رئیس انجمن رادیولوژی ایران، با اشاره به مشکلات نقدینگی و انتقال ارز برای تامین دستگاه های جدید تصویربرداری پزشکی، گفت: در این شرایط مجبوریم دستگاه های مورد نیاز خودمان را از چین وارد کنیم.

علت واردات دستگاه های تصویربرداری پزشکی از چین

سلامت نیوز:رئیس انجمن رادیولوژی ایران، با اشاره به مشکلات نقدینگی و انتقال ارز برای تامین دستگاه های جدید تصویربرداری پزشکی، گفت: در این شرایط مجبوریم دستگاه های مورد نیاز خودمان را از چین وارد کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،جلال شکوهی، به وضعیت رشته رادیولوژی و مشکلات رادیولوژیست های کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تعرفه پایین بوده و بیمه ها نیز همیشه بدهکار بوده اند، در نتیجه در تهیه و تامین دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز مراکز رادیولوژی، دچار مشکل هستیم.


وی با اشاره به گران شدن قیمت فیلم رادیولوژی، گفت: مراکز رادیولوژی علاوه بر مشکل نقدینگی، در انتقال ارز هم با مشکل مواجه هستند و این شرایط باعث شده که نتوانیم تجهیزات خود را آن طور که باید، به روز کنیم.


جلال شکوهی با عنوان این مطلب که بانک ها هم دیگر به ما وام نمی دهند تا بتوانیم قسطی خرید کنیم، ادامه داد: این وضعیت باعث شده تا زمان استهلاک دستگاه های رادیولوژی از ۷ سال به ۱۰ سال برسد. در حالی که برای ارتقای کیفیت تصویربرداری و پذیرش بیمار، نیازمند استفاده از تجهیزات روز دنیا هستیم.
رئیس انجمن رادیولوژی ایران، افزود: مراکز رادیولوژی مجبورند به خاطر مشکلات نقدینگی، به جای دادن فیلم به بیمار، کاغذ بدهند. در حالی که این نوع جواب دهی مورد تایید FDA پزشکی نیست.


جلال شکوهی با عنوان این مطلب که شرایط مراکز رادیولوژی نرمال نیست، گفت: اگر الان کسی بخواهد از ابتدا یک مرکز جامع تصویربرداری پزشکی تاسیس کند، حداقل ۴۰ میلیارد تومان سرمایه می خواهد که سود دهی آن متناسب با سرمایه ای نیست که هزینه شده است. در نتیجه همین پول را اگر در بانک بگذارد، ممکن است سود بیشتری دریافت کند.


وی به تعطیلی و فروش بعضی از مراکز کوچک رادیولوژی اشاره کرد و افزود: خرید و راه اندازی دوباره این مراکز نیز به صرفه نیست. چون، موسس این قبیل مراکز، ملک و تجهیزات و دستگاه ها را جداگانه می فروشد.


جلال شکوهی در پاسخ به این سئوال که آیا از کشور چین هم واردات دستگاه و تجهیزات رادیولوژی داریم یا خیر، گفت: از چین هم دستگاه هایی وارد می کنیم که با توجه به قیمت و طول عمر آنها، به صرفه است. اما، کیفیت آنها قابل مقایسه با دستگاه های آلمانی، فرانسوی و آمریکایی نیست.
رئیس انجمن رادیولوژی ایران در ارتباط با تعرفه خدمات رادیولوژی، اظهار داشت: ما امیدوار بودیم با ویرایش چهارم کتاب کالیفرنیا، بتوان شاهد اصلاح تعرفه ها بود که متاسفانه متوقف شد. در حالی که تنها راه نجات از مشکلات رادیولوژی و پزشکی، ویرایش چهارم کتاب کالیفرنیا است. 
جلال شکوهی درباره استفاده مراکز رادیوژی از دستگاه های کارکرده، گفت: مواردی بوده که وارد شده است، که البته تجهیزات و قطعات این دستگاه تعویض و نوسازی شده است و از همین رو، مشکلی برای استفاده از آنها وجود نداشته است. اما، نکته ای که نباید فراموش کرد، این است که استفاده از دستگاه کارکرده در پزشکی، آزاد نیست.


رئیس انجمن رادیولوژی ایران، در ارتباط با مشکل کمبود هلیوم در مراکز رادیولوژی کشور، افزود: یکی از دلایل ما برای نو شدن دستگاه های رادیولوژی، این است که دستگاه های جدید آن چنان نیازی به هلیوم ندارند. در حالی که دستگاه های موجود، هر سه تا چهار ماه می بایست دو تانک هلیوم تزریق کنند. با توجه به اینکه هلیوم مایع مورد نیاز مراکز رادیولوژی وارداتی است، در تامین آن مشکل داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha