درباره عوارض مصرف نوشیدنی‌های شیرین زیاد شنیده‌ایم. متخصصان بارها هشدار داده‌اند که مصرف روزانه این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث کاهش طول عمر و مرگ زودرس شود.

چرا مصرف روزانه نوشابه خطرناک است؟

سلامت نیوز:درباره عوارض مصرف نوشیدنی‌های شیرین زیاد شنیده‌ایم. متخصصان بارها هشدار داده‌اند که مصرف روزانه این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث کاهش طول عمر و مرگ زودرس شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،اکنون در یک بررسی گسترده پژوهشگران دانشگاه هاروارد، به صورت اختصاصی و دقیق رابطه بین مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین و ابتلا به دیابت نوع 2، یکی از عوامل موثر در مرگ زودرس را مورد بررسی قرار داده‌اند.در این بررسی که اطلاعات آن طی مدت 20 سال جمع‌آوری شده است، وضعیت 129 هزار نفر بررسی شد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که به صورت روزانه یک لیوان نوشابه شیرین گازدار یا آب میوه مصرف می‌کنند، طی چهار سال آینده، 16 درصد بیشتر از دیگران است. نکته‌ قابل تامل این است که این افزایش احتمال ابتلا، با جایگزینی نوشابه با گزینه رژیمی آن، تغییر نمی‌کند.

اما این مطالعه جدای از این هشدار، خبر خوبی نیز دارد.به گزارش سی ان ان، اگر شما عادت به مصرف نوشیدنی‌های شیرین دارید و هر روز دو سه لیوان مصرف می کنید، از میزان خطری که سلامتی شما را تهدید می‌کند، وحشت نکنید.

پژوهشگران در این بررسی متوجه شدند زمانی که افراد تنها یک وعده از نوشابه خود را با آب، چای یا قهوه (بدون شکر) عوض کنند، احتمال ابتلای خود به دیابت نوع 2 را بین 2 تا 10 درصد کاهش می‌دهند.

پس ناامید نشوید و در قدم اول یک وعده را با دیگر نوشیدنی‌های غیرشیرین جایگزین کنید. البته بهتر است در طولانی مدت عادت خود در مصرف روزانه نوشابه را تغییر دهید تا بتوانید سال‌های بیشتری را در سلامت زندگی کنید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha