شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 283569

زعفران هندی یا همان زردچوبه گیاه بلندقامتی است كه در آسیا و آمریكای مركزی می‌روید. زردچوبه‌ای كه برای پخت‌وپز استفاده می‌كنیم درواقع از پودر كردن ریشه این گیاه به دست می‌آید.

اندر مضرات ادویه زرد

سلامت نیوز:زعفران هندی یا همان زردچوبه گیاه بلندقامتی است كه در آسیا و آمریكای مركزی می‌روید. زردچوبه‌ای كه برای پخت‌وپز استفاده می‌كنیم درواقع از پودر كردن ریشه این گیاه به دست می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،دانشمندان خاصیت اصلی زردچوبه را ناشی از وجود ماده‌ای به نام كوركومین می‌دانند. كوركومین تركیب فعالی است كه خواص زیستی فراوانی دارد و گفته می‌شود كه در رفع دردهای مزمن و التهاب تأثیر دارد.

از جمله سایر خواص احتمالی زردچوبه می‌توان به بهبود عملكرد كبد، تقویت گوارش و كمك به كاهش خطر ابتلا به سرطان اشاره كرد. اما این ادویه ارزشمند سرتاسر فایده نیست.

بلكه در مواردی هم می‌تواند با مضراتی همراه باشد.بگذارید این بار به‌جای بررسی فواید این ادویه ارزشمند از مضرات احتمالی آن برایتان بگوییم. همان تركیباتی كه در زردچوبه به تقویت گوارش كمك می‌كنند، می‌توانند درصورت مصرف مقادیر زیاد به تحریك معده منجر شوند.

برای مثال در تحقیقاتی كه درزمینه مصرف زردچوبه برای درمان سرطان در حال انجام بودند، برخی شركت‌كنندگان به‌دلیل اثرات سوء زردچوبه ناگزیر به ترك آزمایشات شدند.

زیرا زردچوبه معده را به تولید اسید بیشتر تحریك می‌كند و این مساله ممكن است برای برخی افراد قابل‌تحمل نباشد.از طرفی خواص تصفیه‌كنندگی زردچوبه در برخی افراد ممكن است سبب افزایش احتمال خون‌ریزی شود. هنوز علت دقیق این قضیه معلوم نیست.

اما كسانی كه از داروهای رقیق‌كننده خون مانند وارفارین استفاده می‌كنند باید از مصرف زردچوبه در دوز بالا برحذر باشند.با این تفاسیر اگرچه زردچوبه ادویه پرخاصیتی است و در درمان‌های سنتی هم كاربرد دارد، اما می‌تواند برای برخی افراد چندان مفید واقع نشود. بنابراین زردچوبه‌درمانی یا مصرف مكمل‌های زردچوبه بدون دریافت مشورت پزشكی توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha