پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 283504

از حداقل دو دهه پیش، بحث تعیین جنسیت از دنیای توصیه‌های طب سنتی و بخور و نخورهای بزرگان خانواده، پا به عرصه‌های تخصصی‌تر گذاشت و بسیاری از متخصصان تغذیه و رژیم درمانی نیز عنوان تعیین جنسیت جنین را به عناوین شغلی خود افزودند.

سلامت،مهم تر از جنسیت

سلامت نیوز:از حداقل دو دهه پیش، بحث تعیین جنسیت از دنیای توصیه‌های طب سنتی و بخور و نخورهای بزرگان خانواده، پا به عرصه‌های تخصصی‌تر گذاشت و بسیاری از متخصصان تغذیه و رژیم درمانی نیز عنوان تعیین جنسیت جنین را به عناوین شغلی خود افزودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام چم ،امروزه حتی فضای مجازی نیز پر شده از انواع و اقسام راهكارها و توصیه‌ها برای تعیین جنسیت جنین؛ از رژیم‌های غذایی مختلف و زمان‌بندی‌های گوناگون برای اقدام به بارداری گرفته تا گیاهان دارویی و طب سنتی و... .

به‌تازگی نیز برخی كلینیك‌ها و پزشكان روش‌های مدرن‌تری از جمله انجام آی‌یو‌آی یا تزریق اسپرم به داخل رحم را برای این منظور پیشنهاد می‌كنند، اما در منابع علمی بر انجام آی‌وی‌اف یا لقاح آزمایشگاهی به همراه پی‌جی‌دی یا تشخیص ژنتیكی پیش از لانه‌گزینی، به‌عنوان تنها روش قطعی انتخاب جنسیت جنین تاكید می‌شود.

جدای از آن‌كه به اعتقاد من و بسیاری از مردم، تصمیم برای انتخاب جنسیت از نقطه‌نظر اخلاقی، فرهنگی و حتی اعتقادی اما و اگرهای زیادی دارد، اما با هدف افزایش آگاهی علاقه‌مندان به استفاده از روش‌های تعیین جنسیت جنین، پای صحبت‌های دكتر مریم رفعتی، متخصص ژنتیك و عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا نشسته‌ایم.

 آیا روشی علمی با توانایی صد درصد در تعیین جنسیت جنین ارائه شده است؟

بله. پیشرفت‌هایی هم در حوزه فناوری تولید مثل و هم در حوزه ژنتیك به‌دست آمده و تركیب دستاوردهای این دو حوزه، این كار را ممكن كرده است.ما می‌توانیم با انجام آی‌وی‌اف یا لقاح آزمایشگاهی، جنین را در محیط آزمایشگاهی تشكیل دهیم و با نمونه‌برداری از جنین و استفاده از تكنیك ژنتیكی پی‌جی‌دی، یعنی تشخیص پیش از لانه‌گزینی، جنسیت جنین را قبل از انتقال به رحم مشخص كنیم و سپس جنین با جنسیت دلخواه پدر و مادر را به رحم مادر منتقل كنیم. در حال حاضر این روش، تنها راه دقیق و نزدیك به صد درصد برای تعیین جنسیت جنین است. 

پس چرا برخی پزشكان یا كلینیك‌ها روش آی‌یوآی را هم به‌عنوان روش قطعی انتخاب جنسیت جنین مطرح می‌كنند؟

این ادعا كه می‌توان با استفاده از روش آی‌یوآی به‌صورت قطعی تعیین جنسیت كرد، نادرست است. در روش آی‌یوآی، اسپرم از مرد گرفته می‌شود و پس از شست‌وشو و آماده‌سازی در آزمایشگاه به داخل رحم زن منتقل می‌شود تا بتواند آنجا با تخمك لقاح كند و جنین تشكیل شود.

روش‌هایی وجود دارد كه می‌توان پیش از انتقال، با استفاده از آنها تكنیك اسپرم‌های دارای كروموزوم Y را از اسپرم‌های دارای كروموزوم X جدا كرد. یعنی در اصطلاح عامیانه، می‌توان اسپرم‌های پسرساز و دخترساز را جدا كرد و فقط اسپرم‌هایی را منتقل كرد كه جنسیت دلخواه زوج را می‌سازند. اما نكته مهم این است كه میزان قطعیت این روش در انتخاب جنسیت، بین 60 تا 80 درصد است.البته در مورد جنسیت دختر دقت این روش بالاتر بوده و به 90درصد هم می‌رسد، اما در مورد جنسیت پسر این جداسازی به مراتب كمتر است. 

آیا روش‌های تغذیه‌ای هم نقشی در تعیین جنسیت جنین دارد؟

شاید بهتر باشد متخصصان تغذیه به این پرسش پاسخ دهند، اما شواهد موجود در منابع علمی معتبر نشان داده كه رژیم غذایی تاثیر قابل توجه و معناداری در جنسیت جنین ندارد.

 پس چرا مردم ما برای تعیین جنسیت، به جای روش آی‌وی‌اف و پی‌جی‌دی، سراغ روش‌های دیگر می‌روند؟

یك دلیل آن می‌تواند نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم باشد. شاید خیلی‌ها از وجود چنین امكاناتی در كشور خبر ندارند. دلیل دیگر، احتمالا زمانبر، هزینه‌بر و پیچیده بودن این روش است.مثلا آی‌یو‌آی در مقایسه با آی‌وی‌اف بسیار ارزان‌تر و راحت‌تر است و برای انتخاب جنسیت به روش آی‌یو‌آی، نیازی به ‌آی‌وی‌اف و نمونه‌برداری از جنین و استفاده از تكنیك‌های ژنتیكی نیست.به همین خاطر خیلی‌ها ترجیح می‌دهند آن روش‌ها را امتحان كنند.

 شما اصولا اقدام به تعیین جنسیت جنین را توصیه می‌كنید؟

شكی وجود ندارد كه این كار از نگاه پزشكی و بالینی توصیه نمی‌شود و ما به هیچ وجه خانواده را تشویق به انجام این کار نمی‌كنیم، چرا كه از سویی اقدامی پر هزینه و پیچیده است و از سوی دیگر هیچ نفع بالینی برای خانواده به همراه ندارد.

حتی در مواردی هم كه در گذشته به دلیل وجود بیماری‌های وابسته به جنس در خانواده، انتخاب جنسیت به عنوان روش درمانی توصیه می‌شد، در حال حاضر با روش‌های پیشرفته می‌توان جهش را شناسایی و بدون انتخاب جنسیت از تكرار بیماری در خانواده پیشگیری كرد.

اما اگر زوجی بنا به هر دلیل شخصی، خانوادگی یا فرهنگی، تصمیم به تعیین جنسیت جنین می‌گیرند و متقاضی این خدمت هستند، مشروط به این‌كه انتخابشان آگاهانه باشد و طی مشاوره ژنتیك به تمام جوانب و توانایی‌ها و محدودیت‌های این روش آگاهی پیدا كنند، این خدمت به آنها ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha