گرچه سیگار و الكل جزو عوامل مهمی در ابتلا به سرطان است اما باید به خاطر داشته باشیم كه غذاهای سرشار از تركیبات مغذی و پیشگیری‌كننده از سرطان نیز با طبخ نامناسب به یك ماده غذایی خطرناك تبدیل شوند.

بهترین روش‌های پخت و پز برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

سلامت نیوز:  گرچه سیگار و الكل جزو عوامل مهمی در ابتلا به سرطان است اما باید به خاطر داشته باشیم كه غذاهای سرشار از تركیبات مغذی و پیشگیری‌كننده از سرطان نیز با طبخ نامناسب به یك ماده غذایی خطرناك تبدیل شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، گوجه فرنگی سرشار از تركیبات ضد سرطان از قبیل لیكوپن است. اگرچه مصرف گوجه فرنگی تازه بسیار مفید است اما طبخ ملایم به مدت چند دقیقه به آزادسازی لیكوپن آن كمك می کند. در صورتی كه مقدار كمی روغن زیتون به گوجه فرنگی در حال پخت اضافه كنید، به جذب لیكوپن در بدن كمك  می کند، چرا كه لیكوپن تركیب محلول در چربی است.
سیر دارای تركیب مفیدی به نام آلیسین است. زمانی كه سیر را خرد می‌كنید، اگر حدود10 تا 15 دقیقه قبل از پختن آن صبر كنید، آلیسین در نتیجه برخی واكنش‌های آنزیمی تشكیل می‌شود و اثرات سلامتی بخش سیر افزایش می‌یابد. در صورتی كه سیر بلافاصله پس از خرد شدن پخته شود، با غیر فعال شدن آنزیم‌های مفید، احتمال تشكیل آلیسین كاهش می‌یابد. آلیسین دارای اثرات ضد توموری و تقویت سیستم ایمنی  است.


سیب زمینی یكی از سبزیجات پرطرفدار است كه به خصوص به صورت سرخ شده مصرف می‌شود. شاید تاكنون درباره خطرات سرطان‌زایی آكریل آمید مطالبی شنیده‌اید. این تركیب از ابتدا در سیب زمینی وجود ندارد بلكه پیش‌سازهای آن (قندها و برخی اسیدهای آمینه نظیر آسپاراژین) در دماهای بالای پخت با یكدیگر تركیب و آكریل آمید را تشكیل می‌دهند. برای كاهش تولید این ماده خطرناك می‌توان سیب زمینی را قبل از سرخ كردن خرد كرده و 15 دقیقه در آب نگهداری كنید تا قندها و اسیدهای آمینه محلول آن خارج شوند.
از پخت طولانی و بیشتر از حد نان اجتناب و زمانی كه رنگ آن قهوه‌ای روشن شد، پخت آن را متوقف كنید. تست نان در دمای بالا با تشكیل نقاط سوخته و افزایش آكریل آمید همراه است.
بیشتر تركیبات مفید و ضد سرطان میوه‌ها و سبزیجات در پوست‌های آنها قرار دارد. بنابراین بهتر است آنها را همراه با پوست مصرف كنید. البته در صورتی كه مطمئن هستید سموم و آفت‌كش‌ها طی مراحل تولید میوه استفاده نشده‌ است.
سرخ كردن بدترین روش پخت مواد غذایی است،چرا كه هم حجم زیادی از روغن استفاده می‌شود و هم در دماهای بالا احتمال تشكیل تركیبات خطرناك نظیر آكریل آمید افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha