شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 28108
سلامت نیوز :بیمارانی که بیماری های پیشرفته کبدی دارند، می توانند با سلول های بنیادی گرفته شده از پوست و موی خودشان درمان شوند، این پیشرفت می تواند جان هزاران نفر را بدون انتظار برای دریافت کبد نجات دهد.

به گزارش ایسنا محققان راهی ارزان برای تولید میلیون ها سلول که می تواند به عضو مورد نظر تزریق شوند و آن را بازسازی کند، یافتند. این تکنیک شامل سلول های پوششی پوست و خون می شود که می تواند به کبد منتقل شود.

پس از ده سال از کشف سلول های بنیادی هر نوع پایه ای از سلول می تواند به نوع دیگری تبدیل شود و بدون هیچ عوارض جانبی کار کند اما منفعت استفاده از سلول های خونی و پوستی ارزان بودن آن ها و آسانی ترکیبشان در آزمایشگاه است و به علت این که از خود بیمار گرفته می شود، احتمال این که بیمار به آن واکنش نشان دهد، بسیار کم است.

تنها منبع دیگر سلول های بنیادی، جنین است که استفاده از آن با چالش های اخلاقی متععد مواجه است.

دکتر یونیانگ جانگ از مرکز سرطان جان هاپکینز مریلند می گوید: این یافته سرچشمه تولید سلول های کبدی برای بیمارانی است که از بیماری های کبدی رنج می برند و به پیوند نیاز دارند.

این سلول ها نه تنها می توانند در مقیاس بزرگ تولید شوند، بلکه می توانند برای هر بیمار مناسب باشند، بدون آن که سیستم دفاعی بدن مانند آنچه در پیوند اتفاق می افتد، واکنش نشان دهد.

دانشمندان به طور شیمیایی این سلول های خاص پوست و خون را ابتدا به صورت ناقص و سپس به صورت کامل به سلول های کبد تبدیل کردند. آن ها با تزریق این سلول ها به موش ها مشاهده کردند که در اغلب موارد کبد می تواند به طور کارا کار کند.

دانشمندان امیدوارند مشابه همین نتیجه در انسان ها نیز دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha