یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با تأکید بر اینکه سالمندان نیازمند توجه و حمایت هستند، گفت با توجه به اینکه هر ساله به جمعیت سالمندان افزوده می‌شود، شاهد شتاب در جمعیت سالمندان هستیم که باید تدابیر لازم برای رفاه و آسایش این بخش از جامعه اندیشیده شود.

زنان سالمند بدون‌همسر آسیب‌پذیرترین سالمندان‌‌‌اند

سلامت نیوز:  یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با تأکید بر اینکه سالمندان نیازمند توجه و حمایت هستند، گفت با توجه به اینکه هر ساله به جمعیت سالمندان افزوده می‌شود، شاهد شتاب در جمعیت سالمندان هستیم که باید تدابیر لازم برای رفاه و آسایش این بخش از جامعه اندیشیده شود.

به گزارش سلامت نیوز، زهرا جوادی همزمان با روز جهانی سالمندان در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری کشور که در سال 95 انجام شد، حدود 5 میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که در مجموع حدود 6 درصد از جمعیت ایران را شامل می‌شود، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته است تا 10 سال آینده، 3 میلیون نفر به جمعیت بالای 60 سال افزوده می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه هر ساله به جمعیت سالمندان افزوده می‌شود باید تدابیر لازم برای رفاه و آسایش این بخش از جامعه اندیشیده شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ذهنیت اشتباهی که درباره توانمندی سالمندان وجود دارد، گفت: هر سالخورده‌ای ناتوان نیست چون ممکن است ناتوانی او ناشی از بیماری‌ باشد اما نگاه به سالمندی در کشور نگاهی تحقیرآمیز است و ضرورت دارد که این نگاه تغییر کند.

جوادی همچنین درباره ضرورت ازدواج در میان سالمندان برای رهایی از تنهایی گفت: احساس تنهایی در سالمندانی که همسر خود را از دست داده‌اند، بسیار زیاد است. احساس تنهایی به عنوان یک پدیده ناخوشایند است و منشا بسیاری از حالات روانی مثل یاس، ناامیدی، افسردگی است. بنابراین بسیاری از سالمندان پس از مرگ همسرشان دچار مشکلات روانی و اجتماعی می‌شوند که برای آنها خوشایند نیست.

وی افزود: در کشور ما نرخ ازدواج مجدد در میان مردان سالمند بیشتر از زنان است و تعداد زنان سالمند بدون همسر بسیار بیشتر از مردان سالمند تنهاست. امروزه نگاه جامعه به ازدواج سالمندان در حال تغییر است اما هنوز ازدواج سالمندان در بسیاری از خانواده‌های ایرانی به عنوان تابو است و در این بین زنان سالمند بیشتر آسیب‌پذیر هستند چون زنان سالمندی که سرپرست‌خانوار خود را از دست داده‌اند، درآمدی ندارند و فاقد هر گونه مهارت شغلی هستند آسیب‌پذیرترین قشر سالمند هستند و اگر بخواهند ازدواج کنند نیز اغلب با مخالفت فرزندان خود مواجه می‌شوند.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی تأکید کرد: نباید فراموش کرد که سالمندان متاهل احساس تنهایی کمتری در مقایسه با سالمندان مطلقه و بیوه دارند و ازدواج مجدد و زندگی مشترک در دوران سالمندی موجب می‌شود نیازهای عاطفی، روحی و روانی سالمند تأمین شود و امید دوباره به زندگی پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha