چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 27991
سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات اخلاق پزشكی گفت: شبیه‌سازی دو جنبه دارد، شبیه سازی درمانی و شبیه سازی بازتولیدی دارد كه باید بین آنها تفاوت قائل شد اما در هر صورت این موضوع در ایران خلاء قانونی دارد.

به گزارش فارس ، سمینار شبیه‌سازی از منظر فقه و حقوق صبح امروز در سالن شهید بهشتی سازمان پزشكی قانونی كشور با حضور متخصصان پزشكی و حقوقدانان برگزار شد.

عبدالرئوف ادیب زاده، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشكی قانونی در این سمینار با چالشی خواندن بحث شبیه‌سازی آن را مقوله‌ای نو و جدید در علوم پزشكی و فقهی دانست و سازمان پزشكی قانونی را حلقه وصل بین دو مجموعه پزشكی و قانونی دانست.

در ادامه این همایش محمود عباسی، رئیس مركز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشكی با بیان چارچوب‌های حقوقی در بحث شبیه‌سازی از جمله قوانین داخلی و بین‌المللی و همچنین حقوق بشر توجه به قواعد فقهی را در این زمینه لازم دانست و گفت: ما در روال این مسئله دارای یك خلاء قانونی هستیم و باید این خلاء توسط قانونگذار برطرف شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در دانشگاه درسی برای شبیه سازی انسان ارائه شد كه به دلیل وجود خلاء قانونی و نبود قانونی در این زمینه ، چون تكلیف قانونی و فقهی ما مشخص نبود بنده صرفاً با توجه به اینكه این موضوع از نظر اخلاقی امری صحیح نیست از اجرای آن ممانعت كردم.

عباسی پدیده شبیه‌سازی را به عنوان یكی از دستاوردهای علمی علم نوین دانست و گفت: در این حوزه بیم‌ها و امیدهای فراوانی وجود دارد مسائل فقهی و دیدگاه‌ها در این زمینه مانند بحث‌های نسب و ارث از مقوله‌های آن است.

سعید نظری توكلی، متخصص فلسفه و اخلاق در این سمینار به شبیه‌سازی و ملاحظات فقهی آن پرداخت و ضمن تقسیم بندی شبیه‌سازی انسانی به دو دسته درمانی و باز تولیدی گفت: باید تفاوت شبیه‌سازی درمانی و بازتولیدی را شناخت.

وی در خصوص مباحث فقهی این موضوع اظهار داشت: در شبیه‌سازی میان فقهای شیعه دو دیدگاه متفاوت داریم، دیدگاه اول جواز تولید مثل غیر جنسی در حوزه انسانی را داده است كه دلایل آن اصل حلیت و جواز و دلیل دیگر نیز چون دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد.

توكلی گفت: دیدگاه دومی حرمت تولید مثل غیرجنسی در حوزه انسانی را به دلیل وجود مفاسد اخلاقی و اجتماعی،‌ اخلال نظام و مناسبات انسانی و توقف بر انجام كارهای حرام است.

وی همچنین آسیب‌شناسی بررسی‌های فقهی را در این موضوع لازم دانست و تاكید كرد: نقطه مشترك در فتاوا عدم تمایز میان اصل شبیه‌سازی و مسائل پیرامونی آن و عدم تمایل میان شبیه‌سازی درمانی و شبیه‌سازی باز تولیدی از چالش‌های مهم این بحث است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha