رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات در کشور، مصرف دخانیات را عامل مرگ و میر هشت میلیون نفر در سال عنوان کرد.

مصرف دخانیات سالانه جان هشت میلیون نفر را می‌گیرد

سلامت نیوز:  رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات در کشور، مصرف دخانیات را عامل مرگ و میر هشت میلیون نفر در سال عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «غلامرضا حیدری» روز جمعه در نشستی تخصصی با موضوع ترک دخانیات اظهار داشت: اعتیاد به مواد دخانی به عنوان یک آسیب اجتماعی موجب بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و... می شود. 
وی در این برنامه که در باغ گیاه شناسی هتل بلوط برگزار شد، افزود: اکنون بیش از یک میلیون نفر در جهان به جهت مواجهه با دود سیگار از بین می‌روند.
حیدری با بیان این مهم که بسیاری از بیماری های غیرواگیر نظیر بیماری های ریوی و دیابت نیز در اثر مصرف دخانیات افزایش می یابد؛ تصریح کرد: بر این اساس ترک دخانیات به ویژه برای بیماران دیابتی ضروری است.
به عقیده وی سازمان ملل نیز به جهت اهمیت این مبحث یک معاهده بین المللی در خصوص مصرف دخانیات (از سال ٢٠٠٣) تدوین کرده است که جامعه ایران نیز به دلیل عضویت در آن موظف به انجام برخی از اقدامات در این زمینه است.
حیدری در ادامه با اشاره به بیماران دیابتی یادآور شد: روند ابتلاء به بیماری دیابت در سراسر جهان یکسان است؛ اما مصرف دخانیات در کشورهای توسعه یافته برخلاف جوامع غیرپیشرفته در حال کاهش است. 
به گفته وی همچنین ٣٠ تا ۴٠ درصد افراد مبتلا به مواد دخانی (سیگار) بیش از سایرین در معرض ابتلاء به بیماری‌های دیابتی قرار می گیرند، که تحرک نداشتن نیز این خطر را افزایش می دهد.
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به پیشینه کشف سیگار اشاره و اظهار کرد: آشنایی بشر با سیگار به کشف قاره آمریکا باز می گردد. قرن ١۶ میلادی که مصرف گیاهان جویدنی در بین اشراف اروپایی رواج می یابد، به تدریج بشر با تنباکو آشنا و سرانجام در قرن ١٩ میلادی ٢ عامل اساسی استفاده از کاغذ و کشف کبریت مصرف سیگار را افرایش می دهد. 
به عقیده وی نخستین کارخانه‌ های تولیدی سیگار در کشور انگلستان و آمریکا راه اندازی و جنگ جهانی اول و دوم نیز استفاده از این مواد دخانی را نزدیک به ١٠٠ برابر افزایش داد. 
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات خاطرنشان کرد: اضطراب و نگرانی، تقلید به ویژه از سلبریتی ها و کنجکاوی از اصلی ترین دلایل استفاده از سیگار به شمار می روند. 
وی افزود: نیکوتین ٨ ثانیه بعد از نخستین پک سیگار تاثیر می گذارد و وابستگی به این ماده باعث تداوم مصرف می شود.
حیدری تاکید کرد: خانواده و قوانین و مقررات جامعه از مهم‌ترین مؤلفه های تأثیرگذار در ترک سیگار محسوب می شوند و ترک این عادت آسیب زا نیازمند یک فرایند منسجم است. 
وی افزود: شرح خطرات استفاده از سیگار، فواید ترک، اندازه گیری وابستگی به نیکوتین و کمک های دارویی، توصیه های رفتاری و رفتار درمانی، گفت و گو با بیمار و رفع موانع و بهانه ها و همچنین تکرار مکرر از موثرترین اقدامات در جهت ترک مصرف دخانیات به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha