هر ساله در تاریخ ۲۸ سپتامبر برابر با ششم مهر "روز جهانی هاری" جوامع بین‌المللی را گردهم می‌آورد تا برای مقابله با این بیماریِ قابل پیشگیری که سالیانه منجر به مرگ ۵۹ هزار نفر می‌شود، تدابیری اندیشیده شود.

"واکسیناسیون تا حذف هاری" شعار مقابله با قدیمی‌ترین بیماری عفونی

سلامت نیوز:هر ساله در تاریخ ۲۸ سپتامبر برابر با ششم مهر "روز جهانی هاری" جوامع بین‌المللی را گردهم می‌آورد تا برای مقابله با این بیماریِ قابل پیشگیری که سالیانه منجر به مرگ ۵۹ هزار نفر می‌شود، تدابیری اندیشیده شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر جاکوبز از سازمان جهانی بهداشت امسال در رویدادی که به مناسبت روز جهانی هاری با شعار "واکسیناسیون تا حذف هاری" برگزار شد، با اشاره به قابل پیشگیری بودن بیماری هاری، اظهار داشت که هیچ کس نباید در هیچ کجای جهان به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست بدهد.


هاری شاید قدیمی‌ترین بیماری عفونی شناخته شده و احتمالاً اولین بیماری شناخته شده قابل انتقال از حیوانات به انسان باشد.
در حالی که هر ساله حدود ۵۹ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را  از دست می‌دهند، افراد می‌توانند با سه راهکار ساده از خود در برابر هاری محافظت کنند:
۱) مراقب سگ‌ها به ویژه سگ‌هایی که نمی‌شناسید، باشید تا گازتان نگیرند.
۲) در صورتی که یک سگ گازتان گرفت، بلافاصله زخم را بشویید و ضد عفونی کنید. سپس برای معالجه سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی یا بیمارستان بروید.
۳) اگر صاحب سگ هستید، حیوان را در برابر هاری واکسینه کنید تا با این اقدام از خود، خانواده‌ و تمام افراد جامعه‌تان محافظت نمایید.
طبق اعلام مقامات سازمان جهانی بهداشت ۹۹ درصد از موارد ابتلا به هاری در انسان‌ها به گازگرفتگی سگ‌ها مرتبط است و بیشتر این افراد صاحبانِ خود سگ‌ها هستند و ۴۰ درصد موارد را نیز کودکان تشکیل می‌دهند. این آمارها اهمیت واکسینه کردن سگ‌ها را در برابر هاری نشان می‌دهد.


روز جهانی هاری، ابتکارات ضد هاری در کشورهای سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد و باعث افزایش آگاهی در مورد بیماری و نحوه پیشگیری از آن می‌شود. 
این روز به ویژه بر لزوم واکسیناسیون سگ‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هاری و درمان پس از گاز گرفتگی برای افرادی که توسط سگ‌ها گاز گرفته می‌شوند، تأکید می‌کند. 


علاوه بر حیوانات خانگی واکسینه نشده، قرار گرفتن در معرض حیوانات ولگرد، خطر انتقال هاری را افزایش می‌دهد. از ولگردی و پرسه زدن حیوانات خانگی خود در خیابان‌ها جلوگیری کرده و از نزدیک شدن به حیوانات ولگرد و حیوانات وحشی خودداری کنید.


بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، رویداد "روز جهانی هاری" هم‌چنین خواستار پیشبرد اجرای برنامه استراتژیک جهانی برای جلوگیری از مرگ انسان‌ها به دلیل هاری انتقال یافته از سگ‌ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی در سراسر جهان است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha