سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2797

پژوهشگران آزمایش بزاق دهان برای تشخیص ایدز را روش موثری بجای آزمایش خون می‌دانند كه می‌تواند در كشورهای در حال توسعه مانند چین و هند استاندارد شود.

تشخیص دقیق و سریع ایدز با آزمایش بزاق دهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی ‪ ، SciDev.net‬دقت آزمایش "‪ "OraQuick‬در یك مطالعه بالینی بر روی ‪ ۴۵۰‬بیمار كه بر روی بیماران بیمارستانی در ماهارشترا در هند انجام شد ‪ ۱۰۰‬درصد تعیین شد. دقت آزمایش استاندارد خون ‪ ۹۹/۷‬درصد است.

اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا این آزمایش را در سال ‪ ۲۰۰۴‬تایید كرد، اما پس از آنكه نتایج مطالعات نشانگر نتایج مثبت غلط در آمریكا و زنان باردار در هند بود دقت آن مورد تردید قرار گرفت.

"نیتیكا پای" از مركز بهداشتی دانشگاه مكگیل در كانادا می‌گوید آزمایش ‪ OraQuick‬ساده و سریع است.

نمونه بزاق دهان بیمار گرفته شده و از نظر وجود پادتن‌های ویروس اچ آی وی آزمایش می‌شود. كیت آزمایش حاموی وسایل لازم برای نمونه‌گیری و انجام آزمایش و نتیجه آزمایش در كمتر از ‪ ۲۰‬دقیقه مشخص می‌شود.

‪ ۶۶‬درصد بیمارانی كه آزمایش خون انجام دادند ابراز ناراحتی و درد می‌كردند. این میزان در مورد افرادی كه آزمایش بزاق دهان انجام دادند ‪۸‬ درصد بود.

این آزمایش در مناطق روستایی، آفریقا، چین، هند و روسیه قابل كاربرد است و می‌تواند به مهار ایدز در این مناطق كمك كند.

در حال حاضر نتایج آزمایش نیازمند تجزیه و تحلیل است.

آزمایش ایدز در مناطق دورافتاده بدون ارایه مشاوره كافی در مورد ایدز با مشكلاتی همراه است.

بهای این تست در آسیا حدود ‪ ۱۰‬دلار اعلام شده است. این تست كه ساخت شركت "‪ "OraSure Technologies‬است برای استفاده در كره و سنگاپور تایید شده است.

این یافته‌ها در نشریه "‪ "PLoS ONE‬منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha