زباله، ورود فاضلاب به دریا و رودخانه‌ها و نسل‌کشی پرندگان؛ تا از محیط زیست در مازندران نامی به میان می‌آید، ذهن‌ها ناخواسته به سوی این سه موضوع سوق پیدا می‌کند، موضوع‌هایی که یا به آنها آنقدر پرداخته شده و از اصل غافل شدند یا توجهی به آنها نمی‌شود و به دست فراموشی سپرده شدند.

محیط زیست مازندران؛ آلوده‌تر از همیشه

سلامت نیوز:زباله، ورود فاضلاب به دریا و رودخانه‌ها و نسل‌کشی پرندگان؛ تا از محیط زیست در مازندران نامی به میان می‌آید، ذهن‌ها ناخواسته به سوی این سه موضوع سوق پیدا می‌کند، موضوع‌هایی که یا به آنها آنقدر پرداخته شده و از اصل غافل شدند یا توجهی به آنها نمی‌شود و به دست فراموشی سپرده شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،در مازندران، در یک نگاه خوشبینانه، محیط زیست به دلایل مختلف به "محیط نیست" تبدیل شده است و این موضوع را نه نگارنده، بلکه خود مسئولان محیط زیست، نمایندگان و مردم بارها فریاد زدند و باز هم کاری نمی‌شود.


شاید اگر از مردم و یا حتی مسئولان بپرسید دقیقا در موضوعات زیست محیطی چه کاری انجام می‌شود پاسخ شفافی داده نشود اما کافی است تنها کوه عمارت در آمل، سایت زباله در فریدونکنار، ساحل آلوده محمودآباد سری بزنید و به تماشای ورود شیرآبه های خطرناک و آلوده به رودخانه‌ها و دریا، اراضی کشاورزی و آب‌های زیرزمینی بنشینید.


نسل‌کشی پرندگان در فریدونکنار هم مایه دست محیط زیستی‌ها شده است، صید و شکار پرنده در خلا کمترین تفکر راهکار جایگزین، از مسئولان این بخش، ناکام بزرگ ساخته و اگر همکاری نیروهای محلی و مردم در این زمینه نبود، نه تنها موفقیت حداقلی به دست نمی‌آمد بلکه شاهد مشکلات عدیده‌تری نیز می‌توانستیم باشیم، موضوعی که بیشتر به یک موج‌سواری رسانه‌ای شباهت دارد تا "خدمت و عملکرد".


هر چه باشد و هرچه از محیط زیست مازندران بگوییم، کم است اما به طور قطع باید گفت دلیل اصلی عدم توفیق مسئولان زیست محیطی این استان، بی توجهی و یا بدتوجهی به مسائل و شخصیت‌های علمی در برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی است هرچند نباید از مسیر انصاف نیز خارج شد و خودمان را مقصر ندانیم چرا که هنوز نسبت به عدم آلودگی محیطی که در آن زندگی می‌کنیم مسئولیت‌پذیری چندانی نداریم.
عزیر عابسی دبیر کارگروه محیط زیست و پسماند اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا منطقه مازندران، معتقد است مازندران در شمال کشور، به دلیل سرسبز بودن، تمامی مولفه‌های زیست محیطی را دارا است.


وی می‌گوید: مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی، رودخانه‌های پرماهی، جنگل سرسبز و غیره، مقصد مسافران و در حال حاضر مهاجران شده است.
عابسی معتقد است به دلیل روند افزایش ورود مسافران و مهاجران به مازندران، محیط زیست این استان طی 20 سال گذشته، بسیار آلوده شده و مشکلات دیگر مانند فرسایش خاک را باید به این موضوع اضافه کرد.


عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل می گوید: به دلیل حجم فراوان ورود شیرآبه محل‌های دپوی زباله که در نزدیکی رودخانه و سواحل قرار دارند، موجب شده تا سلامت ماهیان خزری با تهدید رو به رو شوند.
وی معتقد است آب دریا به دلیل ورود شیرابه‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و غیره دچار آلودگی شده و فضای مناسبی برای شنا نیست، همچنین آب های زیرزمینی مازندران نیز پر از نیترات است و ساحل های مازندران هر بار زباله بالا می آورد.
عابسی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه برخی مسئولان چنان سرشان را زیر برف می کنند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد و مباحث محیط زیستی منبع درآمدی برای عده ای در این وانفسا شده است، به موضوع آتش سوزی جنگل‌های آمازون اشاره می کند و تعبیر جالبی دارد: "مدتی است عزاداری محیط زیست آغاز شده است".


موضوع محیط زیست در مازندران و گلایه‌های این استاد دانشگاه به همین جا ختم نمی‌شود، عابسی معتقد است: فلزات سنگین تا یک میلیون سال دیگر هم در آب خواهند ماند و دو هزار سال آینده برای پلاستیک هایی که در خاک دفن شد هیچ تغییری حاصل نخواهد شد.


وی به راهکارهای اساسی رفع این معضل هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال 2019 زندگی می‌کنیم اما در بسیاری از دستگاه‌ها، نامه به صورت دستی مکاتبه می‌شود این در حالی است که نقشه‌ها از سوی گوگل مپ‌ها به نمایش در می‌آیند و خریدها به صورت اینترنتی انجام می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ارتباط دانشگاهیان و‌حوزه اجرایی را، راه برون رفت از مشکلات زیست محیطی در مازندران می‌داند و معتقد است: دانشگاهیانی که در بحث سواد در بالاترین سطح قرار دارند نقشی در مسائل مدیریتی و اجرایی ندارند بنابراین تا این موارد وجود دارد، اتفاقی اساسی در محیط زیست مازندران به وقوع نمی‌پیوندد.


 زباله در مازندران همچنان درگیر و دار تصمیم‌گیری درست و بدون تردید مسئولان است، مسئولانی که هنوز به نتیجه نرسیدند از زباله‌سوز استفاده کنند یا فرهنگ تفکیک را در میان مردم جا بیاندازند و خود امکانات اولیه آن را فراهم کنند. نکته جالب اجرای هر دو موضوع و ضعف در هر دوی آنها است. نه تفکیک زباله با اقدام‌های موقتی و کوتاه مدت مسئولان پاسخ داده است و نه زباله سوزهایی که وعده راه‌اندازی آن داده شده بود، مشکل گشا شد. مشکلات زیست محیطی در مازندران آنقدر گسترده و ادامه‌دار شده است که بسیاری از وعده‌ها نیز به فراموشی سپرده شد.


محمد اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی و استاندار سابق مازندران، در کارگروه مدیریت پسماند مازندران در ساری وعده داده بود که بهره برداری از نیروگاه زباله سوز نوشهر در مهرماه سال گذشته اتفاق می افتد اما حدود یکسال و چند ماه گذشت و هنوز مردم ماندند و وعده‌هایی که عملیاتی نمی‌شود.
بر اساس نظر کارشناسان، زباله در جنگل‌های شمال، آنها را به فروپاشی نزدیک و یا برداشت های غیراصولی و غیرمجاز معادن و شن و ماسه از رودخانه و دریا و 10‌ها مشکل دیگر محیط زیست این استان را با چالش بسیار بزرگ رو به رو کرده است، تنها بخشی از مشکلاتی است که برخی آن را مدیریتی می‌دانند و برخی دیگر ناکارآمدی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha