سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2788

معاون وزیر بهداشت گفت: اكثر روغنهای زیتون موجوددر بازار، لواشكها و ماكارونی‌های فله تقلبی است اما وزارت بهداشت بر اكثریت قاطع فرآورده‌های غذایی در كشور نظارت دارد.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس، ‌افزود:‌ صدها گروه مواد غذایی در كشور داریم كه در برخی از آنها امكان عرضه مواد تقلبی بسیار زیاد است از جمله روغن زیتون كه اكنون نوع تقلبی آن در بازار بیش از نوع واقعی آن است چون تولید داخلی و واردات رسمی آن كم است و تقلب كردن آن نیز بسیار راحت است.
وی گفت: به راحتی می‌توان روغن معمولی را با مقداری طعم دهنده، مزه دهنده و بودهنده شبیه روغن زیتون كرد به همین علت اكنون بیش از 50 درصد روغنهای زیتون موجود در بازار تقلبی است.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: این امر در ماكارونی هایی كه در برخی شهرستانها به صورت فله عرضه می‌شود نیز صادق است علاوه بر آن برخی تنقلات مانند لواشكها نیز كه تولید آنها با رنگهای غیر مجاز و به صورت زیرپله‌ای انجام می‌شود اكثرا تقلبی هستند كه ممكن است بیماری زا باشند و كیفیت این مواد به هیچ عنوان قابل تایید نیست.
دیناروند گفت: البته برخی مواد غذایی كه به صورت سنتی و بدون اینكه فرآیندی داشته باشند در كشور عرضه می‌شوند و بدون اینكه نظارتی بر آنها اعمال شود مردم خودشان می‌دانند كه مسئولیت نظارت بر این مواد به عهده خودشان است اما در مورد مواد بسته بندی شده وزارت بهداشت اجازه نمی‌دهد كه فرآورده های تقلبی عرضه شود.
وی افزود: در مورد آجیل متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم توزیع آن را از حالت فله به صورت بسته بندی درآوریم و مردم خودشان می‌دانند كه آجیل‌ها را با مسئولیت خودشان تهیه می‌كنند و ممكن است آجیل رنگ غیر مجاز و نمك بسیار بالا داشته باشد یا نگهداری و انبارداری آن مناسب نبوده باشد یا حتی میزان سم افلاكتوسین آن خیلی بالا باشد.
معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: برای اینكه مردم از كیفیت آجیل‌ها مطمئن باشند باید از فرآورده های دارای مجوز وزارت بهداشت كه پروانه ساخت و تاریخ مشخص دارد استفاده كنند البته در مورد آجیل این طور نیست كه هر آجیل فله بدون كیفیت باشد مردم ممكن است بهترین آجیل‌ها را هم به صورت فله تهیه كنند و ما نمی‌توانیم همه آجیل‌های فله را زیر سوال ببریم.
وی گفت: هنوز این ظرفیت در كشور ما ایجاد نشده كه بر همه مواد غذایی نظارت واقعی برقرار كنیم اما بازرسان متعدد وزارت بهداشت در همه كشور نظارت و كنترل لازم را بر اكثریت قاطع فرآورده های غذایی در تولید و توزیع آنها اعمال می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha