معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر لزوم تامین حق‌آبه تالاب‌ها، گفت: در صورتی که حق‌آبه تالاب‌ شادگان به صورت مستمر و دائمی محقق شود، می‌توانیم بگوییم حال تالاب شادگان بسیار خوب است، در غیر این‌صورت باید منتظر اتفاقات بدی باشیم.

‌در صورت ‌تامین‌نشدن مستمر حق‌آبه تالاب شادگان‌ باید منتظر اتفاقات بدی باشیم

سلامت نیوز:‌معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر لزوم تامین حق‌آبه تالاب‌ها، گفت: در صورتی که حق‌آبه تالاب‌ شادگان به صورت مستمر و دائمی محقق شود، می‌توانیم بگوییم حال تالاب شادگان بسیار خوب است، در غیر این‌صورت باید منتظر اتفاقات بدی باشیم.

‌به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، با اشاره به وضعیت تالاب شادگان پس از سیلاب اظهار کرد: پس از آب‌گیری تالاب، بحث پایداری آب در تالاب یکی از مسائلی است که به جد در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از تخلیه آب شیرین به بخش شور تالاب، افزود: در این زمینه همه دریچه‌های مسیر مسدود شده است. البته این کار درست نیست زیرا طبیعت تالاب به گونه‌ای است که باید مقداری از آب شیرین تالاب به بخش شور تخلیه شود و زیستگاه جدید به وجود بیاید.

مولا ادامه داد: برای اینکه پایداری آب شیرین تالاب حفظ شود مجبور شدیم چنین انسدادهایی ایجاد کنیم اما  برنامه داریم که به جای ایجاد چنین انسدادهایی، تعداد دریچه‌ به صورت سرریز ایجاد کنیم تا پس از اینکه تراز آبی تالاب در بخش شیرین حفظ شد، مازاد آن به قسمت شور سرریز و زیستگاه آب شور حفظ شود. البته مطالعه این کار زمان‌بر است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به انتشار تصاویری از مرگ و میر ماهیان و تغییر رنگ آب تالاب شادگان، تصریح کرد: مرگ و میر ماهیان و تغییر رنگ تالاب روند عادی است. در گذشته حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب وارد تالاب می‌شد که اکنون این میزان آب تنها در زمان سیلاب وارد تالاب شده است. قطعا این میزان آب، آب مورد نیاز تالاب نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا و تبخیر زیاد آب، میزان اکسیژن محلول در آب تالاب شادگان پایین‌تر می‌رود و این کاهش اکسیژن باعث تلفات و مرگ و میر می‌شود اما اکنون هنوز در درون و قسمت‌های زنده تالاب شادگان، مرگ و میر ماهیان ثبت نشده و شاید مرگ و میر این ماهی‌ها در برکه‌های اطراف بوده باشد.

مولا افزود: با توجه به اینکه زمین خشک بوده و با وقوع سیلاب، آب در برخی نقاط جمع شده و در این شرایط در این نقاط، تعداد زیادی ماهی یا خزندگان دیگر در منطقه تجمع یافته که قطعا با افزایش دما، تبخیر و یا هدررفت آب، تلفات ایجاد می‌شود.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: برخی افراد، مرگ و میر ماهی‌ها را ناشی از آلودگی تالاب مطرح می‌کنند؛ ما تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم که آلودگی وارد تالاب شده و باعث مرگ و میر آبزیان شده است. قطعا اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سریعا اقدام و با متخلفین برخورد می‌کنیم.

وی با ابراز نگرانی از عدم ورود آب به تالاب و در پی آن افزایش مشکلات، گفت: ما هیچ زمانی به آورد مقطعی تالاب تکیه نمی‌کنیم و همیشه تاکید ما بر تأمین مستمر حق‌آبه تالاب است.

مولا بیان کرد: در صورتی که حق‌آبه تالاب‌ شادگان به صورت مستمر و دائمی محقق شود، می‌توانیم بگوییم حال تالاب شادگان بسیار خوب است در غیر این‌صورت باید منتظر اتفاقات بدی باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به سیل اخیر، وضعیت تالاب شادگان از سال‌های گذشته بسیار بهتر است اما انتظار می‌رود با توجه به این شرایط، تالاب به خوبی تقویت شود و نگذاریم از بین برود. وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست باید پیگیر تامین حق‌آبه تالاب‌ها باشند تا حق‌آبه تالاب‌ها به صورت مداوم و مستمر تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha