دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 282600

استاد غدد کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد چاقی‌ها از نوع اگزوژن هستند که در این نوع چاقی‌ها پُرخوری و کم‌تحرکی نقشی موثر دارند.

پرخوری و کم‌تحرکی عامل اصلی چاقی کودکان

سلامت نیوز:استاد غدد کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد چاقی‌ها از نوع اگزوژن هستند که در این نوع چاقی‌ها پُرخوری و کم‌تحرکی نقشی موثر دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،شاداب صالح‌پور استاد غدد کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اضافه وزن و چاقی کودکان اظهار کرد: به حاصل کسر وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر قد بر حسب متر به توان ۲ شاخص توده بدنی می‌گویند، در کودکان بر حسب جنس و سن، نمودار‌هایی خاص وجود دارد که می‌توانیم تشخیص دهیم که آیا کودک به اضافه وزن یا چاقی دچار است یا خیر؟ 

استاد غدد کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: متاسفانه اکنون سرعت اضافه وزن و چاقی در بین کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در حال افزایش است.

انواع چاقی

صالح پور افزود: چاقی به ۲ دسته اگزوژن و آندروژن تقسیم‌ می‌شود که حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد چاقی‌ها از نوع اگزوژن است و تنها سه تا پنج درصد چاقی‌ها آندروژن هستند، در چاقی‌های اگزوژن، پُرخوری و کم‌تحرکی عوامل ایجادکننده چاقی هستند و مشکلات غددی، چاقی‌های آندروژن را ایجاد می‌کنند. 

و تاکید کرد: در برخی خانواده‌ها استعداد ژنتیکی چاقی وجود دارد، چاقی می‌تواند با برخی بیماری‌های دیگر هم همراه شود، ولی به طور کلی چاقی‌هایی که منشا ژنتیکی دارند، خیلی کم هستند. عوامل ارثی رفتار‌های تغذیه‌ای را تغییر می‌دهند، در افرادی که میزان ترشح انسولین خون بالاست، این اشخاص اغلب پس از مصرف وعده‌های غذایی احساس گرسنگی می‌کنند بنابراین در خانواده‌هایی که دیابت نوع ۲ دیده می‌شود میل به مصرف مواد غذایی شیرین بیشتر است.

صالح پور یادآوری کرد: افرادی که استعداد ژنتیکی چاقی را دارند باید بیشتر در رژیم غذایی و سبک زندگی خود دقت کنند، ورزش و فعالیت بدنی مناسب نقشی موثر در کنترل اضافه وزن و چاقی افراد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha