سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 277602

سبزیجات كنسرو شده از قبیل لوبیا یا نخود سبز و ذرت را حتما قبل از استفاده بشویید تا نمك اضافی آنها از بین برود.

6 فرمول آشپزی سالم‌

سلامت نیوز:سبزیجات كنسرو شده از قبیل لوبیا یا نخود سبز و ذرت را حتما قبل از استفاده بشویید تا نمك اضافی آنها از بین برود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، برای آشپزی سالم به این 6 نکته دقت کنید:
1- جوشاندن و پخت بیش از حد نه تنها بافت سبزیجات را نامطلوب می‌كند، بلكه مقدار زیادی از ویتامین و مواد معدنی آنها نیز از دست می‌رود. مثلا به پخت یك هویج در آب جوش دقت كنید، پس از چند دقیقه رنگ آب به سمت زردی متمایل شده كه نشانه از دست رفتن بتاكاروتن آن بوده كه پیش‌ساز ویتامین A است. بهترین روش برای پخت سبزیجات، بخار پز كردن است. برای سبزیجات برگی تنها پنج دقیقه كافی است، اما سبزیجات خرد شده نیاز به ده دقیقه وقت و سبزیجات سفتی نظیر هویج و سیب‌زمینی به 20 دقیقه وقت نیاز دارند.


2- قبل از افزودن نمك حتما غذا را بچشید. هر یك قاشق چایخوری نمك دارای 2300 میلی‌گرم نمك است كه بسیار بالاتر از نیاز روزانه بدن به سدیم است. نگران نباشید، جوانه‌های چشایی شما خیلی زود به كم نمك بودن غذا عادت می‌كند.


3-سبزیجات كنسرو شده از قبیل لوبیا یا نخود سبز و ذرت را حتما قبل از استفاده بشویید تا نمك اضافی آنها از بین برود.


4- اگر قصد دارید به جای گریل كردن، گوشت چرخ شده را در ماهیتابه سرخ كنید، قبل از پخت حتما چربی اضافه آن را جدا كنید یا این‌كه آن را روی سطوح فلزی مشبك گریل كنید تا چربی اضافه آن خارج شود. یكی از راه‌های خارج كردن چربی اضافه شست‌و‌شوی گوشت خرد یا چرخ شده با آب داغ و سپس آبكشی آن است. این روش سبب افت پروتئین، ویتامین یا املاح نمی‌شود.


5-روغن‌ها و چربی‌های خوب و سالم را به سالاد خود اضافه كنید. برخی مواد مغذی محلول در روغن و چربی هستند، بنابراین اگر فقط از لیمو یا سس‌های بدون روغن برای مزه دار شدن سالاد استفاده می‌كنید، ممكن است برخی تركیبات مفید نظیر بتا كاروتن هویج در بدن شما جذب نشوند. افزودن 5/1 قاشق غذا‌خوری از روغن كانولا یا زیتون به یك كاسه بزرگ سالاد می‌تواند جذب این تركیبات مفید را بهبود بخشد.


6-زمان پخت سیر را حتی الامكان كوتاه كنید، چرا كه اثرات سلامتی بخش آن كاهش می‌یابد. همچنین زمانی كه سیر خرد شده یا رنده شده را حرارت می‌دهید، حرارت سبب غیر فعال شدن برخی آنزیم‌ها می‌شود. اگر قصد دارید سیر را در غذا اضافه كره و از اثرات مفید آن سود ببرید باید حدود ده دقیقه به سیر خرد شده زمان دهید تا تركیبات مفید و مغذی آن با فعالیت آنزیم‌ها تشكیل شوند و سپس آن را به غذای در حال پخت بیفزایید. همچنین افزودن سیر خام به سالاد یا سس‌ها بهترین روش مصرف آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha