سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2798

رئیس پژوهشكده گیاهان دارویی گفت در ایران بین ‪ ۷۵۰‬تا ‪ ۱۱۰۰‬گونه مختلف گیاه دارویی وجود دارد و برخی معتقدند تا حدود ‪ ۲۳۰۰‬گونه گیاه دارویی در ایران قابل رویش است.

بیش از هفتصد گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد

به گزارش سلامت نیوز مهندس "داراب یزدانی" رئیس پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این مطلب افزود از این تعداد بخشی بصورت طبیعی و بخشی دیگر نیز بصورت زراعی كشت می‌شوند.

وی گفت در ایران بخش عمده‌ای از گیاهان دارویی بصورت طبیعی می‌رویند و بخش كمی از آنها كشت می‌شوند.

رئیس پژوهشكده گیاهان دارویی گفت تنها حدود ‪ ۳‬تا ‪ ۴‬درصد از داروهای مورد استفاده در كشور با استفاده از گیاهان دارویی ساخته می‌شوند در حالی كه در كشورهای اروپایی این رقم به بالاتر از ‪ ۳۰‬درصد می‌رسد.

یزدانی با اشاره به اینكه گیاهان دارویی با گستره وسیعی در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند افزود در هر بخشی استانداردهای خاصی وجود دارد كه دست اندركاران گیاهان دارویی در همان بخش ملزم به رعایت آن استانداردها هستند.

وی گفت استفاده از گیاهان دارویی در ایران در صنعت داروسازی خیلی زیاد نیست در مقابل استفاده از عطاری‌ها و مراجعه مردم به این مكانها زیاد است كه بایستی از سوی وزارت بهداشت مورد نظارت قرار داشته باشند.

یزدانی اضافه كرد این امر نشانگر این است كه بكارگیری گیاهان دارویی در صنعت داروسازی و استفاده از آنها به صورت طب نوین در كشور ما خیلی جانیفتاده است.

رئیس پژوهشكده گیاهان دارویی گفت در حال حاضر گیاهان دارویی در صنایع مختلف داروسازی، صنایع غذایی ، صنایع آرایشی و بهداشتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یزدانی افزود از جمله مصارف گیاهان دارویی در صنایع غذایی به كار بردن آنها در مواد غذایی به عنوان طعم‌دهنده ها، مكمل‌های غذایی، نگهدارنده‌ها و غیره است.

وی گفت بخشی از گیاهان دارویی كه بیشتر معطر هستند وارد صنایع آرایشی و بهداشتی می‌شوند كه در صابونها، شامپوها، مواد آرایشی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت بخشی از گیاهان دارویی در بخش طب سنتی به شكل خام بدون اینكه هیچ گونه فرآوری روی آنها صورت گرفته باشد وارد بازار می‌شود.

یزدانی اضافه كرد بخش دیگری از گیاهان دارویی وارد صنایع داروسازی و كارخانه‌های داروسازی می‌شود كه در این بخش باید فرایندی را طی كند و تحت نظارت وزارت بهداشت استانداردهای قابل قبول رعایت شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha