جنگل‌های زاگرس در ایران هر سال با تهدید جدیدی روبه‌رو می‌شوند. سالی نیست كه خبر قلع و قمع تعدادی از درخت‌های جنگل‌های زاگرس در رسانه‌ها منتشر نشود.

سلامت نیوز:جنگل‌های زاگرس در ایران هر سال با تهدید جدیدی روبه‌رو می‌شوند. سالی نیست كه خبر قلع و قمع تعدادی از درخت‌های جنگل‌های زاگرس در رسانه‌ها منتشر نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،حالا در تازه‌ترین اتفاق از یاسوج خبری می‌رسد كه ساخت باند دوم جاده یاسوج - سی سخت موجب شده تا شمار زیادی از درختان بلوط قطع شوند. یك منبع محلی در گفت‌وگو با «اعتماد» تعداد درختان بلوط قطع شده را چیزی بین 700 تا هزار درخت برآورد كرد. برخی رسانه‌ها هم شمار درختان قطع‌شده را بیش از یك هزار تخمین زده‌اند. این درختان در جاده یاسوج – سی سخت حدفاصل ده بر آفتاب قرار داشته‌اند.

منطقه‌ای كه دارای تراكم بالای درختان بلوط است. این نخستین‌بار نیست كه به بهانه جاده‌سازی قسمتی از جنگل‌های بلوط قربانی می‌شود. تیرماه امسال هم خبرگزاری تسنیم خبر داده بود كه بیش از صد‌ها درخت بلوط 250 تا 500 ساله برای اجرای پروژه جاده‌سازی «یاسوج - سی‌سخت» قلع و قمع شده است. احسان نعمتی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی كهگیلویه و بویراحمد درباره اتفاق تیرماه مدعی شده بود:

«مراحل رشد درخت بلوط خیلی كم و طولانی‌مدت بوده و در صورت مهیا بودن شرایط كامل 3 تا 4 سانت در هر سال رشد می‌كند و در صورت نبود شرایط مساعد رشد آن طولانی‌تر می‌شود. درختان بلوط قلع و قمع شده در مسیر جاده یاسوج- سی‌سخت 250 تا 500 سال سن دارند.» غلامحسین حكمتیان، مدیركل منابع طبیعی كهگیلویه و بویراحمد هم در آن زمان با بیان اینكه برای قلع و قمع درختان بلوط پیمانكار مجوز قانونی دارد، اما متعهد شده 3 هزار نهال بكارد.

مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد گفته بود این جاده در سالیان قبل مجوز گرفته و نظارت بر تعداد و وضعیت درختان بر عهده اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

اعتراض‌های ماه‌های اخیر فعالان محیط زیست بی‌نتیجه بوده و حالا باز هم بخشی دیگر از جنگل‌ها قربانی جاده‌سازی شده‌اند. جاده‌ای كه به گفته برخی مقام‌های رسمی می‌توانست طور دیگری طراحی شود.

در حالی كه انتظار می‌رفت شورای عالی جنگل هم به این اتفاق واكنش روشنی نشان دهد، رییس این شورا در گفت‌وگو با ایسنا موضعی دو پهلو گرفت. كامران پورمقدم، رییس شورای عالی جنگل ضمن اشاره به اینكه این شورا برای قطع درختان صدساله بلوط در یاسوج مجوزی صادر نكرده است، گفت: «شاخص‌های ارزیابی‌های زیست‌محیطی باید به روز شوند.»

او افزود: شورای عالی جنگل پیش از قطع درختان در جریان این موضوع نبوده و مجوزی هم برای آن صادر نكرده است اما در حال حاضر با اداره منابع طبیعی استان كهگیلویه و بویراحمد در تماس هستیم تا از جزییات این موضوع اطلاع پیدا كنیم. پورمقدم توضیح داد كه «درست است پروژه‌های عمرانی موظف به انجام ارزیابی‌ زیست‌محیطی هستند اما ما باید در شاخص‌های ارزیابی‌های زیست‌محیطی خود تجدید نظر و آنها را به روز كنیم.» او ادامه داد:

ارزیابی‌های زیست‌محیطی زمانی منطبق با ارزش‌های منابع طبیعی است كه كاركردهای واقعی و غیر اقتصادی محیط زیست و منابع طبیعی مشخص شود و ارزیابی‌ها براساس این كاركردها صورت گیرد.

به گفته رییس شورای عالی جنگل شاخص‌های فعلی ارزیابی‌های زیست‌محیطی زمانی كه در مقایسه با هزینه و فایده پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرند، نمی‌توانند مانع اجرای این پروژه‌ها شوند. حالا باید دید در میان این همه اظهارنظر دو پهلو سرنوشت جنگل‌های بلوط به كجا می‌رسد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha