چندی پیش سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کمک مستقیم به کودکان کار و خیابان و متکدیان باعث افزایش تعداد آنها در فضاهای عمومی می‌شود، گفت: در کلانشهر تهران روزانه حدود 1.5‌میلیارد تومان پول به متکدیان از سوی مردم پرداخت می‌شود.

تکدی‌گریِ خانوادگی

سلامت نیوز: چندی پیش سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کمک مستقیم به کودکان کار و خیابان و متکدیان باعث افزایش تعداد آنها در فضاهای عمومی می‌شود، گفت: در کلانشهر تهران روزانه حدود 1.5‌میلیارد تومان پول به متکدیان از سوی مردم پرداخت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این آمار با واکنش‌های بسیاری همراه بود و انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز در این رابطه گفت: دولت و نهادهای حمایتی بارها اعلام کردند که از خانواده‌ کودکان متکدی حمایت و برای آنها مقرری تعیین می‌کند اما رقم‌هایی که از محل تکدی گری نصیب آنها می‌شود بالاتر است و برهمین اساس این افراد به‌رغم جمع آوری، بار دیگر به این کار برمی‌گردند.

این روزها در کنار پیاده‌روها، مجاورت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ترمینال‌ها متکدیان کم نیستند، خانواده‌هایی که به دلایل مختلف همچون نداشتن هزینه دارو، مسافر بودن، فروش ساعت و دیگر وسایل شخصی به تکدی‌گری می‌پردازند. تاکنون هیچ‌ سازمانی آمار دقیق از تعداد متکدیان کشور منتشر نکرده است، اما درآمد روزانه آنها همواره مورد بحث بوده است.

چندی قبل مجید ابهری، رفتارشناس با بیان اینکه بیش از پنج‌هزار گدا در شهر تهران وجود دارد، گفت: بسیاری از این متکدیان، جزو گدایان پوششی هستند که در ظاهر کالاهایی همچون لیف و بادکنک می‌فروشند، اما در اصل متکدی هستند. متکدی به فردی گفته می‌شود که به روش‌های مختلف شیادی، عوام فریبی و جلب ترحم دیگران، بدون ارائه کالا و خدمتی از افرادی که وظیفه‌ای در تامین معاش آنها ندارند، اقدام به دریافت کمک مالی می‌کند.

استاندار تهران گفت: باندهایی در حوزه تکدی‌گری فعالیت دارند که روزانه کودکان را برای تکدی‌گری به تهران آورده و شبانه آنها را جمع‌ آوری کرده و از این طریق درآمدهای خوبی کسب می‌کنند که بر اساس ضوابط قانونی آنها را شناسایی خواهیم کرد.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران راهنمای قوانین مرتبط با کودکان در معرض خطر، آسیب و معارض با قانون را تدوین کرده است که باید بر اساس این قوانین دستگاه‌های متولی اقدام به انجام وظایف کنند.

لزوم برخورد با سرتیم‌ تکدی‌گران

همچنین فرماندار تهران نیز بر لزوم برخورد قاطع با حدود 20 سرتیم تکدی‌گری حرفه‌ای در سطح تهران تاکید کرد. عیسی فرهادی گفت: قطعا امروز در شرایطی قرار نداریم که موضوعات رفاهی را برای افرادی که دچار مشکل و گرفتاری می‌شوند، افزایش دهیم.

در حال حاضر باید قطعا اقدامات کوتاه‌مدتی را که بالاترین میزان تاثیرگذاری را دارند، در دستور کار قرار دهیم. به این ترتیب باید 202 نقطه‌ای که در حوزه مکان‌های گردشگری شناسایی شده‌اند، مورد توجه قرار دهیم و این نقاط را از وجود افراد متکدی پاکسازی کنیم.

تکدی‌گری خانوادگی

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره چگونگی مهار و مدیریت پدیده تکدی‌گری  می‌گوید: مسئولان امر قبل از هر اقدامی باید سر شاخه تکدی‌گری را شناسایی کنند. بر اساس مطالعات انجام شده باید گفت که تکدی‌گری در ایران چندان سازمان یافته نیست. برای مثال برخی برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات مردم اقدام به تکدی‌گری می‌کنند.

درضمن بخش قابل توجهی از تکدی‌گری در کشور ما خانوادگی است. در محل‌های تجمع این افراد به وفور مشاهده می‌شود که یک خانواده بر سر چهار راه مشغول به تکدی‌گری هستند. فرشید یزدانی می‌افزاید: بخش قابل توجهی از این قضیه به‌دلیل فقری است که در کشور وجود دارد.

در این شرایط به‌جای توجه به اصل موضوع به معلول توجه می‌شود. به گفته او با بررسی اقدامات انجام شده برای ساماندهی متکدیان باید تاکید کرد که مسئولان امر هر از گاهی اقدام به جمع‌آوری آنها کرده و بعد از مدتی متکدیان به سر محل کار خود حضور می‌یابند، با این تفاسیر هیچ‌اقدام مناسبی در این باره انجام نشده است، بلکه در این روند شاهد هدر رفت هزینه و انرژی هستیم.

این فعال حوزه کودک تاکید می‌کند: بعضا تکدی‌گری می‌تواند درآمدهای مناسب داشته باشد و بسیاری از افراد به این شغل عادت کرده‌اند، اما تکدی‌گری در ایران چندان سازمان یافته نیست.

یزدانی می‌افزاید:‌ برخی تکدی‌گری را به‌عنوان شغل می‌دانند، در این وضعیت باید دلایل بروز این رویکرد مورد بررسی قرار بگیرد. شاید بسیاری از آنها از سر ناچاری به این شغل روی آورده باشند، چون در تکدی‌گری کرامت انسانی افراد زیر سوال می‌رود. این کارشناس مسائل اجتماعی تاکید می‌کند: اگر قرار باشد، با این پدیده برخورد شود، می‌توان سیاست‌های کلان از بُعد اجتماعی برای آن لحاظ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha