پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 280

بی شك زیباترین حس زنانه همان حس جادویی و جاودانه «مادری» است، حسی كه متأسفانه به دلایل مختلف، هزاران زن تاوان آن را می پردازند. چنان كه در آفریقا از هر 21 نفر و در شمال اروپا از هر 9850 نفر یك زن به دلیل مسایل مربوط به باروری می میرد.

بهداشت باروری ؛ حقی زنانه به وسعت جامعه جهانی

این امر با توجه به شرایط فرهنگی و بهداشتی جوامع تفاوت می كند، زیرا 99 درصد مرگ و میر مادران در كشورهای در حال توسعه رخ می دهد و حتی این رویداد در برخی كشورها به حدی جدی و بحران زاست كه از آن بیشتر به سونامی خاموش یاد می شود.

عزمی جهانی برای سلامتی

از دلایل مرگ و میر مادران، بی توجهی نسبت به مقوله تنظیم خانواده است، زیرا برآوردهای بین المللی حكایت از آن دارد كه حدود 350 میلیون نفر از زنان ساكن در كشورهای در حال توسعه به این گونه خدمات دسترسی ندارند و حدود 175 میلیون بارداری در سال، ناخواسته و ناهنگام است.


شاید یكی از علل عمده این عدم موفقیتها را بتوان تفكرات مرد سالارانه دانست، چنان كه بنابر گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، نزدیك به یك سوم از مردان مورد مطالعه كشورهای جهان سوم، تنظیم خانواده را مسؤولیت مشترك زوجین می دانند و دو سوم بقیه آن را از اختیارات مرد می دانند. در این زمینه مردان دلایل گوناگونی را برای مخالفت خویش با این مقوله عنوان كرده اند كه می توان به ترس از كم شدن اقتدار و اختیار و نگرانی از عوارض وسایل كنترل جمعیت اشاره كرد.


جالب این جاست كه 65 درصد مردان ناحیه ای در كشور غنا در آفریقا معتقدند كه استفاده از روشهای پیشگیری از باروری، زنان را به فساد می كشاند.
حال آن كه بنابر اعتقاد صاحبنظران، منظور از تنظیم خانواده صرفاً كنترل ابعاد خانواده و كاهش جمعیت آن نیست، بلكه هدف تأمین كرامت و استقلال افراد می باشد.

ماندانا یترا، عضو انجمن تنظیم خانواده جمهوری اسلامی ایران در همین باره می گوید: اهمیت توجه به مسأله بهداشت باروری به آن حدی رسیده كه امروزه در محافل جهانی از آن به عنوان حقوق اجتماعی و نه یك موضوع بهداشتی یاد می كنند.


چنان كه در سال 1994 میلادی در كنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه قاهره به این امر تأكید شد كه زنان، مردان و جوانان باید حق دسترسی به بهداشت باروری را داشته باشند و این حق در چارچوب حقوق عمومی بشر قرار دارد.


در همین نشست این حق در قالب بخشهایی همانند حق زندگی و سلامت افراد، حق انتخاب روشهای پیشگیری از بارداری و... مطرح شد به طوری كه شرایطی فراهم شود كه سلامتی هیچ زنی به خاطر مسایل بارداری به خطر نیفتد.


وی در ادامه اظهار داشت: در این كنفرانس كاهش مرگ و میر مادران هدف موردنظر قرار گرفت، بنابراین قرار شد معضل یاد شده با برنامه ریزی ازسال 1990 تا 2000 میلادی 50 درصد كاهش یابد.

بیش از 35 سال زنانگی
كاهش میزان مرگ و میر مادران به عنوان یك هدف جهانی در كنفرانس توسعه هزاره بیست و یكم در سال 2000 میلادی باز هم مورد تأكید قرار گرفت.


از سوی دیگر، در برنامه كنفرانس جهانی زنان در پكن 1995 نیز مشكلات مربوط به بهداشت باروری در صدر علل مرگ و میر مادران قرار داشت، زیرا هر زن به طور متوسط 9/35 سال از دوران زندگی خود را در محدوده سنین باروری سپری می كند كه در همین دوران بارداری، شیردهی و حتی مراقبت كودكان نیز بر عهده او می باشد، پس همین امر توجه به سلامت زنان را بیش از پیش جدی تر می سازد. از همین رو در راستای خدمات دولتی، سازمانهای غیردولتی نیز وارد عرصه شده و در این راه مشاركت جدی می كنند.

انجمن تنظیم خانواده
ماندانا یترا درباره فعالیت انجمن تنظیم خانواده جمهوری اسلامی می گوید: این انجمن در سال 1374 تأسیس شد و تاكنون به مقوله هایی مثل بهداشت بلوغ، مشاوره قبل از ازدواج، تنظیم خانواده و... پرداخته است.


این انجمن، نهادی غیردولتی و غیرانتفاعی است و هدف آن آگاهی همه مردم درباره بهداشت باروری با توجه به اعتقادات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد.


وی اضافه می كند: انجمن تنظیم خانواده كشور عضو رسمی فدراسیون بین المللی تنظیم خانواده است كه خود بزرگترین و قوی ترین سازمان غیردولتی در بحث بهداشت باروری در جهان می باشد و دارای 180 عضو است.


این عضو كمیته ایدز در انجمن یاد شده می گوید: از سال 1384 این انجمن به عنوان مركز عالی مبارزه با ایدز در منطقه جنوب آسیا و در بین 8 كشور این حوزه انتخاب شده است.

20 درصد مادران قربانی سقط جنین
براساس آمار موجود، 20 درصد مرگ مادران در كشورهای جهان سوم ناشی از سقط جنین است و بسیاری از مادران كه تن به این حادثه داده اند، سالها با عوارض و بیماریها در این زمینه دست به گریبانند.


ماندانا یترا به عنوان رئیس كمیته سقط جنین انجمن تنظیم خانواده اظهار می كند: به دلیل وجود تنوع در آمارهای ارایه شده نمی توان آمار دقیقی از این مقوله ارایه داد، اما یكی از دلایل مرگ و میر مادران را می توان ناشی از این امر دانست. البته به طور كلی سقط جنین در كشور ما غیرقانونی است، ولی در شرایطی كه باعث حرج مادر شود و در 51 مورد، اجازه سقط قانونی به مادر داده می شود.

بحرانها و بهداشت باروری
تجربه بحرانها و حوادث مختلف در سراسر جهان نشان داده است كه بسیاری از جوامع از مقوله بهداشت باروری در این مورد غفلت كرده اند.


از این رو از حدود پنج سال پیش، آژانسهای حمایت از حقوق بشر برای ارایه خدمات و واكنش در برابر خشونتهای ناشی از این حوادث فعالیت خود را آغاز كرده اند، زیرا زنان حادثه دیده به دنبال بحرانهای ایجاد شده دچار مشكلات بیشتری چون سقط جنین غیرایمن، زایمان زودرس و... می شوند كه سالهای دراز آنان را دچار عوارض جسمی و روحی بسیاری می كند.

ایدز هم وارد بحث می شود
علاوه بر مسأله حوادث و بحرانهای متعدد، بیماریهای عفونی نظیر ایدز نیز در بحث بهداشت باروری قابل تأمل هستند، زیرا بیش از 90 درصد نوزادان مبتلا، عفونت به HIV را در طی بارداری، زایمان یا تغذیه با شیر مادر گرفته اند و ریسك انتقال ایدز از مادر به نوزاد در جوامع پیشرفته بین 15 تا 25 درصد و در كشورهای در حال توسعه بین 25 تا 45 درصد می باشد.
البته با توجه به سیر جوان شدن ابتلا به عفونت HIV نمی توان رابطه بهداشت بلوغ و عفونت HIV را نادیده گرفت.


ماندانا یترا در این باره می گوید: در حال حاضر بیشترین جمعیت در معرض خطر جهان در برابر HIV جوانان هستند و هر 6 ثانیه یك نفر در جهان مبتلا به این عارضه می شود، یعنی 14 هزار نفر در ثانیه كه بخش عمده ای از آنها را جوانان تشكیل می دهند، بنابراین باید زمینه فعالیت خود را بر روی جوانان متمركز كرده در انجمن ما نیز بر روی آموزش همسالان تلاش شده است تا از طریق گروه همسالان مسایل متعدد این بیماری آموزش داده شود. زیرا با توجه به عدم درمان قطعی ایدز مهمترین قدم پیشگیری است. بنابراین سعی می شود با آگاهی از HIV و راههای پیشگیری از آن، به جوانان مهارتهای زندگی را بیاموزیم و به آنها یادآور شویم كه در برابر خطاهایی مثل اعتیاد خویشتندار باشند و در صورت هر نوع اشتباهی با قدری درایت و آگاهی عوارض آن خطا را كاهش بدهند نه آن كه یك اشتباه را با اشتباهی دیگر دشوارتر كنند، برای نمونه در صورت اعتیاد از سرنگ مشترك استفاده نكنند.

كلام آخر
به هر حال تأمین بهداشت باروری زنان نه مقوله ای جنسیتی كه بحثی كلان و جامع در سطح تمام جهان است كه بی توجهی به آن می تواند زمینه ساز آسیبهای جدی باشد. پس بیایید با توجه بیشتر به این حقوق انسانی، جامعه خود را در مقابل بحرانها و معضلات اجتماعی حفظ كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha