دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 283343

كاهش وزن همراه با عصبانیت، تحریك‌پذیری، عرق كردن زیاد، احساس گرمای بیش از حد، لرزش دستان و چشم‌های بیرون زده و خیره علائم مهم بیماری پركاری تیروئید است.

آیا من دچار پركاری تیروئید هستم؟

سلامت نیوز-*دکتر رضا کریمی:  كاهش وزن همراه با عصبانیت، تحریك‌پذیری، عرق كردن زیاد، احساس گرمای بیش از حد، لرزش دستان و چشم‌های بیرون زده و خیره علائم مهم بیماری پركاری تیروئید است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جام جم نوشت: هفته گذشته خانم 22ساله‌ای با قد 160سانتی‌متر و وزن 49كیلوگرم به درمانگاه مراجعه كرد و نگران بود كه آیا عامل كمبود وزن او بیماری پركاری تیروئید است؟ مهم‌ترین پرسشی كه از او كردم این بود كه در ماه‌ها و سال قبل چه وزنی داشته و او پاسخ داد كه سال‌هاست وزنی در همین حدود دارد.معاینه و بررسی‌های كامل این فرد نشان داد كه او سالم است و هیچ مشكلی ندارد.نكته مهمی كه در فهم بیماری‌ها باید به آن توجه شود این است كه وقتی فردی بیمار می‌شود، تغییراتی در او ایجاد می‌شود. مثلا اگر یك فرد كه تا ماه قبل همیشه آرام و صبور بوده است، دچار بی‌قراری و پرخاشگری شود حتما باید به این فكر كنیم كه او ممكن است دچار بیماری جسمی یا روحیشده باشد.


حال فرض كنیم همین فرد در دو ماه گذشته، هشت كیلوگرم از وزنش كم شده باشد. در این صورت باید حتما به پزشك مراجعه كرده و پزشك او را به دقت معاینه كند. شاید این فرد بیماری پركاری تیروئید داشته باشد كه در این صورت آزمایش خون حتما بیماری را نشانخواهد داد.


هورمون‌های تیروئید تولید انرژی و حرارت در بدن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل بیماری كه دچار پركاری تیروئید می‌شود ، اشتهای زیادی دارد ولی روز به روز لاغر می‌شود و به دلیل هدر رفتن انرژی احساس خستگی دائمی دارد.


 كاهش وزن همراه با عصبانیت، تحریك‌پذیری، عرق كردن زیاد، احساس گرمای بیش از حد، لرزش دستان و چشم‌های بیرون زده و خیره علائم مهم بیماری پركاری تیروئید است.


در افراد پیر علائم ممكن است به كلی متفاوت باشد و بیماری با اختلال رفتاری مثل بی‌تفاوتی و ضعیف شدن عضلات یا كاهش وزن تظاهر كند. خوشبختانه این بیماری‌ها اگر به موقع تشخیص داده شود درمان‌های خوب و مؤثری دارد.


سه روش درمانی برای این بیماری وجود دارد: روش اول استفاده از داروهاست كه باید به مدت طولانی استفاده شود.روش دوم جراحی تیروئید است كه در درمان پركاری تیروئید بسیار موفق است، ولی مشكلات و خطرات كمی هم دارد.


روش سوم استفاده از ید رادیواكتیو است. سلول‌های تیروئید پركار به سرعت ید را جذب می‌كنند. این ماده رادیو اكتیو به تدریج با آزادسازی اشعه بتا از خود سلول‌های تیروئیدی را تخریب می‌کند.

*فوق تخصص غدد و متابولیسم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha