با گذشت یك هفته از جنجال «لردگان» و سوءاستفاده شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از كشور از اتفاقی كه می‌توانست به آرامی پشت سر گذاشته شود، حالا به نظر می‌رسد تمام اتفاقات یك هفته گذشته، در این چند ماه باقی مانده تا انتخابات یازدهم مجلس، می‌تواند پشت پرده‌های مرتبط با مخالفان داخلی و خارجی دولت داشته باشد.

بی‌خبری مردم از راه‌های انتقال ایدز باعث جنجال لردگان شد

سلامت نیوز: با گذشت یك هفته از جنجال «لردگان» و سوءاستفاده شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از كشور از اتفاقی كه می‌توانست به آرامی پشت سر گذاشته شود، حالا به نظر می‌رسد تمام اتفاقات یك هفته گذشته، در این چند ماه باقی مانده تا انتخابات یازدهم مجلس، می‌تواند پشت پرده‌های مرتبط با مخالفان داخلی و خارجی دولت داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،هیچ عقل سالمی نمی‌پذیرد كه متولیان سلامت با هر تفكر و عقیده سیاسی، تعمدی در بیمار كردن مردم داشته باشند چون حتی با فرض محال چنین اتفاقی، تنها نتیجه این اقدام، چه به عمد و چه غیرعمد، افزایش بار بیماری‌ها، ثبت نمره منفی برای سران حوزه سلامت و الزام به هزینه‌كرد بیشتر برای جبران خسارات خواهد بود.

اظهارات یك هفته اخیر مسوولان دانشگاه علوم پزشكی استان چهارمحال‌وبختیاری هم نشان می‌دهد كه بیماران روستای چنارمحمود شهرستان لردگان كه ظرف 7 الی 10 سال گذشته، بر اثر رفتارهای پرخطر به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده شده‌اند، بسیار زودتر از چهارشنبه هفته گذشته، از بیماری خود مطلع شده بودند اما اینكه نفع شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارج از كشور و گروهی خاص به تحریك مردم برای شورش در مقابل فرمانداری یا آتش زدن دفتر امام جمعه چه بوده، حداقل در كوتاه‌مدت معلوم نخواهد شد.

دیروز، ایرنا در گفت‌وگو با علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت كه به‌تازگی از روستای چنارمحمود به تهران بازگشته، درباره جزییات اتفاقی كه به جنجال جمعی از ساكنان این روستا منجر شد، سوال كرد و رییسی در توضیح گفت: «تعداد زیادی از موارد ابتلا به ویروس ایدز در كشور ناشناخته است و تاكنون حداكثر ۴۲درصد موارد ابتلا به این بیماری در كشور شناسایی شده. یعنی هنوز حدود ۵۸درصد مبتلایان شناسایی نشده‌اند؛ بنابراین هر جایی كه وزارت بهداشت برای بیماریابی فعال اقدام كند و آمارهای بیشتری به دست آورد، چالش‌برانگیز می‌شود.

دلیل ناشناخته ماندن موارد بیماری هم حساسیت و انگ نسبت به این بیماری است و به همین علت خیلی از افراد برای انجام آزمایش تشخیصی مراجعه نمی‌كنند.»

رییسی افزود:«روستای چنارمحمود حدود ۱۸۹۰ نفر جمعیت دارد و به دنبال بیماریابی فعال، تا الان حدود ۱۴۰۰ تست سریع تشیخص HIV به صورت داوطلبانه در این روستا انجام شده و موارد مثبت هم شناسایی شده‌اند و براساس این نمونه‌گیری، بیش از ۹۵درصد مردم این روستا كاملا پاك و سالم هستند و كمتر از ۵درصد به ویروس HIV آلوده شده‌اند و البته آلودگی به ویروس، به معنای بیمار شدن افراد نیست.

اما بعد از شناسایی این موارد مثبت، مساله محرمانگی اطلاعات بیماران كه از اصول اساسی وزارت بهداشت است، باعث شد كه ما نتوانیم اطلاعات مبتلایان را اعلام كنیم. البته راه‌های انتقال ویروس مشخص است و به تك‌تك مبتلایان، علت ابتلا اعلام شد و خودشان می‌دانند. اما همین اتفاق (الزام به محرمانه بودن اطلاعات) باعث سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و تحریك مردم و دامن زدن به شایعات شد و طوری ماجرا را جلوه داده‌اند كه انگار كل روستا درگیر این ویروس شده‌اند...»


رییسی تاكید كرد: «برای تمام موارد مثبت، پرونده تشكیل شده و برای تعدادی از این افراد هم درمان شروع شده است. برای بقیه افراد هم آزمایش‌های تكمیلی انجام می‌شود و پس از تكمیل آزمایش‌ها درمان بقیه بیماران هم شروع می‌شود. تا امروز كمتر از ۷۰ نفر مبتلا شناسایی شده‌اند و پیش‌بینی ما این است حداكثر ۵درصد جمعیت روستا (كمتر از۹۰ نفر) در این روستا مبتلا باشند كه این آمار هم نیاز به غائله ندارد.» رییسی در پاسخ به علت عصبانیت مردم روستا گفت:

«یكی، دو نفر از اهالی روستا تصور كرده‌اند كه بهورز روستا خطایی انجام داده و یكی از آنها فكر می‌كرد كار وزارت بهداشت اشتباه بوده و خودش باید اطلاع‌رسانی كند تا بقیه هم بفهمند كه چرا وزارت بهداشت مخفیانه كار می‌كند، در حالی كه محرمانه بودن اطلاعات بیماران و عامل انتقال، پروتكل وزارت بهداشت است و ما نباید بلندگو ‌برداریم و در روستا داد بزنیم كه فلانی مبتلا شده و چرا مبتلا شده است.

ما به این مردم می‌گوییم كه این افراد بیمار نیستند و ابتلای آنها به ویروس كاملا قابل كنترل است، داروهای بسیار خوب و پیشرفته‌ای داریم، تیم‌های متخصص حضور دارند، تمام درمان رایگان است و این بیماری در صورتی كه درمان شود و افراد درمان را ادامه دهند، كه كار سختی هم نیست، می‌توانند عمر و زندگی كاملا طبیعی داشته باشند و با روش‌های درمان فعلی می‌توان انتقال ویروس را به صفر رساند و افراد مثبت مثل یك فرد عادی زندگی خواهند كرد و هیچ مشكلی هم ندارند.»

به دنبال این اظهارات و در حالی كه به نظر می‌رسد یكی از دلایل جنجال لردگان، ضعف اطلاع‌رسانی و ناآگاهی مردم از غیرعادی نبودن بیماری ایدز، آن هم با گذشت 32 سال از شناسایی اولین بیمار ایدز در كشور باشد، مینو محرز، رییس مركز تحقیقات ایدز كشور هم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها تاكید كرد كه بی‌خبری مردم از فرآیند و راه‌های انتقال ایدز باعث جنجال لردگان شد و افزود: «راه انتقال اچ‌آی‌وی، در درجه اول رابطه جنسی محافظت نشده است.

دومین راه نیز استفاده از سرنگ مشترك در معتادان تزریقی است. با سرنگ آزمایش قند خون، خون از بدن گرفته می‌شود، اما خونی به بدن وارد نمی‌شود، بنابراین اصلا ممكن نیست كسی از این طریق به اچ‌آی‌وی مبتلا شود، چون همیشه هم در تست قند خون از سرنگ یكبار مصرف استفاده می‌شود.

پس انتقال اچ‌آی‌وی از طریق سرنگ آزمایش قند خون نمی‌تواند اتفاق بیفتد و تاكنون در هیچ‌ جای دنیا چنین موردی گزارش نشده اما راه سوم انتقال، از طریق مادر آلوده به اچ‌آی‌وی به جنین است در حالی كه اگر بیماری مادر شناسایی شده و مادر تحت درمان قرار گیرد، می‌توان از ابتلای نوزاد هم پیشگیری كرد.» مسعود مردانی، عضو كمیته كشوری ایدز هم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها تاكید كرد:

«طی پنج سال اخیر با تغییر الگوی اپیدمیولوژی بیماری‌ها در كشور ما، انتقال اچ‌آی‌وی از طریق سرنگ تزریقی مشترك در میان معتادان جایش را به روابط جنسی نامشروع داده و متاسفانه از پنج سال پیش به بعد، عمده موارد جدید اچ‌آی‌وی در كشور به دنبال تماس جنسی اتفاق افتاده است، بنابراین باید برنامه‌های كشور را به سمتی متمركز كنیم تا بتوانیم موارد انتقال ایدز را كاهش دهیم. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha