یک روانشناس گفت: مهم ترین عامل بروز افسردگی، هراس و اضطراب در افراد به دلیل سیر در گذشته و آینده نگری بیش از حد و زندگی نکردن در زمان حال است.

مهم ترین عامل بروز افسردگی و هراس/ کلید سلامت روانی

سلامت نیوز:یک روانشناس گفت: مهم ترین عامل بروز افسردگی، هراس و اضطراب در افراد به دلیل سیر در گذشته و آینده نگری بیش از حد و زندگی نکردن در زمان حال است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمد امین زاده،  اظهارداشت: زندگی مدرن شهری و شرایط اقتصادی اخیر باعث شده تا برخی از شهروندان و هموطنان به شکل وسواس گونه ای اسیر گذشته باشند و برای آینده برنامه ریزی کنند تا بتوانند شرایط احتمالی را کنترل کنند درحالی که همین توجه بیش از حد به آینده باعث فراموش کردن لحظات حال و قربانی کردن امروز و البته بروز استرس و اضطراب در آنها شده است.
کارشناس ارشد روانشناسی و پژوهشگر حوزه شخصیت، تصریح کرد: از دیدگاه روانشناسان مطرح دنیا آنچه باعث می شود آدمی دچار هراس و اضطراب شود، دغدغه های بیهوده آینده پر از رمز وراز  است، البته آدمی باید برای آینده برنامه ریزی داشته باشد، ولی این بدان معنا نیست که مدام در اضطراب آینده موهوم باشد و حال را از دست بدهد.


امین زاده با بیان اینکه اضطراب، فاصله و شکاف میان حال و آینده است افزود: انسان به این دلیل مضطرب می شود که وضعیت موجود را رها می کند و درباره آینده و نقش های احتمالی که شاید روزی باید ایفا کند به تفکر می پردازد، دلهره و مشغولیت در زمینه فعالیت های آینده باعث ترس صحنه ای می شود. ترس صحنه ای از توقع و انتظار فرد از اتفاقات بد و ناگوار و نقش های آینده او به وجود می آید.
وی ادامه داد: فرد با تشخیص این که این اضطراب از چه منبعی حاصل می شود، باید به خود آید و در زمان حال زندگی کند. اگر فرد در زمان حال به سر برد، مضطرب نخواهد شد، زیرا هیجان و تحریک به فوریت در فعالیت خود به خودی او جریان می یابد و خلاق و مبدع می شود.
این روانشناس اضافه کرد: زندگی در زمان حال مظهر کلید سلامت روانی است، زندگی در زمان حال می‌تواند در بهبود سلامت روان مردم  تأثیرگذار باشد، به‌طور کلی تمام دارایی افراد همان لحظه‌ای است که در آن حضور دارند فارغ ازآنچه دیروز رخ‌داده است و آنچه فردا ممکن است اتفاق بیفتد، زمان حال جایی است که شما در آن ایستاده‌اید.


امین زاده گفت: گاهی برای شاد بودن باید به رفتارهای دوران کودکی بازگشت، کودکان غرق در زمان حال هستند آنها غرق آن فعالیتی می‌شوند که در حال انجام آن هستند؛ اما اغلب بزرگسالان دائم به مسائل گذشته و آینده می‌نگرند؛ و بدین‌سان زمان حال را می‌بازند، درواقع شادی‌ها و لذت‌های خود را به تعویق می‌اندازند و همواره به امید آینده‌ای متفاوت می‌نشینند و درواقع حال بهتر را درزمانی غیر از زمان فعلی جستجو می‌کنند.
وی با بیان اینکه کلید شادی در متمرکز ساختن ذهن در لحظه حال است افزود: غافل شدن از زمان حال ما را دچار خطاهای شناختی بزرگی می‌کند، بسیاری از افسردگی‌ها و استرس‌ها، ناشی از اسیر شدن زندگی در زمان گذشته یا آینده است. در علم روانشناسی و در آسیب شناسی روانی می گوییم که آدم های افسرده در گذشته زندگی می کنند و افراد مضطرب  در آینده زندگی می کنند و آدمهای سالم از لحاظ شخصیتی، فکری، احساسی، هیجانات و دارای روابط اجتماعی عالی در زمان حال زندگی می کنند.


این پژوهشگر یادآور شد: اگر بخواهیم زندگی شادی داشته باشیم و احساس آرامش کنیم، باید در زمان حال زندگی کنیم، با رفتن به زمان حال باید همچون کودکان باشیم، کودکان فارغ از آینده و گذشته از زمان حال خود لذت می‌برند و تمام توجه شان همان لحظه ای است که در آن قرار دارند.
محمد امین زاده خاطر نشان کرد: مهم‌ترین فواید زندگی در زمان حال سلامتی بیشتر، داشتن احساس رضایت، قدرت، پیدا شدن نیروهای پنهان و داشتن وسعت نظر و نبوغ است، آنچه به نظر مهم می‌رسد توجه به زمان حال است و با زنده کردن و توجه زیادی به گذشته تنها حال و آینده خود را خراب می‌کنیم؛ بنابراین می‌توان با آموزش زندگی در زمان حال به افراد جامعه به زندگی بهتر کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha