایج نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است قادر به کاهش التهاب موجود در آکنه باشند.

اثرات بر روی باکتری ها

یک مطالعه اخیر نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند از رشد باکتری ها در آزمایشگاه، از جمله نوع باکتری هایی که در ایجاد آکنه نقش دارند، جلوگیری کنند.

ضایعات آکنه به شکل "زخم" هستند. برخی تحقیقات نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث بهبود زخم شوند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مکمل اسیدهای چرب امگا 3 باعث افزایش مولکول های خاص برای بهبود زخم می شود.

دو مطالعه دیگر نشان دادند که در بیمارانی که تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته‌اند، افرادی که مکمل‌های روغن ماهی مصرف می‌کردند، نسبت به بیمارانی که دارونما مصرف کرده‌اند، بستری کوتاه‌تری در بیمارستان و میزان عفونت شدید کمتری داشته‌اند.

در حالی که این مطالعات ترمیم زخم در آکنه را بررسی نکردند، روند بهبود زخم در ضایعات آکنه مشابه با سایر زخم ها است، بنابراین منطقی است که استنباط کنیم که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در بهبود ضایعات آکنه نیز مفید باشند.

اسید های چرب امگا ۳ و مقابله با عوارض ایزوترتینوئین

اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است برخی از عوارض جانبی ایزوترتینوئین را تسکین دهد، دارویی که برخی افراد برای آکنه های شدید مصرف می کنند.

مصرف مقدار کافی امگا 3 نیز ممکن است برای افرادی که ایزوترتینوئین مصرف می کنند مفید باشد .

پزشکان معمولاً فقط ایزوترتینوئین را برای شدیدترین موارد آکنه تجویز می کنند زیرا عوارض جانبی مختلفی دارد. این عوارض جانبی گاهی اوقات منجر به عدم پایبندی بیماران به برنامه درمانی یا توقف کامل درمان می شود.

با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است برخی از عوارض جانبی رایج ایزوترتینوئین مانند خشکی پوست و خشکی بینی و چشم ها را کاهش دهد. محققان نوشتند: "از آنجایی که امگا 3 خوراکی باعث کاهش عوارض جانبی ایزوترتینوئین می شود، مصرف آن در بیماران مبتلا به آکنه توصیه می شود که این دارو را دریافت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    با سلام من پارکینسون دارم و کمبود انرژی دایمی. مکمل امگا ۳ تهیه کردم ولی اینجا خوندم باعث کاهش فشار خون میشه ، فشار خون من قبل از پارکینسون پایینتر از نرمال بود و داروی پارکینسون هم باعث کاهش فشار میشه و اکثراوقات فشار منو تا ۹ روی ۶ پایین آورده حالا میترسم امگا ۳ هم پایینترش بیاره و خطرناک بشه. ولی از طرفی برای مغز خوبه و انرژی دهی حالا موندم آیا مزایاش به عیب کاهش فشار میچربه و مصرف کنم یا نه. لطفا پاسخ بدین.ممنونم