چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

براساس تحقیقات صورت گرفته می‌توان این ادعا را داشت که از بین‌رفتن نقش و کارکرد خانواده عامل تاثیرگذار برای افزایش آمار طلاق‌های عاطفی و حقوقی است، اتفاقی که خود زمینه‌ساز افزایش آسیب‌ها و تنش‌های اجتماعی بسیاری است .

سلامت نیوز: براساس تحقیقات صورت گرفته می‌توان این ادعا را داشت که از بین‌رفتن نقش و کارکرد خانواده عامل تاثیرگذار برای افزایش آمار طلاق‌های عاطفی و حقوقی است، اتفاقی که خود زمینه‌ساز افزایش آسیب‌ها و تنش‌های اجتماعی بسیاری است .

تغییر سبک زندگی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،یک رفتارشناس درباره دلایل کاهش نقش و کارکرد خانواده می‌گوید: تغییر سبک زندگی تحت‌تاثیر عوامل بیرونی و درونی همچنین تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باعث شده بسیاری از افراد در زندگی فردی عاطفی و خانوادگی تحت‌تاثیر این عوامل قرار گرفته کم کم فضای صمیمی خانواده رنگ ببازد.مجید ابهری در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» با اشاره به مطلب فوق اظهارداشت:

کاهش گفتمان در خانواده و رسیدن آن به 17 دقیقه در طول روز باعث شده دیگر علاقه و رابطه صمیمانه در خانواده‌ها جای خود را به غریبگی بدهد، چرا که در شرایط موجود افراد بیشتر زمان خود را در شبکه‌های مجازی و یا با دیدن فیلم و سریال می‌گذرانند که این خود نشان از کمرنگ شدن نقش و کارکرد خانواده دارد.وی در ادامه افزود:

امروزه متاسفانه روابط موزاییکی که در خانواده حاکم شده است. روابط موزاییکی بدین معنا است که با وجود اینکه زن و مرد و فرزندان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، اما هیچ‌گونه ارتباطی با هم ندارند از مشکلات و مسائل همدیگر آگاه نیستند. متاسفانه در برخی از موارد والدین حتی نمی‌دانند که فرزندانشان در چه مقطعی تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.ابهری می‌گوید: باید در نظر داشت که این گونه مسائل باعث بروزمشکلات فکری و عاطفی میان اعضای خانواده شده است.

به گونه‌ای که دیگر از فضا و اتمسفر صمیمی در خانواده‌ها خبری نیست. چرا که امروزه دیگر حتی اعضای خانواده برای صرف وعده‌های غذایی نیز در کنار یکدیگر نیستند و هر یک به بهانه‌های واهی به تنهایی و به دور از هم غذا میل می‌کنند. اما این در حالی است که در گذشته وعده‌های غذایی که در یکدیگر خود عاملی برای افزایش صمیمیت و حل مشکلات موجود اعضای خانواده بود اتفاقی که دیگر امروزه بنا به‌دلایل مختلف محقق نمی‌شود.وی ادامه می‌دهد:

از بین رفتن صمیمیت میان اعضای خانواده خود می‌تواند باعث جایگزین کردن دوستان به‌جای اعضای خانواده شود که این مهم به یقین زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و روحی بسیاری خواهد بود، چرا که افزایش طلاق عاطفی و در پی آن طلاق حقوقی خود یکی از مهمترین پیامدهای منفی کاهش روابط میان اعضای خانواده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاهش روابط میان اعضای خانواده در افزایش بحران هویت و نوجوانی تاثیرگذار است، می‌گوید: به‌طور حتم کمرنگ‌شدن کارکرد خانواده خود می‌تواند باعث افزایش بحران هویت شود؛ چرا که دیگر امروزه در خانواده‌ها افراد نمی‌توانند مشکلات و مسائل پیش‌روی خود را مطرح کنند و والدین نیز بنا به‌دلایل مختلفی مانند مسائل اجتماعی و اقتصادی زمان چندانی برای گذراندن وقت با فرزندان خود ندارند که این مهم می‌تواند باعث بروز رفتارهای نامناسب و غیرمعقول فرزندان شود به‌گونه‌ای که کاهش سن مصرف موادمخدر و یا تجردگرایی و زندگی مجردی خود در زمره مهمترین آثار منفی رنگ‌باختن نقش خانواده به حساب می‌آید.


نقش مشکلات اقتصادی
ابهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی چه تاثیری در کاهش روابط میان اعضای خانواده دارد؛ می‌گوید: نقش مشکلات اقتصادی در کاهش روابط میان اعضای خانواده بسیار تاثیرگذار و مقدم است.

اخبار اضطراب‌آور و نگران‌کننده درباره گرانی از یک‌طرف و افزایش تورم از طرف دیگر باعث شده که برخی از والدین دو الی سه شغله شوند که این خود عاملی برای افزایش خستگی روحی و جسمی والدین خواهد شد و این عامل تاثیر بسزایی در کاهش نقش‌آفرینی پدر و مادربرجای می‌گذارد.

ابهری در پایان خاطرنشان کرد: ارائه آموزش و فرهنگسازی لازم خود می‌تواند نقش بسزایی در کانون خانواده داشته باشد به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود با انجام آموزش‌های لازم شاهد احیای کارکرد اصلی خانواده‌ها باشیم، چرا که در غیر این صورت سلامت جامعه نیز به خطر خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha