برجستگی‌های قرمزرنگ روی پوست، صدای‌ گرفته، حالات شبیه سرماخوردگی یا اسهال و دل‌درد‌های مداوم، ممکن است از آلرژی فرزندتان به یک ماده غذایی حکایت کند. حساسیت به لبنیات، یک میوه خاص، گندم یا حتی برنج در میان کودکان شایع است، اما باید بدانید که آلرژی به موادغذایی، به همین موارد محدود نمی‌شود.

کودکتان پس از مصرف تنقلات بسته‌بندی‌شده سرفه می‌کند؟

سلامت نیوز: برجستگی‌های قرمزرنگ روی پوست، صدای‌ گرفته، حالات شبیه سرماخوردگی یا اسهال و دل‌درد‌های مداوم، ممکن است از آلرژی فرزندتان به یک ماده غذایی حکایت کند. حساسیت به لبنیات، یک میوه خاص، گندم یا حتی برنج در میان کودکان شایع است، اما باید بدانید که آلرژی به موادغذایی، به همین موارد محدود نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، فرزند شما ممکن است حتی به مواد نگه‌دارنده‌ای که در خوراکی‌های مختلف وجود دارد هم حساسیت نشان دهد. می‌پرسید چطور؟ ادامه این مطلب را بخوانید.


چرا بچه‌ها دچار حساسیت می‌شوند؟
آلرژی به‌دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن کودک به یک ماده غذایی اتفاق می‌افتد و واقعیت این است که ژن‌های شما تاثیر زیادی در ابتلای فرزندتان به آن دارد. مهم نیست شما، همسرتان یا اعضای خانواده‌تان دقیقا به چه چیزی حساسیت دارید؛ فرزند شما همیشه نشانه‌های آلرژی را شبیه به خودتان بروز نمی‌دهد. ممکن است همسرتان به گندم حساسیت داشته باشد و فرزند شما با مصرف کیوی، دچار واکنش آلرژیک شود. پس تصور نکنید که ژن‌هایتان آلرژی را دقیقا به همان شکل که در بدنتان وجود داشته، به فرزندتان منتقل می‌کنند.
 
آلرژی به مواد نگهدارنده یعنی چه؟
تولید و ماندگار ماندن بسیاری از موادغذایی، بدون استفاده از مواد نگهدارنده ممکن نیست. حتی شکلات، دسر آماده یا رب گوجه‌فرنگی هم مقداری نگهدارنده را در خود جا داده‌اند تا در دوره مصرف مورد حمله باکتری‌ها و قارچ‌ها قرار نگیرند و زود فاسد نشوند.
اگر فرزندتان شیرخوار باشد، این مواد از طریق شیر مادر به بدن او  وارد می‌شوند و اگر هم به سن غذا خوردن رسیده باشد، ممکن است خود او ماده‌غذایی حاوی نگهدارنده را مصرف کند. در صورتی که او به این مواد حساسیت داشته باشد، حتی با مصرف یک غذای حاوی رب گوجه یا یک بیسکوئیت آماده، دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شود.
 
این حساسیت چه نشانه‌هایی دارد؟
نشانه‌های آلرژی در میان همه افراد به یک شکل نیست. بعضی از بچه‌ها حساسیت‌شان با سرفه‌های مداوم یا خس‌خس سینه شروع می‌شود و برخی دیگر با مشکلات پوستی‌شان این حساسیت را آشکار می‌کنند. گاهی هم حساسیت به یک ماده غذایی، بر روده‌ها و دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و هضم غذا را برای او دچار مشکل می‌کند.
 
چطور مطمئن شوم؟
همه بچه‌ها آلرژی دارند؟ نه! همه بچه‌های آلرژیک به مواد نگهدارنده حساسیت دارند؟ قطعا نه! اما برای اینکه از آلرژیک بودن فرزندتان مطمئن شوید، باید دو کار را انجام دهید. در قدم اول، باید برای چند روز همه مواد غذایی که فرزندتان مصرف می‌کند را روی کاغذ بنویسید تا متوجه شوید که پس از تکرار خوردن کدام‌یک از آن‌ها واکنش‌ها را نشان می‌دهد.
در قدم دوم، می‌توانید با انجام یک آزمایش آلرژی، دقیقا مشخص کنید که فرزند شما به چه ماده‌ای، چقدر حساسیت نشان می‌دهد. اگر این آزمایش‌ها ابتلای فرزندتان به حساسیت را تایید کرد، قبل از دادن هر نوع خوراکی آماده به او، برچسب ترکیباتش را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که با خوردنش بدن او واکنشی نشان نمی‌دهد.
یادتان نرود که برای درمان آلرژی، در کنار مصرف داروهای تجویزی، باید حتما از مصرف موادغذایی آلرژی‌زا پرهیز کنید. پس تصور نکنید که بدن فرزندتان با مصرف بیشتر آن ماده غذایی، به آن عادت می‌کند و آلرژی‌اش درمان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha