سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 284074

عفونت ادراری عفونتی میکروبی است که بر بخشی از دستگاه ادراری اثر می‌‌گذارد؛ در این مطلب به راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این عفونت و درمان آن اشاره کرده‌‌ایم.

علائم "عفونت ادراری" چیست؟

سلامت نیوز:عفونت ادراری عفونتی میکروبی است که بر بخشی از دستگاه ادراری اثر می‌‌گذارد؛ در این مطلب به راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این عفونت و درمان آن اشاره کرده‌‌ایم.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، عفونت ادراری عفونتی میکروبی است که بر بخشی از دستگاه ادراری اثر می‌‌گذارد؛ این عفونت گاه دستگاه ادراری تحتانی را درگیر می‌‌کند که عفونت مثانه نامیده می‌‌شود و گاه رشد میکروب‌‌ها در دستگاه ادراری فوقانی باعث بروز عفونت در کلیه (پیلونفریت) می‌‌شود.

علائم عمده‌‌ی عفونت مجاری ادراری شامل درد و سوزش در هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، خون در ادرار یا ادرار کدر، درد در نواحی پایین شکم و گاه تب است البته باید توجه داشت که عفونت ادراری با معاینه‌‌ پزشک و آزمایش خون و ادرار تشخیص داده می‌‌شود.

علت عفونت ادراری چیست؟
رابطه جنسی، تخلیه نکردن ادرار به مدت طولانی، سوندهای ادراری و دیابت از عوامل خطرساز عفونت ادراری هستند.
این عفونت در زنان بیشتر از مردان دیده می‌‌شود و بیش از نیمی از زنان، حداقل یک‌‌ب ار در طول زندگی خود، عفونت ادراری را تجربه می‌‌کنند.

درمان
برای درمان عفونت مجاری ادراری باید باکتری‌‌ها از بین بروند؛ پزشک ممکن است برای از بین بردن باکتری‌‌ها، آنتی‌‌بیوتیک تجویز کند؛ با این‌‌حال رعایت برخی نکات تغذیه‌‌ای به اسیدی شدن ادرار کمک کرده و از ابتلا به عفونت ادراری پیشگیری می‌‌کنند.

آنتی‌‌اکسیدان مصرف کنید
میوه‌‌های حاوی آنتی اکسیدان مانند زغال اخته و گیلاس و سبزیجاتی مثل کدو حلوایی و گوجه فرنگی نقش موثری در کاهش بروز عفونت ادراری دارند.

فیبر بخورید
مواد غذایی حاوی فیبر مانند لوبیا، جو، هویج و دانه پسیلیوم (اسفرزه) باعث کاهش عفونت ادراری می‌‌شوند؛ در حالی‌‌که مصرف مواد غذایی تصفیه شده مانند نان سفید و پاستا باعث افزایش خطر بروز این عفونت می‌‌شوند.

چربی ترانس ممنوع!
مصرف اسیدهای چرب ترانس را در رژیم غذایی کاهش دهید یا در صورت امکان، آن‌‌ها را حذف کنید؛ این نوع اسیدهای چرب معمولاً در مواد غذایی پخته‌‌ شده در صنایع غذایی مانند کلوچه‌‌ها، کراکرها، چیپس و مارگارین وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha