چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2805

كمای دیابتی زمانی رخ می دهد كه دیابت نوع یك دیر شناخته شود و یا فرد مبتلا به دیابت نوع دو در مدت طولانی میزان كمی انسولین تزریق كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آلمان؛ به گفته متخصصان مجمع دیابت آلمان این وضعیت خطرناك اغلب برای افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد.
بنابر این گزارش، با وجودی كه علائم دیابت نوع یك مانند تشنگی بیش از حد از دست دادن آب بدن و كاهش وزن واضح است اما اغلب این بیماری زمانی كشف می شود كه متابولیسم بدن فرد از حالت عادی خارج شده كه تهوع، دل درد و خستگی بیش از حد از علائم هشداردهنده آن است. در این حالت خون بیش از حد اسیدی می شود كه خطرناك است و در اصطلاح "كتواسیدوز" (KETOACIDOSIS) نامیده می شود.
این گزارش حاكیست؛ تا چندی پیش این حالت با تزریق میزان بالای انسولین درمان می شد ،اما امروزه پزشكان اورژانس ابتدا از انسولین استفاده نمی كنند و درقدم اول از یك قطره محلول آب نمك استفاده می كنند كه این امر اهمیت زیادی دارد زیرا بالارفتن قند خون در فرد باعث كشیده شدن آب بافت ها می شود این خشكی بافت ها علت اصلی بیهوشی فرد مبتلا به دیابت محسوب می شود.
همچنین یك قطره محلول آب نمك باعث رقیق شدن قند خون و به دنبال آن كاهش فشار می شود و سپس كلیه ها فعال می شوند و وضعیت بیمار دیابتی به حالت نرمال باز می گردد.
متخصصان تاكید كردند،احتمال دارد 12 ساعت طول بكشد تا حالت "كتواسیدوز" برطرف شود و دو روز هم لازم است تا بیمار دوباره فشارخون نرمال و طبیعی خود را پیدا كند.
با این روش می توان میزان مرگ و میر ناشی از بروز این حالت در افراد دیابتی را به زیر یك درصد كاهش داد.
در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز بروز كمای دیابتی خطرناك است . آنها میزان كافی انسولین تزریق می كنند تاثیرگذاری آن خوب نیست.
این حالت كه مقاومت به انسولین نام دارد یكی از عوامل بروز كمای دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شود.
در این حالت میزان قند خون بسیار بالا می رود كه در اصطلاح پزشكی به آن كمای هپیواسمولالیته می گویند و در هر یك مورد از چهار تا پنج مورد منجر به مرگ بیمار می شود.
براساس این گزارش، این خطر زمانی كاهش می یابد كه افراد مبتلا به دیابت به ویژه سالمندان دیابتی بطور منظم قند خون را اندازه گرفته و میزان آن را تعیین كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha