سلامت نیوز : پزشكان هشدار دادند افزایش مقدار نوعی تركیب موجود در مواد پلاستیكی موسوم به بیسفنول یا BPA در بدن مادران باردار، خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزاردان افزایش می‌دهد.

به گزارش  ایسنا، افزایش سطح این ماده شیمیایی در خون مادران احتمال نارسایی‌های عصبی – رفتاری را در نوزادان آنها تشدید می‌كند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دكتر شیلا ساتیانا رایانا، متخصص انستیتو مطالعات اطفال در سیاتل در این باره متذكر شد: غذا مهمترین منبع ورود این ماده شیمیایی به بدن است. BPA یك ماده شیمیایی مصنوعی است كه در آستر داخلی قوطی‌های كنسرو، پلاستیك‌های خشك پلی كربناتی مثل شیشه شیر نوزادان و لیوان‌های چند بار مصرف و مواد پركننده دندان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین زنان باردار اغلب در زندگی روزمره خود در معرض و در تماس با این ماده شیمیایی قرار دارند.

دكتر سایتانا رایانا در بیانیه‌ای تاكید كرد: با توجه به این یافته، آگاه سازی مادران نسبت به منابع احتمالی BPA بسیار حائز اهمیت است به طوری كه آنها بتوانند تا حد امكان از تماس‌های غیرضروری با این ماده جلوگیری كنند.

در این بررسی‌ها گروهی از مادران باردار به لحاظ میزان تماس با ماده BPA مورد آزمایش قرار گرفتند و سپس نوزادان آنها نیز به لحاظ پیامدهای رشد عصبی‌شان مطالعه شدند. پزشكان متوجه شدند كه غلظت این ماده در ادرار مادران بالا است كه همین امر رشد عصبی كودك را به خطر می‌اندازد.

جزئیات این مطالعه در نشریه «دورنماهای سلامت محیط زیستی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha