انتشار تصویر نامه‌ای كه نشان می‌دهد عیسی كلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان موافقت كرده است ظرف چهار روز گذشته با واكنش‌های تند كارشناسان، شماری از نمایندگان مجلس و برخی مسوولان اجرایی كشور روبرو شده است.

آیا سازمان محیط زیست از شروط سال 97 برای انتقال آب خزر عقب‌نشینی كرده؟

سلامت نیوز:انتشار تصویر نامه‌ای كه نشان می‌دهد عیسی كلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان موافقت كرده است ظرف چهار روز گذشته با واكنش‌های تند كارشناسان، شماری از نمایندگان مجلس و برخی مسوولان اجرایی كشور روبرو شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد البته مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی این سازمان در مصاحبه‌ای توضیح داده كه این موافقت به صورت «مشروط» بوده است و در صورت اجرا نشدن ضوابط محیط زیستی در هر مرحله‌ای از اجرا متوقف خواهد شد.

تجریشی در اظهارنظری جداگانه دیروز در پاسخ به این پرسش كه آیا راه‌حل‌های جایگزین و به‌صرفه‌تری برای جبران كمبود آب در نقاط خشك كشور وجود ندارد، به ایسنا توضیح داد: «تمام این سوال‌ها را ما پیش از موافقت با انتقال از وزارت نیرو به عنوان متولی آب در كشور پرسیده‌ایم و وزارت نیرو به ‌صراحت به ما پاسخ داد كه تمام راه‌حل‌های جایگزین را بررسی كرده است اما هیچ راهكاری به جز انتقال آب از دریای خزر وجود ندارد بنابراین محیط زیست نمی‌تواند اصرار كند كه وزارت نیرو راه دیگری را انتخاب كند.»

در همین حال منتقدان همچنان از این توضیحات قانع نشده‌اند و طرح استیضاح وزیر نیرو هم در انتقاد از این تصمیم به هیات رییسه مجلس ارایه شد. اما دیروز رضا اردكانیان در حاشیه جلسه هیات دولت به صراحت اعلام كرد كه در وضعیت طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مركزی ایران تغییری حاصل نشده است.

وزیر نیرو خبر داد كه سازمان حفاظت محیط زیست خواستار مطالعه جدید و بررسی دوباره این طرح شده است. اردكانیان با بیان اینكه سازمان حفاظت از محیط زیست درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان خواستار مطالعات و اطلاعات جدید شده است.

به گزارش ایرنا، اردكانیان گفت: «اتفاقی كه این روزها درباره این طرح افتاده نه موافقت اصولی با طرح است، نه موافقت مشروط؛ بحث مخالفت و حتی اعلام بررسی مجدد هم مطرح نشده است؛ بلكه جلسه‌ای با حضور معاونان سازمان محیط زیست و سه مدیركل محیط زیست استان مازندان و سمنان و یك مدیركل وزارت نیرو تشكیل شده است. در این جلسه یك سری اطلاعات و مطالعات جدید درخواست شده است تا این طرح مجددا مورد بررسی قرار گیرد.» وزیر نیرو تاكید كرده كه «طرح همچنان در مرحله‌ای است كه پیش‌تر هم بوده و این همه ماجراست.»

اردكانیان درباره این طرح توضیح داد: «طبق قانون طرح‌های منابع آب به خصوص طرح‌های بزرگ در مرحله نخست نیازمند تخصیص اولیه است و این تخصیص یك موافقت اولیه محسوب می‌شود كه از سوی وزارت نیرو انجام می‌گیرد. این موافقت اولیه به طور عمده بر مبنای نیاز است به این معنا كه مطالعاتی انجام و بر اساس نیازها یك موافقت اولیه صادر می‌شود.

بعد از این مرحله، آغاز مسوولیت قانونی سازمان حفاظت است تا بررسی كند و مجوز زیست محیطی بدهد و بعد از اینكه این اتفاق رخ داد باز وزارت نیرو باید تخیصص اولیه خود را تبدیل به مجوز نهایی كرده و سپس مراحل بعد دنبال شود؛ البته این را باید دانست كه این سه مرحله موازی هم هستند و در عرض هم نیستند، بلكه در طول هم اتفاق می‌افتند.» او با اشاره به اینكه انتقال آب از دریای خزر به فلات مركزی سال ۱۳۹۱ مجوز اولیه گرفته بوده، گفت: «بعد از آن سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون باید بررسی‌ها را انجام می‌داد یا مجوز زیست محیطی صادر می‌شد، یا اعلام مخالفت می‌كردند یا مجوز مشروط داده می‌شد.

در این زمینه تا سال 9۶ هیچ سابقه‌ای وجود ندارد؛ در سال ۹۶ یك مجوز مشروط داده شد اما چون شرط این مجوز عملی نبود، دوباره در سال ۹۷ یك مجوز مشروط دیگر داده شد كه آن هم عملی نبود. تاكید دولت، رییس‌جمهوری و معاون اول و وزیران این است كه در اجرای طرح‌ها همه ملاحظات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود؛ غیر از این هم نخواهد بود. همچنان كه سال گذشته در جلسه‌ای با نمایندگان این چارچوب برای آنها توضیح داده شد.»

اردكانیان همچنین وعده داد كه درباره این طرح با نمایندگان مجلس گفت‌وگو خواهد كرد و توضیحات لازم را به آنها ارایه می‌كند. توضیحات وزیر نیرو گویای این نكته است كه مجوز مشروط سازمان حفاظت محیط زیست در سال 97 برای طرح انتقال آب خزر به سمنان قابلیت اجرایی ندارد و به عبارتی می‌توان گفت كه این شروط از نظر وزارت نیرو به معنای ناممكن بودن اجرای آن است.

حالا باید دید كه سازمان حفاظت محیط زیست از شروط سال 97 عقب‌نشینی كرده و شروط خفیف‌تری گذاشته یا همان شروط سال گذشته در جلسات كارشناسی باپرجا مانده است.

در همین حال معاون وزیر جهاد كشاورزی هم در سخنانی از طرح انتقال آب از خزر به سمنان انتقاد كرد. عباس كشاورز گفته است: «در سال‌های ۹۰ و ۹۱ می‌خواستند كه آب خزر را به دریاچه ارومیه منتقل كنند. همزمان نشست‌هایی با انجمن علوم آبیاری امریكا برگزار شد كه در این نشست‌ها گفتند ۲۰ سال است متوجه شده‌ایم انتقال آب بین حوضه‌ای بزرگ‌ترین اشتباه ما بود.»

به گزارش ایسنا، كشاورز وی با اشاره به اینكه امریكا در زمینه انتقال آب بین حوضه‌ای تجربه‌های بسیاری دارد، تصریح كرد: رییس این انجمن گفت كه ۲۰ سال است كه فهمیده‌ایم كه این كار بزرگ‌ترین اشتباه ما بوده است. پس از نشست‌ها و بررسی‌های فراوان با انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه مخالفت كردیم البته نه به این دلیل كه دنبال احیا دریاچه ارومیه نبودیم، بلكه به خاطر اینكه متوجه ابعاد موضوع شدیم. به گفته معاون وزیر جهاد كشاورزی، انتقال آب بین حوضه‌ای به جز مصرف شرب باید ممنوع شود، البته درباره مصرف شرب هم انتقال آب اولین راه‌حل نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha