آن چه بیماران به عنوان ویزیت به پزشکان پرداخت می کنند، قیمت تمام شده خدمات ارائه شده به آنان نیسترئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: باید یک مبنای علمی برای تعرفه ها داشته و از نظر رسانه ای نیز روی افکار عمومی کار شود تا این واقعیت پذیرفته شود که آن چه بیماران به عنوان ویزیت به پزشکان پرداخت می کنند، قیمت تمام شده خدمات ارائه شده به آنان نیست.

باید یک مبنای علمی برای تعرفه ها داشته باشیم

سلامت نیوز:آن چه بیماران به عنوان ویزیت به پزشکان پرداخت می کنند، قیمت تمام شده خدمات ارائه شده به آنان نیسترئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: باید یک مبنای علمی برای تعرفه ها داشته و از نظر رسانه ای نیز روی افکار عمومی کار شود تا این واقعیت پذیرفته شود که آن چه بیماران به عنوان ویزیت به پزشکان پرداخت می کنند، قیمت تمام شده خدمات ارائه شده به آنان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در این نشست ابتدا در خصوص سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران بحث هایی انجام شد مبنی بر این که در تدوین این سند گروههایی حضور داشتند که دارای تعارض منافع بوده و این امر برای سایر گروههای پزشکی مشکل ساز است و جزئیات آن نیازمند اصلاحات فراوانی است زیرا تعارضات عملیاتی و مفهومی زیادی در آن وجود دارد.


محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به این که از بدو ابلاغ این سند این سازمان موضع خود را اعلام نموده است بیان کرد: طبق قانون سازمان نظام پزشکی باید قبل از تدوین و ابلاغ این نوع اسناد با سازمان نظام پزشکی مشورتهای لازم انجام شود و در بندهای مختلف این سند نیز اشکالات متعددی مشاهده می شود که ناشی از ترجمه نادرست سهوی آن است.


وی افزود: این سند با شرایط موجود زمینه اجرایی ندارد، زیرساختها و استانداردهای لازم در تهیه و تدوین سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران دیده نشده و طبق جلساتی که با معاون غذا و داروی وزارت بهداشت داشتیم این موضوع مورد گوشزد قرار گرفت که نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی در تهیه و تدوین این سند مغفول مانده است.


از سایر مباحث مطرح شده در این جلسه تعرفه های پزشکی بود که اختیار آن از سازمان نظام پزشکی سلب شده است و نظر مدیران فضای مجازی براین بود که بر اساس موازین قانونی این موضوع پیگیری شود تا اختیار تعرفه گذاری مجددا به سازمان نظام پزشکی بازگردد.
ظفرقندی با اشاره به این که اکنون در این سازمان کارهای کارشناسی به منظور استخراج هزینه تمام شده خدمات پزشکی انجام می شود گفت: استراتژی ها بر این مبنا استوار است که مشخص شود جامعه پزشکی چقدر به ازای هر ویزیت سوبسید پرداخت می کند که برای این مهم از کارشناسان خبره حوزه اقتصاد دعوت به عمل آوردیم و در جدولی هزینه تمام شده خدمات از جمله هزینه های انرژیف هزینه های پرسنلی، منشی ، پسماند، شهرداری و سایر را استخراج نمودیم.


وی اظهار کرد: باید یک مبنای علمی برای تعرفه ها داشته و از نظر رسانه ای نیز روی افکار عمومی کار شود تا این واقعیت پذیرفته شود که آن چه بیماران به عنوان ویزیت به پزشکان پرداخت می کنند ، قیمت تمام شده خدمات ارائه شده به آنان نیست.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: باید با اصلاح ساختارها کارهای اجرایی انجام شود و به تحریم ها نیز توجه جدی داشته باشیم زیرا تاکنون شرایط اقتصادی کشور به این شکل نبوده و رسیدن به تعرفه های ایده آل دور از ذهن است اما دلیل نمی شود که بازگو نشود.
ظفرقندی خاطرنشان کرد: در خصوص واقعی شدن تعرفه های خدمات پزشکی نامه ای خطاب به وزیر بهداشت نگاشتم مبنی بر این که شرایط مرتبط با اقتصاد سلامت و عدم تطابق بودجه و درآمد ها با رشد بی رویه هزینه ها موجب نگرانی شدید دلسوزان و دست اندرکاران این حوزه خطیر شده است و عدم رشد متناسب تعرفه ها به خصوص درمقوله ویزیت و افزایش چند برابری هزینه ها ، فاصله هزینه تمام شده با تعرفه ابلاغی را در شرایط غیرقابل تحملی قرار داده است.


این ایده از سوی مدیران فضای مجازی مطرح شد که قیمت تمام شده خدمات پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی استخراج و به جامعه پزشکی اعلام شود تا پزشکان با نصب آن در مطب خود به مردم نشان دهند که پزشکان برای ارائه خدمات درمانی از جیب خود سوبسید می دهند و حتی راهکارهای برون رفت از این مشکل را ایجاد تعرفه آزاد، فعالیت استارت آپ ها با نگاه علمی ، تشکیل اتاق فکر برای جمع آوری ایده های خلاقانه ،نگاه پیشگیرانه نسبت به مسائل موجود، مهاجرت هدایت شده پزشکان و بحث دیجیتال مارکتینگ را عنوان کردند.


از سایر مباحث مطرح شده در این جلسه هم اندیشی، معضلات پزشکان درمانگر اعتیاد و نداشتن پروانه مطب برای فعالیت در حومه تهران، جلوگیری از رانت برخی مسئولان نظارتی شهرستان ها، اعتبار بخشیدن به پروانه مطب پزشکان برای قراردادن به عنوان وثیقه درمحاکم قضایی ، فعالیت رسانه ای بیشتر جامعه پزشکی در جهت پررنگ کردن فعالیت ها و خدمات شایسته ای که به بیماران ارائه می دهند و سایر مسائل مبتلا به جامعه پزشکی بود.


درنهایت مقرر شد تا از پتانسیل ها و ظرفیت های جامعه پزشکی استفاده بهینه شود و افرادی که تمایل به کار اجرایی دارند با ارائه برنامه های میان مدت یا بلند مدت و اولویت بندی های لازم در راستای مرتفع نمودن مشکلات جامعه پزشکی، گام های مثبتی بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ملک حسین براتزاده ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    0 0
    برای تعرفه پزشکان یک مبنای علمی و در مقابل برای قیمت گندم , نان , معلم, تاکسی,سایر خدمات .... یک مبنای کمونیستی تعریف کنید.به گونه ای که پزشک گندم ,نان , غلات و سایر محصولات کشاورزان و سایر خدمات را به سبک کمونیستی دریافت کند ولی خدمات خود را بر مبنای اقتصاد آزاد ارایه کند. طوری که یک معلم برای ارایه خدمت تدریس به فرزند پزشک نیم قران دریافت کند ولی یک پزشک برای اریه خدمات به فرزند معلم دوصدمیلیون تومان دریافت کند. یا یک کشاورز وقتی می خواهد به پزشک مراجعه کند برای تزریق آپول 10 کیلو گندم و خرید یکرنگ و آمپول 10 کیسه گندم و درکل برای یک رفت و برگشت به پزشک یک ترلی گندم و... بدهد.